شناسهٔ خبر: 41953845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان رای گیری در انتخابات مجلس سنای مصر

تهران-ایرنا- رای دهندگان مصری که از صبح روز سه شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا رای خود را جهت انتخاب نامزدهایشان در مجلس سنای این کشور به صندوق بیندازند، بامداد روز پنجشنبه مهلت دو روزه آنان برای رأی گیری پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش تارنمای روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" که از لندن منتشر می‌شود، تحلیلگران استقبال مردم مصر از مجلس سنا که بیشتر جنبه مشورتی دارد، ضعیف توصیف کرده‌اند.

نتایج این انتخابات روز ۱۹ آگوست (۲۹ مرداد) اعلام خواهد شد و اگر نامزدها نتوانند مقدار رای مورد نظر را به دست آورند، دور دوم این انتخابات ماه آینده برگزار خواهد شد.

وزیران کابینه مصر برای تشویق مردم برای رأی‌گیری، در این انتخابات شرکت کردند و عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری این کشور نیز روز سه‌شنبه و در نخستین روز رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق انداخت.

بیش از ۷۰۰ نامزد برای احراز کرسی مجلس سنا با یکدیگر رقابت خواهند کرد، نهادی که متشکل از ۳۰۰ عضو است که دو سوم اعضا آن با آراء انتخاب می‌شوند، اما یک سوم آنها شامل ۱۰۰ عضو توسط رییس جمهوری این کشور تعیین می‌شوند.

از زمان تصویب انتخابات سنا در قانون اساسی ۲۰۱۴، انتخابات مجلس سنا در مصر برای نخستین بار است که برگزار می‌شود.

هیات ملی انتخابات مصر اعلام کرد که ۱۴ هزار ستاد رای گیری در سطح کشور فعالیت داشته‌اند.

از مجموع جمعیت ۹۸ میلیون و ۴۲۰ هزار نفری مصر (براساس گزارش سال ۲۰۱۸) ۶۳ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بوده‌اند.

۱۸ هزار قاضی نیز بر روند انتخابات نظارت داشته، ۱۲۰ هزار کارمند نیز در روند رای گیری مشارکت کرده‌اند و حدود ۱۶۳ مرکز رسانه‌ای بین‌المللی در کنار مطبوعات داخلی و ده‌ها سازمان جامعه مدنی بین‌المللی و مصری، اتحادیه عرب این رویداد را دنبال می‌کردند.

دوره نمایندگی در مجلس سنای مصر پنج ساله است.

نظر شما