شناسهٔ خبر: 41948619 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حرکت چرخ صنایع بوشهر با انرژی پاک

بوشهر- ایرنا- با توسعه گاز رسانی در دولت تدبیر و امید علاوه بر چهار برابر شدن شمار روستاهای دارای شبکه گازرسانی در استان بوشهر 9 شهر و بخش صنایع این استان نیز از انرژی پاک برخوردار شد.

صاحب‌خبر -

شرکت گاز  استان بوشهر یکی در سال ۸۷ آغاز به کار کرد تا پیش از فعالیت این شرکت تنها شهر جم و ۱۷ روستای این استان گاز داشت اما با تلاش دولت تدبیر و امید امروز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۲۲ روستای این استان گازرسانی شده که در مقایسه با کل دولت‌های قبل چهار برابر افزایش یافته است و با انجام پروژه‌های متفاوت ضریب نفوذ گازرسانی در روستاها از ۳۶ به ۹۶.۵ درصد افزایش یافته است.

در این مدت تحولی عظیم در روند گازرسانی به مناطق روستایی رخ داد که تحقق این مهم تاثیر بسزایی در توسعه زیرساخت‌ها و رونق و آبادانی هرچه بیشتر این مناطق داشته‌است همچنین در این مدت تعداد شهرهای گازدار استان بوشهر نیز از ۳۰ به ۳۹ شهر افزایس یافت و در این مدت ضریب نفوذ گاز شهری از ۷۲ به ۹۹.۲ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: براساس مصوبه شورای برنامه ریزی این استان گازرسانی با اولویت شهرها از سال ۸۷ آغاز شد و در ارتباط به ۳۰ شهر از شهرهای این استان گازرسانی انجام شد.

مسلم رحمانی روز چهارشنبه در درنشست با خبرنگاران  در سالن کنفرانس شهدای ایرنا  مرکز بوشهراضافه کرد: براین اساس با اجرای ۲هزار کیلومتر شبکه‌گذاری و نصب ۶۷هزار انشعاب ضریب نفوذ گاز شهری در استان به ۷۲ درصد رسید و تا قبل از دولت تدبیر و امید ۴۸هزار و ۵۰۰ مشترک شهری به شبکه گازرسانی متصل شده بودند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش روستایی نیز در همین مدت با اجرای یکهزار کیلومتر شبکه و نصب ۲۲هزار و ۸۰۰ انشعاب روستایی میزان ضریب نفوذ گاز روستایی در استان به ۳۶ درصد رسید و در این مدت ۱۲ هزار خانوار روستایی به شبکه گازرسانی روستایی متصل شده بودند.

رحمانی یادآورشد: همچنین تا قبل از سال ۹۲ تنها، شهرک صنعتی ۱ بوشهر، فاز یک پتروشیمی مبین، نیروگاه تشان و نیروگاه بی او عسلویه گازدار بود.

سرمایه‌گذاری ۹۲۶ میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید برای گازرسانی به استان بوشهر

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر اظهارداشت: تا قبل از دولت یازدهم ۲۳۰ میلیارد تومان در بخش گازرسانی استان بوشهر هزینه شده بود اما با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم با سرمایه‌گذاری ۹۲۶ میلیارد تومان گازرسانی به ۳۱۸ روستا و ۹ شهر انجام و ضریب نفوذ گاز روستایی با ۶۰ درصد افزایش از ۳۶ به ۹۶.۵ درصد و ضریب نفوذ شهری نیز با ۲۷.۲ درصد از ۷۲ به ۹۹.۲ درصد افزایش یافته است.

رحمانی اضافه کرد: با توجه به سیاست وزارت نفت برای گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی مانده با تصویب تبصره ۲ بودجه سال ۹۳ انقلاب بسیار بزرگی در بخش گازرسانی در استان رخ داد براین اساس مقرر شد از محل صرفه جویی و جایگزینی گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت‌ها، گازرسانی به شهرها و روستاها انجام شود.

وی ادامه داد: در همین راستا شرکت‌های گازرسانی از نظر بودجه‌ای تقویت شدند و امروز در سال پایانی دولت ۳۰ هزار روستای کشور ازگاز طبیعی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: در همین ارتباط گازرسانی به شهرهای استان در دستور کار قرار گرفت و  با هزینه ۴۵۶ میلیارد تومان در دولات یازدهم و اجرای ۸۰۴ کیلومتر شبکه شهری و ۴۳ هزار انشعاب تا پایان دولت یازدهم ضریب نفوذ گاز شهری به ۹۵ درصد در استان بوشهر افزایش یافت.

