شناسهٔ خبر: 41951966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

چین خطاب به آمریکا: با آتش بازی نکنید چون می‌سوزید

وزارت خارجه چین که از سفر بی‌سابقه هیئت آمریکایی به تایوان (از سال 1979) به شدت خشمگین شده به آمریکا هشدار داد تا با آتش بازی نکند. چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند.

صاحب‌خبر -

روز یکشنبه بود که «الکس ایزار»، وزیر بهداشت آمریکا، در رأس یک هیئت بلندپایه و در اقدامی پر حاشیه برای دیدار با مقامات تایوان به تایپه سفر کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت و پیش‌بینی می‌شد این رویداد خشم مقامات پکن را به شدت برانگیخت. وزارت خارجه چین به سفر این مقام بهداشتی آمریکا به تایوان واکنش نشان داده و به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرده: «چین مخالف هرگونه روابط رسمی با تایوان تحت هر بهانه‌ای است. آن‌هایی که با آتش بازی می‌کنند در آتش خواهند سوخت».
با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، روابط دو کشور به شدت ملتهب شده و آمریکایی‌ها برای مقابله با کشوری که نگرانند، روزی جایگاهشان را در دنیا تسخیر کند، از هر اهرمی(سیاسی و اقتصادی) استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر «لی یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین درخصوص وقوع «جنگ سرد» میان پکن و واشنگتن هشدار داده و به گزارش فارس، گفته اقدام آمریکا علیه شرکت‌های چینی دزدی در روز روشن است. وی در این خصوص افزود، ادعاهای چنین افرادی که می‌گویند «آمریکا چین را باز‌سازی کرد و چین می‌خواهد بر آمریکا حکومت کند» افسانه‌پردازی‌هایی هستند که حتی نمی‌توانند کودکان را فریب دهند.
از سیاق صحبت معاون وزیر امور خارجه چین پیداست که روی سخن او بیشتر با سخنان «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکاست که این روزها تبدیل به رهبر رویارویی با چین شده که مواضع بعضاً غیردیپلماتیک و خشونت‌آمیزش روابط دو کشور را به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌کند. به نظر می‌رسد این سخنانِ مقام چینی به خصوص پاسخی به سخنرانی «کتابخانه نیکسونِ» پمپئو است که در آن مدعی شد چین دست کسانی را که عسل به کامش گذاشته‌اند را گاز می‌گیرد!
گفتنی است، تهدید وزارت خارجه چین تنها به آمریکا نیست بلکه هشداری ضمنی به مقامات تایوان نیز دارد که اقداماتشان بر خلاف
سیاست‌های پکن است. اما برای دانستن اینکه سفر اخیر این هیئت آمریکایی چرا مناقشه‌برانگیز است، باید توجه داشت از سال ۱۹۷۹ که واشنگتن روابط دیپلماتیک خود را با تایپه، پایتخت این جزیره قطع کرد تا دولت چین را به عنوان تنها نماینده این کشور به رسمیت بشناسد، هیچ مقام بلندپایه آمریکایی به تایوان سفر نکرده بود. اما سفر اخیر در واقع تأیید استقلال تایوان از سوی آمریکاست!

برچسب‌ها:

نظر شما