شناسهٔ خبر: 41955467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

محمد شریف کت سمبون: جمعیت شیعیان تایلند ۳۵ هزار نفر است/ ۱۵۰ عنوان کتاب شیعی در تایلند ترجمه شده است

اختصاصی ابنا

یکی از روحانیون شیعه تایلندی گفت: جمعیت کل شیعیان تایلند به حدود ۳۵ هزار نفر می رسد که در نقاط مختلف این کشور ساکن هستند، اما محل سکونت بیشتر آنها در شهر بانکوک و شهرهای جنوبی تایلند است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی:

تایلند کشوری به مساحت 514 هزار کیلومتر مربع در جنوب شرق آسیا است که 69 میلیون نفر در این کشور زندگی می کنند، حکومت تایلند پادشاهی است و شهر بانکوک پایتخت این کشور است و زبان رسمی تایلند، زبان تایی است، بیش از 20 گروه قومی در این کشور زندگی می کنند و تایی ها بزرگ ترین گروه قومی در تایلند هستند.

مسلمانان تایلند، مانند دیگر مسلمانان آسیای جنوب شرقی، عمدتاً سنّی شافعی هستند، اما شیعیان نیز در این کشور حضور دارند که بیشتر در شهر بانکوک و چهار استان جنوب تایلند موسوم به پتان ساکن هستند و مراکز، مؤسسات، حسینیه‌ها و مساجد متعددی دارند.

آنچه در پی می ‏آید گفتگوی کوتاهی با حجت الاسلام و المسلمین «محمد شریف کت سمبون» از روحانیون شیعه تایلندی درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است. محمد شریف کت سمبون از اهالی شهر بانکوک پایتخت تایلند است. او سال ها پیش به ایران آمد و دروس اسلامی را در حوزه علمیه قم فرا گرفت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به کوشش: محمد جواد مهدی زاده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ابنا: در خصوص وضعیت شیعیان تایلند توضیح دهید.

جریان تشیع در تایلند را می توان با توجه به انقلاب اسلامی به دو گروه تقسیم کرد، گروه نخست، کسانی هستند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پیرو مذهب تشیع در تایلند بودند که تعداد آنها به حدود دو هزار و 500 می رسد. اما اکثریت شیعیان تایلند پس از پیروزی انقلاب اسلامی شیعه شدند. آنها پس از گرویدن به مذهب تشیع، بودایی یا اهل سنت بودند، جمعیت کل شیعیان تایلند به حدود 35 هزار نفر می رسد که در نقاط مختلف این کشور ساکن هستند، اما محل سکونت بیشتر آنها در شهر بانکوک و شهرهای جنوبی تایلند است.

ابنا: شیعیان تایلند چه فعالیت هایی دارند؟

بخشی از فعالیت های شیعیان تایلند در زمینه مسائل مذهبی است که از طریق جمعیت ها و مراکز اسلامی به ویژه در زمینه مطالعات علوم دینی صورت می گیرد. جامعة المصطفی(ص) العالمیه شعبه ای برای آموزش علوم اسلامی و انسانی به شیعیان تایلند در شهر بانکوک تاسیس کرده است که هم اکنون 30 نفر در این مرکز در حال تحصیل هستند.

ابنا: آیا شیعیان تایلند فعالیت های رسانه ای دارند؟

فعالیت رسانه ای شیعیان تایلند از دو طریق انجمن اسلامی و موسسه رسانه ای انصار المهدی(عج) صورت می گیرد. شیعیان تایلند هر سال برنامه ای را به نام «رمضان کلید بهشت» در ماه مبارک رمضان در تلویزیون ملی تایلند اجرا می کنند. همچنین اجرای برنامه هایی در خصوص نهضت عاشوراء و قیام امام حسین(ع) در تلویزیون ملی این کشور از جمله دیگر اقدامات رسانه ای شیعیان تایلند است. اما فعالیت های آنها به برنامه تلویزیونی محدود نمی شود و تاکنون هشت سمینار در مورد اوضاع جهان اسلامی در خصوص سوریه، یمن و بحرین توسط شیعیان تایلند در این کشور برگزار شده است، همچنین انجمن اسلامی، مجله ای به نام «رهبر» منتشر می کند. شیعیان تایلند نزدیک به 150 عنوان کتاب در موضوعات مختلف به خصوص در زمینه اعتقادات ترجمه و در این کشور توزیع کردند.

