شناسهٔ خبر: 41949414 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شماره ۱۸۲؛

اسناد ویکی لیکس / مهر ۱۳۸۲؛ چرا اسپانیا نگران نامه سه کشور اروپایی به خاتمی بود؟ / لابی بولتون علیه تهران

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در کویت در تلگرافی محرمانه به تاریخ سه شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۸۲ به موضوع برنامه اتمی ایران و رایزنی های بولتون با اسپانیا پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گفتگوی بولتون و پالاچیو، وزیر امورخارجه درباره ماده 98، آژانس/ایران و رهبری اتحادیه اروپا

طبقه بندی: محرمانه

سه شنبه 12:52 دقیقه هفتم اکتبر 2003 (سه شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۸۲)

از: ایتالیا

به: نامشخص

 

  1. خلاصه: بولتون روز 3 اکتبر با آنا پلاچیو، وزیر امورخارجه اسپانیا در رم دیدار و درباره پیشرفت درباره امضای توافقنامه های ماده 98 و ریاست اسپانیا بر شورای حکام آژانس مذاکره کردند. پالاچیو پذیرفت که بیان جدید در ماده 98 را بررسی کند زیرا می تواند نگرانی‌های اتحادیه اروپا درباره حوزه پوشش را برطرف کند. او از بولتون خواست تا قبل از نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست اسپانیا، درباره تلاشها برای توقف برنامه تسلیحات هسته ای ایران، به مسئولان گزارش دهد. پالاچیو عمیقا نگران برنامه EU3 به رهبری فرانسه، انگلستان و آلمان بود که می خواستند نامه دیگری را برای رییس جمهور خاتمی ارسال کنند، نه تنها به این دلیل که ظاهرا تلاش ناکام دیگری به نظر می آمد بلکه به دلیل آنکه به نظر می آمد این سه کشور دارند به نمایندگی از کل اعضای اتحادیه اروپا اقدام می کنند. پایان خلاصه.

ماده 98

  1. بولتون توضیح داد که 67 کشور اکنون توافقنامه های ماده 98 را با دولت آمریکا امضا کرده اند که شامل 30 نفر از امضاکنندگان پیمان رم هم می شود که دادگاه جنایی بین المللی را پایه گذاری کرد. کلمبیا اخیرا و با رسیدن به توافق با آمریکا درباره لحن توافقنامه که نگرانی آنها درباره سطح پوشش آن را برطرف می کرد، به این توافق پیوسته است. نگرانیهای کلمبیا شبیه نگرانی های اعضای اتحادیه اروپا بوده و به گفته بولتون این نشان می دهد شاید لحن مورد استفاده در توافقنامه با کلمبیا بتواند راهی برای خروج از بن بست میان آمریکا و اتحادیه اروپا فراهم کند. پالاچیو اشاره کرد که به عنوان حقوقدان، او تا حد زیادی در مسایل مرتبط با دادگاه جنایی بین المللی و توافقنامه های ماده 98 درگیر بوده است. او مذاکرات سختی با اتحادیه اروپا در سال گذشته داشت تا به موضع کنونی این اتحادیه رسیدند که هرچند دقیقا خواست آمریکا نیست اما یک قدم بزرگ رو به جلو است. احتمالش کم است که اعضای اتحادیه اروپا لحنی فراگیر را بپذیرند که شهروندان آمریکایی موضوع این پیمان یا کل شهروندان این کشور را مستثنا کند، اما پذیرفت که لحن مورد استفاده در قرارداد کلمبیا را مطالعه کرده و هر کاری می تواند در داخل اتحادیه اروپا انجام دهد.

شورای حکام آژانس، ایران و اتحادیه اروپا

  1. بولتون با اشاره به ریاست اسپانیا بر شورای حکام آژانس، پیشنهاد کرد تا درباره تلاشها برای توقف برنامه تسلیحات هسته ای غیرقانونی ایران به وزیر و دیگر مسئولان اسپانیایی گزارش دهد. پالاچیو پذیرفت که برگزاری چنین جلسه گزارشی می تواند مفید باشد و تاکید کرد که برای اسپانیا مهم است در صورتی که شورای حکام آژانس با ارجاع پرونده نقض همکاری (Noncompliance) ایران، به شورای امنیت سازمان ملل توافق کند، از قبل محتوای هرگونه پیشنویس قطعنامه احتمالی که برای امضا ارایه می شود را بداند. به گفته او اشتراک اطلاعات برای آماده سازی شرایط بسیار مهم است.
  2. پالاچیو نگران برنامه EU3 توسط فرانسه، انگلستان و آلمان برای ارسال نامه ای دیگر به رییس جمهور خاتمی و ترغیب او به همکاری با آژانس بود. او گفت چیزی به اسم EU3 وجود ندارد، پس آنها در امضای این نامه نماینده چه کسانی هستند؟ استرا، دو ولپین و فیشر باید نامه را با همه اعضای اتحادیه در میان بگذارند قبل از آنکه بتوان آن را به عنوان برنامه اتحادیه ارسال کرد، در حالیکه هنوز کسی درباره نامه با او حرف نزده است. باید مشخص شود آنها با چه عنوانی این نامه را ارسال می کنند در غیر این صورت ممکن است موارد بیشتری را شاهد باشیم که تعداد کمی از اعضای اتحادیه برنامه هایی را به نام این اتحادیه آغاز خواهند کرد بدون آنکه محتوای آن را با تمام اعضای اتحادیه در میان بگذارند. همین جزییات است که مشخص می کند در آینده مهر اتحادیه اروپا را بر چه چیزی می توان زد. به گفته او سه ماه آینده برای شکل گیری مفهوم اروپا و سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیار مهم خواهد بود. اسپانیا و لهستان در بسیاری از مسایل اتحاد راهبردی دارند و به شدت با شکل گیری یک «شورای سه نفره» که داعیه اقدام به نیابت از طرف همه اتحادیه اروپا بدون رضایت اعضای آن را دارد، خواهند ایستاد.
  3. پالاچیو درباره موضع دولت آمریکا درباره ارسال نامه دوم به ایران پرسید. بولتون گفت او به مدیران سیاسی بریتانیا و فرانسه توصیه کرده است نامه دیگری نفرستند زیرا این برداشت را ایجاد می کند که آمریکا و اتحادیه اروپا درباره مسئله نقض توسط ایران اختلاف دارند و این به ایران در پنهان کردن نیاتش کمک می کند. پالاچیو پذیرفت و اشاره کرد که ایران دارد زمان می خرد تا ببیند شرایط در عراق چطور پیش می رود. او گفت که تلاش می کند تا این مسئله را بصورت غیررسمی با همکارانش در جریان کنفرانس بین دولتی در روز 4 اکتبر مطرح کند.
  4. بولتون این پیام را تایید کرده است.

سمبلر

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما