شناسهٔ خبر: 41952791 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

با موسیقی بی‌وفایی نکنید

صاحب‌خبر -


وحید اسداللهی سرپرست گروه موسیقی اسداللهی و نوازنده ناقاره
زمانی که ویروس کرونا شیوع  پیدا کرد و بعد از آن سالن‌های کنسرت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی شد، من اولین نفری بودم که با دفتر موسیقی وزارت ارشاد تماس گرفتم و درخواست اجرای صحنه‌ای زنده داشتم اما مشکلاتی در  برگزاری کنسرت هست. به‌عنوان مثال تا پیش از شیوع این بیماری اجاره یکی از سالن‌های کنسرت به مبلغ حدوداً 16 میلیون تومان بود اما در شرایط امروز و استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن، قیمت اجاره بهای این سالن 20 تا 22 میلیون تومان شده است، این درحالی است که باید در کنار این اجاره‌بها دستمزد نوازندگان هم پرداخت شود البته من خودم حتی یک ریال را هم از این مبلغ نمی‌خواهم. در واقع بدون افزایش قیمت بلیت و بهره بردن از نیمی از جمعیت سالن و علاوه ‌بر حضور میهمان خود سالن، مجبورهستیم تالار را با قیمتی بالاتر هم اجاره کنیم؛ آیا این اتفاق درستی است!؟
سبک موسیقی ما فولکلور است نه موسیقی پاپ و مخاطبان ما از زعفرانیه به این کنسرت نمی‌آیند. بیشتر مخاطبان موسیقی پاپ شرایط مالی خوبی دارند و در هزینه کردن برای برنامه‌های فرهنگی و هنری امکانات بهتر و بیشتری  دارند اما مخاطبان کنسرت‌های ما مردم عادی هستند و این امکان برایشان میسر نیست و بودجه آنها ضعیف است. حال حساب کنید با این شرایط و بدون اسپانسر چگونه بلیت خود را با مبلغ 300 هزار تومان بفروشم! درخواستی که این دوستان داشته‌اند...
نمی‌دانم چرا این دوستان با تئاتر و سینما رفاقت بهتری دارند اما با موسیقی میانه خوبی ندارند. چندی پیش گروه ما کنسرت آنلاینی برگزار کرد با بیش از 900هزار نفر مخاطب، این اتفاق نشان دهنده آن است که مردم علاقه‌مند به موسیقی فولک هستند و موسیقی ما را دوست دارند اما شرایط مالی شان به گونه‌ای است که نمی‌توانند برای برنامه‌های هنری هزینه کنند، ما هم نباید علیه جامعه خود باشیم بلکه باید دراین شرایط یکدیگر را درک کنیم و کنار هم قرار بگیریم. من هم جزئی از مردم هستم و از دل همین جامعه برخاسته‌ام و می‌خواهم از جیب خودم برای ملتی که دلشان برای موسیقی تنگ شده است کنسرت آنلاین برگزار کنم حتی در یک استودیوی کوچک، ما مردم را دوست داریم و می‌خواهیم در این شرایط برایشان ساز بنوازیم. خواهشم این است با موسیقی بی‌وفایی نکنند و دراین شرایط به همدیگر کمک کنیم. نکته دیگر اینکه این شرایط موجب شده کسانی که موسیقی را بیزنس می‌دانند، شناسایی شوند و مردم با این تعداد از هنرمندان هم آشنا شوند. 50 سال است حرفه‌ام نوازندگی است و از این اتفاقات بسیار دیده‌ام در گذشته هم ازاین جور مسائل بسیار بود اما به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی برای مردم کشورش از جیب خود هزینه می‌کند! البته تمام هنرمندان موسیقی فولک از همین خصلت برخوردار هستند و خوشحالم بیزنس در این موسیقی ما رخنه نکرده و همچنان سلامت است.

نظر شما