شناسهٔ خبر: 41952289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

انتخاب یک زن رنگین‌پوست به عنوان معاون اول کاندیدای حزب دموکرات آمریکا چه پیام‌هایی دارد؟

صاحب‌خبر - کاملا هریس، پوششی بر ضعف‌های بایدن
نامزد دموکرات‌های آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر،ش سناتور کامالا هریس را به عنوان معاون رئیس جمهوری برگزید تا او اولین زن سیاه‫پوست در رقابت‌های ریاست جمهوری و رقیبی آماده برای حمله به دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، با توجه به ناآرامی اجتماعی بر سر نابرابری نژادی که ماه‌هاست این کشور را به لرزه انداخته است، جو بایدن تحت فشار بسیاری قرار گرفت تا یک زن سیاه‫پوست را به عنوان معاون خود انتخاب کند. هریس همچنین اولین آمریکایی-آسیایی است که وارد گود ریاست جمهوری آمریکا شده است.
بایدن، سناتور هریس ۵۵ ساله از کالیفرنیا را یک سیاستمدار باتجربه می‌داند. این معاون سابق باراک اوباما، هریس را در پیامی توئیتری «مبارز نترس و از بهترین نیروهای این کشور» توصیف کرد.
به دنبال برگزیده شدن کامالا هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور احتمالی آینده، او در پیامی توییتری گفت: «جو بایدن می‌تواند مردم آمریکا را متحد کند زیرا او زندگی خود را وقف مبارزه برای ما کرده است. او به عنوان رئیس جمهور، آمریکایی می‌سازد که با آرمان‌های ما همخوان باشد.»
بایدن و هریس در کنار یکدیگر در مراسم روز چهارشنبه در ویلمینگتون دلاور حاضر خواهند شد.
مادر کامالا هریس هندی و پدرش اهل جامائیکا است. او دومین زن سیاه‫پوست در تاریخ آمریکاست که به نمایندگی مجلس سنا رسید.
جو بایدن در توئیت دیگری گفته است: «هنگامی که کامالا دادستان کل بود با پسرم بو همکاری داشت. من در جریان مبارزه آنها با بانک‌های بزرگ بودم و می‌دیدم که برای بهبود وضع کارگران و حمایت از زنان و کودکان فعالیت می‌کردند. من در آن زمان افتخار می‌کردم، و حالا هم افتخار می‌کنم که او را به عنوان شریکم در این کارزار انتخاب می‌کنم.»
کامالا هریس که سال ۲۰۱۶ برای سناتوری انتخاب شد، دومین زن سیاه‫پوست سناتور آمریکایی در تاریخ این کشور شد و به آن برای بسیج آفریقایی آمریکایی‌ها، بزرگترین گروه وفادار به حزب دموکرات، اتکا خواهد کرد. چهار سال پیش، اولین کاهش در مشارکت رای‌دهندگان سیاه‫پوست در ۲۰ سال به عنوان یکی از عوامل شکست شگفت‌آور هیلاری کلینتون دموکرات مقابل ترامپ دانسته شد.
بایدن که کمپین کمک مالی او با رای‌دهندگان سیاه‫پوست در رقابت اولیه ماه فوریه در کارولینای جنوبی نجات پیدا کرد، به حمایت قدرتمند آنها علیه ترامپ نیازمند است. آنها در ایالت‌های چرخشی نظیر میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین حیاتی خواهد بود. ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آرای این ایالت‌ها را به سختی به دست آورد. همچنین در ایالت‌های جنوبی مایل به سمت جمهوری‌خواهان نظیر جورجیا و فلوریدا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد امسال رقابتی خواهند شد، کار با حساسیت بیشتری پیش می‌رود.
به دنبال انتخاب کامالا هریس، جمهوری‌خواهان به سرعت تلاش کردند تا او را یک «نژادپرست» به تصویر بکشند که اولویت‌های چپ افراطی نظیر اصلاحات گسترده در پلیس و ممنوعیت استخراج نفت از طریق تزریق گاز را دنبال می‌کند. دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری سه‌شنبه در کاخ سفید، هریس را «بدجنس‌ترین، وحشتناک‌ترین و نامحترم‌ترین و لیبرال‌ترین» سناتور توصیف کرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای انتخاب کامالا هریس به سمت معاونت جو بایدن را ستود و گفت جو بایدن با این تصمیم «به هدف زده است».
وی با اشاره به نقش مهم معاون رئیس‌جمهوری در روند تصمیم‌گیری در کاخ سفید گفت: «من کامالا هریس را مدت‌هاست که می‌شناسم. او کاملا برای این پست مناسب است.»
هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا با اعلام خرسندی از انتخاب هریس، او را «رهبری فوق‌العاده» خواند که همکاری قوی برای جو بایدن خواهد بود.
بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا و برنی سندرز، نامزد انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها نیز از این انتخاب پشتیبانی کرده‌اند.
سوزان رایس، از رقیبان کامالا هریس برای کسب سمت معاونت بایدن و نیز مشاور امنیت ملی سابق باراک اوباما، با پخش بیانیه‌ای از رقیب پیشین خود ستایش و از تصمیم جو بایدن حمایت نمود و برای آنها آرزوی پیروزی کرد.
کاملا هریس، پوشش دهنده ضعف‫های بایدن
کاملا هریس در ابتدای کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به برجام حمایت کرده است اما بررسی روند کاری گذشته‌اش نشان می‌دهد که با لابی اسرائیل نیز رابطه نسبتا خوبی دارد.
