شناسهٔ خبر: 41954880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل خودرو؛

هیچ برنامه مشخصی برای بازار خودرو وجود ندارد

امیر حسین عسگریان، کارشناس مسائل خودرو گفت: گرانی خودروها بیشتر به این امر بر می گردد که تولید خودرو کشور به حالت عادی برنگشته است تا تیراژ تولید به حد مطلوب نرسد هر گونه قیمت گذاری در بازار خودرو وضعیت را آشفته تر از قبل می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیرحسین عسکریان، کارشناس مسائل خودرو در گفتگو با جهانبین نیوز؛ در خصوص وضعیت خودرو گفت: متاسفانه در چند وقت گذشته و با وجود همه مشکلات و مسائل تحریمی که  برای کشورمان بوجود آمده، شرکتهای بزرگ خودروسازی در تامین قطعات و مواد واولیه مورد نیاز خود دچار مشکل شده اند به همین دلیل  از میزان خودروی تولیدی خود کاسته و بدین ترتیب بازار خودرو دچار التهاب شده است.
 
وی افزود: باید این نکته را بگویم که تا وقتی شرکت های خودروساز نتوانند روند تولید و تیراژ خود را به حالت عادی و طبیعی خود برگرداننند نباید انتظار هیچ گونه معجزه و آرامشی با روش های جدید قیمت گذاری در این آشفته بازار باشیم.
 
این کارشناس خودرو با بیان این نکته که تنها راه کنترل بازار افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار است، اذعان داشـت: ایران خودرو و سایپا در بازار خودرو به صورت انحصاری فعالیت می کنند و فضای این بازار متاسفانه رقابتی نیست که به افزایش کیفیت تولیدات بیانجامد بنابراین باید گفت سایپا محصولات با قیمت ارزانتر به بازار توزیع و ایران خودرو با قیمت میانی و رو به بالا محصولاتش را عرضه می کند.
 
عسکریان در ادامه یادآور شد: با پایدار بودن و ثبات این روند و مهمتر از آن عدم آزادسازی واردات خودرو و یا وضع تعرفه سنگین برای واردات آن به نظر می رسد در این بازار آزاد سازی قیمت خودرو هیچ تاثیری ندارد و بازار خودرو از وضعیت فعلی رهایی نخواهد یافت، و حضور شورای رقابت در امر قیمت گذاری لازم است.
 
 مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با بیان این که هیچ دستورالعمل و برنامه مشخصی برای مدیریت این بازار گسترده در کشور وجود ندارد، اذعان داشت: گرانی خودروها بیشتر به این امر بر می گردد که تولید خودرو کشور به حالت عادی برنگشته است تا تیراژ تولید به حد مطلوب نرسد هر گونه قیمت گذاری در بازار خودرو وضعیت را آشفته تر از قبل می کند.
 
عسکریان تصریح کرد: افزایش قیمت ارز، کمبود عرضه خودرو، تامین نکردن قطعات برای شرکت های خودروساز و عدم سیاست گذاری درست برای عرضه، مدیریت و فروش خودرو سبب شده است که قیمت بیشتر خودروهای موجود در بازار با افزایشی ۱۰ درصدی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یابد.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بهترین راهکار کنترل بازار، افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار است، گفت: آزاد سازی قیمت خودروها که به عنوان راهکاری برای کنترل قیمت خودرو و مطلوب شدن بازار این صنعت توسط کارشناسان به عنوان راهکار اصلی بیان می شود خود سبب گرانتر شدن قیمت ها و بدتر شدن اوضاع صنعت خودرو خواهد شد و مسکنی خوبی برای این صنعت در وضعیت فعلی نمی باشد.
 
وی در پایان اذعان داشت: اعتقاد دارم که مسئولین وزارت صنعت باید هر چه سریعتر تولید داخلی قطعات خودرو را توسعه و در دستور کار ویژه خود قرار دهند تا روند تولید خودرو به شرایط قبل برگردد و به خودی خود بحث قیمت خودرو و تعادل این صنعت به حالت عادی خود بر می گردد.

انتهای پیام/

نظر شما