شناسهٔ خبر: 41952606 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

«صفر تا صد» لغو تعویق کنکور در ۱۳۰۰ کلمه

خبرگزاری میزان- بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری کنکور با، اما اگر‌های فراوانی مواجه شد و چند باری به تعویق افتاد، چرا که به گفته متخصصان عفونی برگزاری کنکور و تجمع عده زیادی از افراد در محیط سربسته آن هم برای طولانی مدت خطرناک است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان-بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری کنکور با، اما اگر‌های فراوانی مواجه شد و  چند باری به تعویق افتاد، چرا که به گفته متخصصان عفونی برگزاری کنکور و تجمع عده زیادی از افراد در محیط سربسته آن هم برای طولانی مدت خطرناک است.

برگزاری کنکور در چنین شرایطی خطرناک است

مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با میزان در خصوص برگزاری کنکور گفت: برگزاری کنکور در شرایط شیوع ویروس کرونا خطرناک است چرا که جمع کردن تعداد زیادی از افراد در یک محیط امکان سرایت ویروس کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: با توجه به اینکه هم اکنون تعدادی از شهر‌های ایران از جمله پایتخت در دوران اوج شیوع بیماری کرونا قرار دارند، بهتر است، کنکور به تعویق بیفتد، چرا که ممکن است طی این مدت موارد ابتلا کاهش پیدا کند، درهرصورت برگزاری کنکور در چنین شرایطی صلاح نیست و کنترل آن مشکل است.

وی با بیان اینکه استفاده طولانی مدت از ماسک آن هم در حین برگزاری کنکور بسیار دشواراست، اشاره کرد:از لحاظ اماکانت امکان برگزاری کنکور به صورت مجازی وجود ندارد و برای مقابله با کرونا هرچه جمعیت افراد در کنار هم کمتر باشد بهتر است بنابر این برگزاری کنکور و باز کردن دانشگاه و خوابگاه کار غلطی است؛ اما در صورت برگزاری کنکور حتما باید کنترل شدیدی روی افراد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد.

...................

این در حالی است که عده‌ای دیگر به تعویق افتادن کنکور را به صلاح نمی‌دانند و معتقد اند و این کار به سود یکسری از افراد ازجمله مافیای کنکور و افرادی از طریق آن کسب درآمد می‌کنند، است.

به تعویق افتادن کنکور را به صلاح نمی‌دانم

سید محمدباقر عبادی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در خصوص به افتادن تعویق کنکور گفت: به تعویق افتادن کنکور را به صلاح نمی‌دانم و با مباحث متناقضی که در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری کنکور مطرح می‌شود، موافق نیستم، چرا که اینگونه مسائل با روح و روان داوطلبان کنکور بازی می‌کند و آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عبادی ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی به تاخیر افتادن کنکور را به دلایل متعدد به صلاح نمی‌دانم، اظهار کرد: اگر کنکور بیش از این به تعویق بیفتد، امکان اعلام نتایج در موعد مقرر وجود ندارد و نکته بعد در این خصوص این است که اگر این آزمون در حال حاضر برگزار نشود، با گذشت زمان اوضاع بهتر نمی‌شود و با سرد شدن هوا اوضاع بدتر هم می‌شود.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی یاد آورشد: به تعویق افتادن آزمون سراسری به سود کسانی است که از طریق کنکور درآمد زایی می‌کنند و در شرایط کنونی به دنبال سود بیشتر هستند و هر چه کنکور بیشتر به تعویق بیفتد سود این افراد نیز بالا می‌رود.

...................

مافیای کنکور با افکار عمومی بازی می‌کنند

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در خصوص به تعویق افتادن ضمن تاکید بر اینکه کنکور گردش مالی ۱۰ هزارمیلیاردی دارد، افزود: مافیای کنکور با افکار عمومی بازی می‌کنند و به دنبال این هستند که با استفاده از شیوع ویروس کرونا در کشور از این شرایط سوء استفاده کنند و در آمد بیشتری کسب کنند.

بعد از کشمکش‌های فراوان و چندین بار به تعویق افتادن کنکور بلاخره تاریخ مشخصی برای برگزاری کنکور‌های دکتری، کارشناسی ارشد و سراسری اعلام شد و قرار شد، این آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار گردند.

رضایت داوطلبان از نحوه برگزاری کنکور

کنکور‌های دکتری و کارشناسی ارشد در موعد مقرر برگزار شد و به گفته مسئولین سازمان سنجش، داوطلبان از نحوه برگزاری کنکور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رضایت داشتند و به سازمان سنجش نمره قبولی دادند. به گفته ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش بعد از برگزاری آزمون ما از داوطلبان کنکور دکتری نظرسنجی کرده‌ایم که آیا از تمهیدات بهداشتی کنکور راضی هستید یا خیر، بیش از ۸۵ درصد رضایت داشتند.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: نظرسنجی که توسط سازمان سنجش از داوطلبان کنکور‌های دکتری و کارشناسی ارشد و همچنین ناظران بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت در حوزه‌های برگزاری آزمون مستقر بودند، انجام شده است، بیانگر رضایت و دادن نمره قبولی به برگزاری آزمون است.