اکبر مختار مدرس علوم سیاسی در عصر ایران نوشته است: سرانجام گمانه زنی‌ها برای انتخاب گزینه معاونت جو بایدن به پایان رسید و بایدن سناتور کاملا هریس را به عنوان معاون خویش برگزید.
اهمیت معاون در نبرد سخت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگرچه زیاد نیست اما کم هم نیست؛ به طوری که برای برخی کاندیداها می‌تواند بسیار پراهمیت نیز جلوه کند.
مرور روندهای انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در حداقل چهاردهه اخیر نشان میدهد که روسای جمهوری که توانسته‌اند موجهای خوبی در جامعه آمریکا ایجاد نمایند سرانجام برتری را از آن خویش ساخته‌اند.
در این میان گاه کاریزما و قدرت کلامی و نفوذ در پایگاه رای کاندیداهای ریاست جمهوری چنان بوده است که معاون، کاملا در زیر نام رئیس جمهوری از جایگاهش کاسته شده است.
این مورد را در مورد روسای جمهوری چون رونالد ریگان و حتی دونالد ترامپ می‫توان به وضوح مشاهده کرد.
اما در برابر، برخی کاندیداهای ریاست جمهوری سعی داشته یا دارند که با انتخاب معاونی کارآمد، ضعف‌ها و خلاهای موجود خویش را پوشش دهند تا بتوانند با قدرت بیشتری در رقابت‌های انتخاباتی ظاهر گردند.
انتخاب کاملا هریس توسط جو بایدن را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.
انتخاب معاونی زن، رنگین پوست، با سنی نسبتا معقول می‌تواند در افزایش رای کمپین جو بایدن موثر افتد.
اگر مروری بر پایگاه رای دوحزب اصلی آمریکا داشته باشیم معمولا تعداد زنانی که به حزب دموکرات رای می‌دهند نسبت به جمهوریخواهان بیشتر است و این ترکیب شکل گرفته می‌تواند در جذب این پایگاه بهتر عمل کند.
از سوی دیگر سناتور کاملا هریس زنی سیاه‫پوست با تباری هندی‫– جامائیکایی است و انتخاب چنین شخصیتی در دوران یکی از مهم‌ترین جنبش‌های ضدنژادپرستی در تاریخ آمریکا که پس از مرگ جورج فلوید شکل گرفت می‌تواند در گرایش هرچه بیشتر سیاهان به کمپین جو بایدن موثر افتد.
مورد مهم دیگر سن کاملا هریس است.
هریس 55 سال دارد و حضور معاونی با این سن می‌تواند زمینه حضور در انتخابات چهار سال دیگر ریاست جمهوری و جانشینی احتمالی برای جو بایدنی را فراهم کند که خود را رئیس جمهوری دوران گذار نامیده و درصورت پیروزی احتمالی با 78 سال پیرترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود.
سناتور کاملا هریس که هم اکنون سناتور ایالت کالیفرنیاست از جمله سناتورهایی است که با طرح‌های دونالد ترامپ طی سه سال اخیر مخالفت‌های جدی داشته است.
او که در سال 2017 بعنوان سناتور از ایالت کالیفرنیا انتخاب شد بارها با خروج ترامپ از برجام مخالفت کرد و از برجام به عنوان توافقی که به خوبی توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود دفاع کرده است.
اسم او در اولین مناظره انتخابات مقدماتی کاندیداهای حزب دموکرات برای ریاست جمهوری در محافل سیاسی به طور جدی مطرح شد، جایی که او در مناظره به بهترین وجهی به سوالات پاسخ داد و به نقد جدی برخی سیاست‫های جوبایدن پرداخت.
موفقیت کاملا هریس در مناظره اول چنان بود که تحلیلگر ارشد سیاست خارجی روزنامه نیویورک تایمز او را فردی دانست که می‫تواند در مناظرات در برابر ترامپ به خوبی عمل کند و حتی او را شکست دهد.
در مجموع می‫توان کاملا هریس را در میان سه کاندیدای نهایی برای معاونت بایدن،بهترین دانست.
اگر الیزابت وارن انتخاب می‫شد، اگرچه می‌توانست در جذب جریان پیش رو در درون حزب دموکرات بهتر عمل کند اما سن بالای هفتاد سال او خلا جانشینی آتی بایدن را نمی‌توانست پرکند و اگر سوزان رایس انتخاب می‌شد حواشی بیشتری پیش رو عملکردش در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و موارد دیگر کارنامه سیاسی‌اش در دوران اوباما بود.
کاملا هریس برگ برنده دیگری را نیز با خود به همراه دارد و آن سابقه‌اش به عنوان دادستان در ایالت کالیفرنیا و حمایت‌هایش از اهمیت وجود پلیس است همانی که دائما این روزها ترامپ به خاطرش دموکرات‫ها را نقد می‌کند.
کاملا هریس را نه می‫توان همچون جوبایدن محافظه کاری در میان حزب دموکرات دانست نه میتوان دموکراتی پیش رو همچون برنی سندرز و الیزابت وارن قلمداد کرد؛ بلکه او را باید در خط میانه حزب دموکرات دانست؛ جایی که گاهی حتی برای برخورد با مجرمان در دوران دادستانیش از مجازات اعدام دفاع کرده است و دربرابر در سخنرانی‌های گذشته از افزایش مالیات بر ثروتمندان برای بهبود وضعیت کارگران دفاع کرده است.
کاملا هریس در ابتدای کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به برجام حمایت کرده است اما بررسی روند کاری گذشته‌اش نشان می‌دهد که با لابی اسرائیل نیز رابطه نسبتا خوبی دارد.
در نهایت کاملا هریس را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌هایی دانست که می‌توانست در این زمان به موفقیت کمپین انتخاباتی جو بایدن کمک کند همانی که بایدن با انتخاب او کلید شروعش را زده است.

برچسب‌ها:

نظر شما