وی یادآور شد: همچنین در بخش روستایی با گازرسانی به ۲۱۱ روستا شمار روستاهای دارای گاز استان بوشهر به ۳۱۵ روستا افزایش و ضریب نفوذ خانوار روستایی نیز به ۷۸ درصد افزایش یافت.

به گفته رحمانی در این مدت یکهزار و ۵۴۰ کیلومتر شبکه روستایی اجرا و ۲۸ هزار انشعاب گازرسانی نصب شد و از این میزان ۱۳ هزار مشترک به گاز روستایی متصل شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: هرچند دولت دوازدهم با توجه به تحریم‌های ظالمانه کشور از نظر نقدینگی دچار چالش‌های بی شماری شد اما با رویکرد و دیدگاهی که دولت در زمینه عدالت اجتماعی و تامین رفاه مردم در پیش گرفته بود از سه سال گذشته تاکنون ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار در این بخش جذب و سرمایه‌گذاری شده‌است.

 رحمانی اضافه کرد: در این دولت با گازرسانی به ۲ شهر دیگر شمار شهرهای گازرسانی شده در استان به ۳۹ شهر افزایش یافت و ضریب نفوذ گاز شهری در دولت دوازدهم به ۹۹.۲ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۵۰۸ کیلومتر شبکه شهری، ۲۳ هزار انشعاب شهری، ۵۶ هزار مشترک گاز شهری در استان بوشهر از این امکان برخوردار شدند. 

رحمانی اضافه کرد: در زمان حاضربه دلیل فقدان گاز شیرین در خارگ امکان گازرسانی به این جزیره وجود ندارد.

وی در باره  گازرسانی روستایی در دولت دوازدهم گفت: در این مدت با گازرسانی به ۱۰۷ روستای دیگر در استان شمار گازرسانی به روستاهای استان بوشهر به ۴۲۲ روستا و با اجرای ۸۹۰ کیلومتر شبکه و نصب ۲۳ هزار انشعاب ضریب نفوذ گاز روستایی در استان بوشهر به ۹۶.۵ درصد افزایش یافت.

تعبیر رویای گازرسانی به جزیره شیف و بخش ارم در دولت تدبیر و امید 

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: گازرسانی به جزیره شیف یک رویای دست نیافتنی بود که با همت پیمانکاران بومی و ایرانی این رویا در سال ۹۷ اجرا شد.

رحمانی اضافه کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و بستر دریایی که بین خشکی و جزیره وجود داشت در عمل گازرسانی به جزیره شیف را با مشکلات زیادی روبرو می‌کرد اما برای نخستین بار در کشور با همت مهندسان و پیمانکاران بومی ایرانی با روشی نوین در قالب حفاری جهت دار افقی که در چاه‌های افقی استفاده میشود به روش اچ دی دی یکهزار و ۸۰۰ متر از بستر دریا در عمق ۳۰ متر حفاری شد و این پروژه در سفر سال ۹۷ هیات دولت به استان بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت گازرسانی به استان بوشهر گفت: گازرسانی به بخش ارم و بوشکان با توجه به صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه و فاصله ۸۰ کیلومتری از خطوط انتقال و شبکه گاز یکی دیگر از رویاهای مردم این منطقه بود که در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ این کار انجام و مابقی روستاهای باقی مانده نیز از سال گذشته تاکنون در برنامه است که در دست اجراست.

در زمان حاضر هفت هزار و  ۲۰۰ کیلومتر شبکه گذاری،۲۰۶هزار انشعاب گاز، و ۲۱۳هزار مشترک گاز در استان بوشهر وجود دارد.

حرکت چرخ صنایع بوشهر با انرژی پاک

وی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد، دستور رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری در زمینه رونق تولید، گازرسانی به صنایع استان بوشهر آغاز شد که مهمترین آنها شامل گازرسانی به شهرک صنعتی دلوار، دیر، کنگان، نواحی صنعتی برازجان، خوشاب و خوشمکان و بنه گز و پتروشیمی‌های متانول کاوه، نیروگاه ایران ان ال جی مستقر در کنگان و کارخانه‌های سیمان کنگان، دشتستان و موند دشتی است.

وی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید ۳۷۴ صنعت این استان از گاز برخوردار شده‌است و این شرکت رتبه نخست گازرسانی به صنایع را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در کشور کسب کرده‌است.

رحمانی گفت: همچنین هدف‌گذاری برای گازرسانی به ۲۰۵ صنعت استان بوشهر انجام شده که از این میزان تاکنون ۱۷۸ واحد تولیدی و صنعتی استان بوشهر گازدار شده‌اند و در هفته دولت امسال ۲۶ واحد صنعتی دیگر از گاز بهره‌مند و تا پایان سال جاری دیگر واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی گازدار می‌شوند.