...................

این درحالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا قوانین سختگیرانه تری برای برگزاری کنکورسراسری در نظر گرفت وسعید نمکی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر روزسه شنبه اعلام کرد که کنکور سراسری باز هم به تعویق افتاد.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با میزان در خصوص به تعویق افتادن مجدد کنکور سراسری گفت: برای برگزاری کنکور سراسری پروتکل‌های جدیدی از جمله رعایت فاصله دو متر و سطح اشغال ۲۰ درصد هر سالن و یا اتاق امتحانی ابلاغ شده است که این پروتکل‌ها به تازگی ابلاغ شدند و هنگامی که دستورالعمل بهداشتی برای برگزاری آزمون ابلاغ شد، بر مبنای آن سازمان سنجش پورتال حوزه‌های برگزاری آزمون را جهت دریافت اطلاعات از آن‌ها باز کرد و بر اساس این اطلاعات چاپ و بسته سوالات صورت گرفت.

وی اظهار کرد: ابلاغ دستورالعمل‌های جدید درحالی که تنها کمتر از یک ماه تا برگزاری کنکور سراسری باقی مانده است، مستلزم این است که سازمان سنجش حوزه‌های جدیدی را برای برگزاری کنکور پیدا و عوامل اجرایی جدیدی انتخاب کند.

سخنگوی سازمان سنجش متذکر شد: اگر ما موفق به فراهم کردن تمام شرایط برگزاری کنکور سراسری طی این مدت شویم و حوزه ها و عوامل اجرایی جدیدی را برای برگزاری آزمون برگزینیم، از آنجایی که مقرر کنکور در ۳۹۲ شهر کشور برگزار شود، با افزایش حوزه‌ها ممکن است سلامت کنکور به خطر بیفتد.

...................

رزین آمیزی اضافه کرد: بر اساس همان فاصله‌ای از قبل اعلام شده بود، بسته بندی سوالات انجام شده است و هنگامی که این سوالات از حوزه‌های قدیم جدا و به مکان‌های جدید فرستاده می‌شود، حفاظت و صیانت از آزمون زیر سوال می‌رود و امکان لو رفتن سوالات افزایش می‌یابد که این امر خط قرمز سازمان سنجش است و باید در کنار مسائل بهداشتی، حفظ و صیانت از آزمون نیز مورد توجه قرار گیرد و ما نمی‌توانیم از این مسئله به راحتی عبور کنیم.

وی در خصوص به تعویق افتادن زمان کنکور سراسری توضیح داد: سازمان سنجش بر اساس موارد و تمهیدات بهداشتی و همچنین فواصل اجتماعی برای داوطلبان برای آزمون دکتری و کارشناسی ارشد اعلام شد، در خصوص برگزاری کنکور سراسری اعلام آمادگی کرد، اما در حال حاضر وزارت بهداشت دستور العمل‌های سختگیرانه تری را اعمال کرده است و هم اکنون اجرای آن‌ها برای سازمان سنجش مقدور نیست و احتیاج به زمان بیشتری داریم.

اما با همه این اظهار نظرها، عصر روز گذشته وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وعلوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه مشترکی با اشاره به عدم تایید تغییر تاریخ برگزاری آزمون سراسری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، یادآور شدند که این آزمون با همکاری استانداران، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی در تاریخ قبلی یعنی ۲۹ مرداد تا یک شهریور، برگزار می‌شود.

قطعا رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این تعداد داوطلب و این گستردگی جغرافیایی امکان پذیر نیست!

این درحالی است همچنان عده‌ای از افراد مخالف برگزاری هستند و برگزاری آن را کاری غیر اخلاقی می‌دانند؛ مصطفی معین در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که اگر وزیر علوم بودید اجازه برگزاری کنکور را می‌دهید یا خیر، گفت: در شرایطی که کشور در وضعیت هشدار قرار دارد، در صورت داشتن مسئولیت اجرایی، نه تنها اجازه برگزاری کنکور، اجازه نمی‌دادم، هیچ گونه تجمعی برگزار شود.

...................

رییس شورای عالی نظام پزشکی افزود: این دیدگاه هم علمی، هم اخلاقی و هم انسانی است و تصمیم گیری‌ها باید تابع آن باشد.

وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری کنکور سراسری وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: قطعا پروتکل‌های بهداشتی در امتحانی با این تعداد داوطلب و این گستردگی جغرافیایی امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما