شناسهٔ خبر: 41952621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سیدرضا صدرالحسینی:

رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را از شرایط کنونی لبنان می‌برد/ محور حرف آمریکا و فرانسه این است که حزب‌الله و مقاومت باید از صحنه سیاسی-اجتماعی خارج شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: به نظر می‌آید شرایط کنونی لبنان شرایط حساسی است که رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را از آن می‌برد و من معتقدم که کل پروژه‌ای که در یک سال گذشته برای به آشوب کشیدن لبنان پدید آمده، به دلیل مشکلات عدیده‌ای است که در رژیم صهیونیستی وجود دارد و می‌خواهند این کشور که خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی است را دچار اختلال و آشوب کنند که شاید بتوانند از این طریق مقداری امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کنند.

صاحب‌خبر -

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره استعفای حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان و تاثیر آن بر سیاست داخلی این کشور اظهار کرد: پیش از ورود مستقیم به بحث استعفا حسان دیاب باید به این سوال بپردازیم که اصلا چه اتفاقی در طول یک سال گذشته در لبنان افتاده که فعلا وضعیت سیاسی لبنان دچار چنین آشفتگی‌ای شده است. از حدود یک سال پیش موضوع دخالت بیگانگان به طور مستقیم با برافراشته شدن چادرهای مخالفین و با پشتیبانی گروه‌ها و جریانات وابسته به غرب  و مخالفت با دولت‌ وقت لبنان آغاز شد و هدف، خلا بی‌دولتی بود تا بتوانند امنیت رژیم صهیونیستی را بیشتر ایجاد کنند.

صدرالحسینی با اشاره به کارشکنی‌ها نیروهای نزدیک به سعد حریری اظهار کرد: پس از روی کار آمدن حسان دیاب از حدود 8 ماه پیش در طول 5 ماه بی‌دولتی اتفاقی افتاد که هر کسی نمی‌توانست دولت را در اختیار بگیرد و تشکیل دولت دهد، چرا که جریان‌هایی که طرفدار سعد حریری بودند تلاش می‌کردند شرایطی را ایجاد کنند که مجددا خود سعد حریری و یا فردی از جریان مخالف با حماس در راس کار قرار بگیرد. دیاب تجربه‌ سیاسی نداشت اما با توجه به اینکه شخصی شناخته شده، ملی و علاقه‌مند به کشورش بود، با انتخاب  میشل عون و حمایت حزب‌الله به نخست‌وزیری رسید. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در طول این ایام تلاش او این بود که بتواند تا جای ممکن مشکلات اقتصادی لبنان که در اثر فشارهای بیگانگان و خیانت عربستان و امارات به وجود آمده بود را جبران کند. در این مدت مجددا فشارها افزایش پیدا کرد تا به تحریم سزار آمریکایی‌ها رسید که با نام تحریم سوریه آغاز و به کشورهای پیرامون سوریه از جمله لبنان تسری پیدا کرد و به طور مستقیم هم آمریکایی‌ها در چارچوب تحریم‌هایی آمدند و دولت لبنان را تحریم کردند و حرفشان این بود که باید، اصلاحات صورت بگیرد اما در واقع محور حرفشان این بود که حزب‌الله و مقاومت باید از صحنه سیاسی-اجتماعی خارج شود. دیاب نسبت به این مسئله مقاومت کرد و با مثلث مردم، دولت و مقاومت توانست کابینه را تشکیل دهد و میشل عون هم از آنها به صورت کامل حمایت می‌کرد. 

او با اشاره به فاجعه انفجار انباری در بیروت بیان کرد: با انفجاری که در بیروت پیش آمد مشکلات لبنان چند برابر شد، دخالت مستقیم مکرون به عنوان کلیدواژه آشوب‌های لبنان بیان شد و پس از رفتن  مکرون، جمعیت‌هایی تجمع و به مراکز دولتی حمله کردند و مدارک و اسنادی را سوزاندند. تعدادی از وزرا استعفا دادند و از جمله دیاب استعفا داد.

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه مردم لبنان نیازمند کمک‌های بین‌المللی هستند، گفت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که برخی از کشورها از جمله آمریکا و فرانسه از این موقعیت در حال سو استفاده بوده و  در حال خدشه به استقلال این کشور هستند چرا که گفته‌اند، کمک‌های خود را به دولت لبنان نمی‌دهیم بلکه به ان جی اوها خواهیم داد. این موضوع تا به حال سابقه نداشته است و امکان اینکه این ان جی اوها بتوانند مشکلات مردم را در همه نقاط جغرافیایی لبنان حل و فصل کنند وجود ندارد. به نظر می‌رسد این کمک‌ها به عده‌ای خاص که خودشان سرمنشا فساد در لبنان بوده‌اند، تخصیص یابد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل شرایط کنونی لبنان را حساس توصیف و عنوان کرد: به نظر می‌آید شرایط کنونی لبنان شرایط حساسی است که رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را از آن می‌برد. من معتقدم که کل پروژه‌ای که در یک سال گذشته برای به آشوب کشیدن لبنان پدید آمده، به دلیل مشکلات عدیده‌ای است که در رژیم صهیونیستی وجود دارد و می‌خواهند، این کشور که خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی است را دچار اختلال و آشوب کنند که شاید بتوانند از این طریق، مقداری امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کنند.٢/٥ 

بیشتر بخوانید:

نظر شما