وی یادآور شد: در سال ۹۵ و ۹۶ براساس مصوبه شورای اقتصاد از محل صرفه جویی جایگزینی گاز نسبت به سوخت مایع بحث گازرسانی به صنایع آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفت و انقلابی در این بخش به وجود آمد.

وی ادامه داد: براین اساس ۲۰ صنعت از صنایع آسیب پذیر استان بوشهر از محل مصوبه شورای اقتصاد از شبکه گاز رسانی برخوردار شدند.

رحمانی ، با اشاره به افتتاح مجتمع‌های پتروشیمی بزرگترین تولید کننده متانول جهان در شهرستان دیر و مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در  منطقه پارس جنوبی گفت: گاز این مجتمع‌های مهم پتروشیمی با اجرای خط انتقال تامین و زمینه راه‌اندازی آن فراهم شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر همکاری برای توسعه صنایع پایین دستی  را از هدف‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: در این زمینه انتقال روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر مهیا شده‌است.

وی یادآورشد: سال گذشته ۱۴.۸ میلیارد مترمکعب گاز در استان بوشهر به فروش رسید که ۹۹ درصد توسط بخش صنعت مصرف شد که از این میزان نیز  ۷۶ درصد در صنایع پتروشیمی ، ۲۱ درصد توسط نیروگاه‌ها، ۲.۶ درصد در شرکت‌های سیمان و سایر صنایع کوچک و کمتر از هفت دهم درصد در سایر صنایع  به مصرف رسیده‌است.
 

واگذاری ۱۳ فرایند شرکت گاز بوشهر به دفاتر پیشخوان دولت

رحمانی با اشاره به صادرکردن ۹۸ درصد صورتحساب مشترکان گاز استان بوشهر به‌صورت پیامکی و برخط گفت: ۱۳ فرایند شرکت گاز که با مردم سرو کار دارد به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده‌است.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه‌های ارتباط با مشتریان برای رسیدگی به شکایت، جی ای اس برای رسیدگی در شرایط بحران، ۱۹۴ استانی، رضایت مندی ۷۸ درصد مردم از خدمات شرکت گاز، ثبت ۶ اختراع در زمینه گازرسانی از جمله استفاده از لوله های کامپوزیت و  دستگاه نشت یاب نقطه‌ای با دقت بالا اختراع، حمایت از طرحهای پژوهشی و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا، کسب رتبه اول شهید رجایی، لوح و تندیس مدیریت مالی کشور ،تندیس زرین خدمات سبز از سال ۹۶ تاکنون، کسب گواهینانمه چهار ساله تعالی سازمانی، کسب رتبه برتر در بخش روابط عمومی پژوهشگر استان و وزارت نفت از جمله موفقیت‌های این شرکت به شمار می‌رود.

۱۱۰ هزار ظرفیت خالی اشتراک گاز در استان بوشهر 

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: در ۱۱ سال گذشته تاکنون ۳۲۰ هزار انشعاب در استان وصل شده‌است اما از این شمار تنها ۲۱۳ هزار مشترک در استان از این امکان استفاده می‌کنند و ۱۱۰ هزار ظرفیت خالی در استان وجود دارد.

رحمانی ادامه داد: با توجه به اینکه مصوبه گازرسانی به روستاها و شهرها از محل صرفه جویی سوخت تامین اعتبار شده مردم باید از این ارنژی پاک ایجاد شده در استان استفاده کنند چون با این اقدام رفاه را احساس می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ درصد نقدینگی شرکت گاز استان بوشهر معادل ۱۰۱ میلیارد تومان جذب شده‌است ادامه داد: همچین پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان وصول مطالبات از مشترکان گاز انجام شد که با وجود همه مشکلات ۹۹ درصد این مبلغ مربوط به صنایع بوده‌است و شرکت گاز استان بوشهر از شرکت‌های پیشرو در بخش جذب مطالبات است.

رحمانی اجرای ۲۵۰کیلومتر شبکه گذاری، نصب پنج هزارانشعاب، ۱۶ هزار اشتراک و فروش ۱۵.۶ میلیارد مترمکعب با ۶۱ میلیارد تومان اعتبار را از جمله برنامه سال‌جاری شرکت گاز عنوان کرد و گفت: سال گذشته مصوبه هزینه گازرسانی به ۴۱ روستای باقیمانده در استان گرفته شد و براین اساس امسال ۲۸ روستا و مابقی در سال آینده گازرسانی می‌شوند.

نظر شما