ابنا: شیعیان تایلند در چه زمینه هایی ضعف دارند؟

موسسات شیعی در تایلند، یکسری موسسات خصوصی و مردمی هستند که به لحاظ اقتصادی و تامین بودجه مشکلاتی دارند. اعضای این موسسات به لحاظ دینی توان کمک مالی زیاد به موسسات شیعی در تایلند را ندارند، اما آنها به صورت مداوم و با قدرت در فعالیت های تبلیغی در این کشور فعالیت دارند و برنامه های این موسسات حضور پیدا می کنند.

ابنا: آیا جریان تکفیری در تایلند فعال هستند؟

به آن صورت جریان تکفیری در تایلند نداریم، بلکه دو جریان سلفی در این کشور وجود دارد که یکی از این جریان ها معتدل و جریان دیگر افراطی است. تنها فعالیت سلفی های تندرو در تایلند علیه ما شیعیان، تهمت و حملات لسانی و زدن اتهام کفر است. سه سمینار برای مردم تایلند در پایتخت این کشور برگزار کردیم تا آنها با هویت واقعی جریان تکفیری و فعالیت این جریان آشنا شوند.

ابنا: رابطه شیعیان تایلند با اهل سنت این کشور چگونه است؟

بیشتر مسلمانان تایلند اهل سنت هستند. البته از آنجا که مسلمانان اهل سنت این کشور از مذهب شافعی پیروی می کنند، ما شیعیان رابطه نزدیکی با آنها داریم. جمعیت اهل سنت تایلند بیشتر از جمعیت شیعیان این کشور است، اما با این وجود شیعیان تایلند در زمینه فعالیت های رسانه ای جلوتر از اهل سنت این کشور می باشند و به همین دلیل اهل سنت تایلند خواهان همکاری مشترک با ما شیعیان هستند. برای این که اخلاق اهل بیت(ع) را نشان داده و دستور امام خمینی(ره) برای وحدت اسلامی را انجام دهیم، کارها و فعالیت های مشترکی میان خودمان و برادران اهل سنت انجام می دهیم. به عنوان مثال برنامه های روز جهانی قدس در شهر بانکوک توسط ما شیعیان و برادران اهل سنت برگزار می شود و برادران اهل سنت را هم به عنوان کارشناس در سمینارها دعوت می کنیم.

ابنا: چه راهکارهایی را برای نشر معارف اهل بیت(ع) در تایلند در دستور کار داده اید؟

اولین راهکار ما در این زمینه پرهیز از مسائل اختلافی است. حتی در مناظراتی که در تایلند با برادران اهل سنت در زمینه جایگاه اهل بیت(ع) و مذهب امامیه در قرآن کریم داشتیم، به احادیث رسول اکرم(ص) در کتاب های اهل سنت استناد کردیم تا هیچ اختلافی بین ما با برادران اهل سنت به وجود نیاید و مناظره با آنها را با نهایت احترام و بدون تهمت، فحاشی و تکفیر انجام دادیم.

راهکار دیگر ما برای نشر معارف اهل بیت(ع) در تایلند، نشان دادن چهره واقعی اسلام است. به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان امسال علاوه بر برنامه های عادی مثل برنامه های مربوط به زندگی رسول اکرم(ص) و تاریخ اسلام در جهان و تایلند، برنامه ای در خصوص اهل سنت ایران در تلویزیون تایلند پخش کردیم. برنامه در اصل تولید شبکه پرس تی وی بود که ما آن را به تایلندی ترجمه کردیم. سلفی های تندرو در تایلند برای دور کردن مردم از تشیع و ایران شایع کرده بودند که اهل سنت در ایران سرکوب می شوند و رابطه خوبی بین اهل سنت و شیعیان در ایران وجود ندارد, اما پخش مستند اهل سنت ایران در تایلند اين شايعات را رد کرد. اهل سنت تایلند از این مستند استقبال کردند و این مستند موجب شد که مردم تایلند نه تنها حقیقیت را بفهمند، بلکه برخورد آنها نسبت به ما بهتر از گذشته شود.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما