شناسهٔ خبر: 41953599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب «کامالا هریس»، پاسکاری سیاسی بین اوباما و بایدن بود/ رأی جامعه زنان و سیاهپوستان به سمت دموکرات‌ها جهت‌دهی می‌شود

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: انتخاب یک آفریقایی – آمریکایی‌ که طیف زیادی از اتباع آسیایی را با خود همراه دارد، می‌تواند بحران پس از کشته شدن شهروند سیاه‌پوست در شهر مینیاپولیس را به نفع اردوگاه دموکرات‌ها رقم بزند.

صاحب‌خبر -

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل انتخاب سناتور دموکرات به عنوان معاون جو بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخاب «کامالا هریس» توسط جو بایدن به عنوان معاون خود را از مناظر متفاوتی می‌تواند مورد تحلیل قرار داد. واقعیت این است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، آخرین آرایش‌های سیاسی در حال شکل گرفتن است و به همین دلیل بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات، صراحتاً اعلام کرد که کامالا هریس را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است. پس از اعلام این خبر باراک اوباما، هیلاری کلینتون، برنی سندرز و بسیاری از سناتورهای دموکرات این انتخاب را تایید کرده و آن را تبریک گفتند. در همین راستا باید توجه داشت که هریس از جمله کسانی بود که با حمایت اوباما توانست به عنوان دومین سیاه‌پوست آمریکایی وارد مجلس سنای ایالات متحده شود و این موضوع برای بسیاری از طرفداران دموکرات‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. حمایت اوباما و چهره‌هایی مانند نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آ‌مریکا) به خوبی نشان می‌دهد که انتخاب او یک انتخاب درون‌حزبی با پاس‌کاری سیاسی اوباما و بایدن بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌های فعلی پس از آن‌که کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش شکست خورد، بسیاری معتقد بودند که نقش زنان در ساختار قدرت ایالات متحده با شکست و از هم گسستگی‌های متعدد روبه‌رو شده است؛ چراکه کلینتون در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ شکست خورد و به این جهت افکار عمومی نیاز به ترمیم در حوزه زنانِ سیاسی آمریکا داشت. به همین جهت انتخاب کامالا هریس آن هم در آستانه یکی ازمبهم‌ترین و جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا تا حدودی می‌تواند نگاه افکار عمومی به نقش و جایگاه زنان در ساختار قدرت ایالات متحده را ترمیم کند. باید توجه داشت که جو بایدن به خوبی می‌داند که هریس با سیاست‌های اوباما از گذشته تاکنون هماهنگ بوده است؛ به عنوان مثال در مورد برجام بارها مواضعی اتخاذ کرده که تایید کننده سیاست‌های باراک اوباما است و به همین دلیل انتخاب او می‌تواند بسیاری از دموکرات‌ها را پای صندوق رای بکشاند. هریس یک سناتور زیرک به حساب می‌آید که به خوبی می‌داند در چه مقاطعی باید دست به مانور رسانه‌ای بزند و در چه مواقعی سکوت اختیار کند. به همین دلیل دموکرات‌ها کسی را به عنوان معاون بایدن انتخاب کردند که بتواند مقابل گفتمان و بی‌پروایی‌های دونالد ترامپ در مناظره‌های تلویزیونی آینده بایستد.

این استاد دانشگاه گفت: شرایط داخلی آمریکا به سمت و سویی رفته است که دولت ترامپ علناً علیه سیاهپوستان و حتی لاتین‌تبارها اعلام جنگ کرده است. به همین دلیل انتخاب کامالا هریس به عنوان یک آفریقایی – آمریکایی‌ که طیف زیادی از اتباع آسیایی را با خود همراه دارد، می‌تواند بحران فعلی پس از کشته شدن جورج فلوید در شهر مینیاپولیس را به نفع تیم بایدن رقم بزند. از منظری دیگر حمله ترامپ به زنان آمریکا که عموماً در توئیت‌ها و اظهارنظرهای وی آشکار می‌شود یکی از مسائلی است که کامالا هریس به خوبی می‌تواند آن را به نفع خود و بایدن مهندسی کند. این در حالی است که جامعه ایالات متحده یک بحران معنادار اقتصادی با درونمایه ویروس کرونا را تجربه می‌کند و تبعات آن باعث شده تا دونالد ترامپ زیر سنگین‌ترین فشارها طی سه سال و نیم اخیر قرار بگیرد. نظرسنجی‌های چند هفته پیش نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ از یکدیگر فاصله دارند اما تیم ترامپ سعی کرده تا بتواند وضعیت موجود را حفظ کرده و جایگاه خود را ارتقا دهد که همین موضوع موجب شده فاصله ترامپ و بایدن با یکدیگر نسبت به هفته‌های گذشته کمتر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتقاد جامعه روشنفکران آمریکا از سیاست‌های ترامپ باعث شده تا این فرصت برای کامالا هریس به وجود بیاید تا او بتواند طیف روشنفکران و دانشگاهیان ایالات متحده را به سمت خود جذب کند. به همین دلیل تیم ترامپ با آمدن کامالا هریس و پیوستن وی به بایدن از همین امروز سعی خواهد کرد تا بتواند با استفاده از هر ابزاری رقبای دموکرات خود را مورد هدف قرار دهد. اتهام‌هایی که به ترامپ وارد شده بخشی از دستور کار دموکرات‌ها برای برتری علیه جمهوری‌خواهان خواهد بود، اما به هر ترتیب ترامپ می‌تواند روی موضوع اشتغال مانور بدهد و با دموکرات‌ها سرشاخ شود. در مقابل، تیم بایدن هم تلاش می‌کند تا ضعف‌های جمهوری‌خواهان به رهبری ترامپ را با ادبیات خود برجسته کند که بخشی از آن سناریو را کامالا هریس بر عهده خواهد داشت. بنابراین معتقدم با توجه به شرایط کنونی او به عنوان یک سناتور دموکرات که اتفاقاً سیاه‌پوست است و از دل جامعه زنان آمریکا بیرون آمده، می‌تواند میدان‌دار خوبی برای بایدن و حزبش باشد اما باید توجه کرد که در مقابل آن شخصی قرار دارد که از هیچ‌گونه اظهارنظری ترس ندارد و بی‌پروا لب به سخن می‌گشاید.

نظر شما