شناسهٔ خبر: 41948594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

کلنگ احداث ۱۰۰ مدرسه استثنایی تا پایان امسال در کشور زده می شود / سهم استان البرز از این تعداد 6 واحد آموزشی است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جریان سفر به البرز گفت: کلنگ احداث ۱۰۰ مدرسه تا پایان امسال در کشور زده می شود که سهم استان البرز از این تعداد 6 واحد آموزشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، سید جواد حسینی که برای شرکت در شورای اداری آموزش و پرورش استثنایی، افتتاح و بازدید از چند پروژه به استان البرز سفر کرده بود گفت: استان البرز در رابطه با پایگاه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، برای ۸۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت تعیین کرده و بیش از ۴۰ درصد نیز تاکنون مرود ارزیابی قرار گرفته اند که در هر دو مورد از میانگین کشوری جلوتر است.

وی افزود: رشد ۵۰ درصدی مراکز اختلالات یادگیری موفقیت بزرگی برای آموزش و پرورش استان البرز است.

حسینی در ادامه گفت: پیشنهاد مرکز جامع توانبخشی را در این جلسه ارائه دادید که اتفاقا طرح آن نوشته شده و در ۵ی ا ۶ استان در سال ۹۹ راه اندازی خواهد شد که البرز نیز یکی از آن ها است.

وی ادامه داد: در گزارش ها به بحث کارگاه ها اشاره شد که لازم است بگویم این موضوع آنقدر مهم است که با تمامی کمبود های مالی، هفته گذشته ۲ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز  کارگاه های حرفه ای و پیش حرفه ای اختصاص دادیم.

معاون وزیر اظهار داشت: ۷۵۱ مرکز آموزش استثنایی در کشور داریم که این باید به بیش از ۱۰۰۰ مرکز برسد از طرف دیگر، استاندارد فضا، تجهیزات و نیروی انسانی در این مراکز باید  تقویت شود و همه این ها ذیل طرح بزرگِ توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش استثنایی است.

حسینی گفت: ما امروز  بیست و نهمین مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده کودکان با نیازهای ویژه کشور را در استان البرز افتتاح خواهیم کرد و دست کم ۴مرکز مشاوره دیگر نیاز دارد که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با ارائه آمار و ارقام مهمی بیان داشت: سرانه ی فضای آموزش برای استثنایی ۲۸ متر و برای آموزش عادی ۸.۳ متر است که در حال حاضر این عدد برای فضای آموزش استثنایی ۱۰ و آموزش عادی ۵.۳  است. طبق آمایش سرزمین انجام شده باید ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور ساخته شود تا این سرانه به حد نصاب برسد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در همین رابطه گفت: کلنگ احداث ۱۰۰ مدرسه تا پایان امسال در کشور زده می شود و کار ساخت آن ها شروع خواهد شد که  سهم استان البرز ۶ مدرسه استثنایی  است. من به  استاندار محترم و آقای قاسمی تعهد کردم که اگر زمین را تهیه کنند،  بودجه ساخت این مدارس که چیزی حدود ۴۰ میلیارد تومان می شود را  پرداخت خواهیم کرد.

وی  گفت: دانش آموزان استثنایی‌ برای رسیدن به آموزش مطلوب به ۱۰۵ قلم تجهیزات نیاز دارند که این مقدار برای کل آموزش و پرورش کشور ۸۰ هزار عدد خواهد بود و بودجه مورد نیاز تامین آن  ۱۵۰ میلیارد  تومان می شود که طبق نقشه و طرحی که داریم با هم افزایی صورت گرفته از منابع مختلف (خیرین، بانک ها و...)  تامین خواهد شد.

سید جواد حسینی در پایان، اقدامات  و ‌تعهدات مهمِ در دست اجرا توسط سازمان آموزش استثنایی برای استان البرز را این گونه لیست کرد:

ساخت ۶ مدرسه آموزش استثنایی با تعهد آقای استاندار برای تهیه زمین
با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان در  سال گذشته  توسط سازمان و تعهدِ پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از جناب استاندار بابت سرویس ایاب و ذهاب،  از اول مهر ماه اولیای دانش آموزان ابتدایی ریالی برای ایاب و ذهاب پرداخت نخواهند کرد.
ایجاد دست کم ۴ باشگاه پیشکسوتان در ۴ منطقه‌ استان البرز ( با استفاده از امکانات موجود مثل بهره گیری از ظرفیت مدارس در ساعات غیر آموزشی) که برای هر مدرسه ۲۰۰ میلیون تومان در نظر خواهیم گرفت.

۲۳ مرکز اختلال یادگیری در استان البرز  وجود دارد که ۶۴ مربی در حال فعالیت هستند؛ بر اساس آمایش سرزمین که صورت گرفته ، ۲۸ مرکز دیگر نیاز است که برای سال تحصیلی جدید، سازمان آموزش استثنایی دست کم هزینه های ۴مرکز اختلال یادگیری دیگر را تامین خواهد کرد تا جوابگوی نیازها باشد.
۱۷ مرکز مشاوره و راهنمایی در  کشور راه اندازی شده که یکی از آن ها در استان البرز بوده، ۴ مرکز دیگر هم باید تاسیس شود که دو تا در کرج، یکی در هشتگرد و یکی هم در نظر آباد باید باشد.
۱۵ سالن ورزشی مخصوص استثنایی در ۱۵ استان کشور که سالن ندارند راه اندازی خواهد شد که استان البرز خوشبختانه این سالن را دارد اما  ۳۵۰ سالن  ورزشی درون مدرسه ای ۲۰۰ متری در سراسر کشور دایر خواهد شد که ۶تای آن در استان البرز خواهد بود.

از ۱۰ مرکز رفاهی آموزشی ِ بهبود مدیریت آموزشگاهی یکی از این مراکز به استان البرز اختصاص خواهد یافت.
۱۰ درصد معلمان آموزش های استثنایی‌ به ویژه معلمان مشغول در بُعد آموزش کم‌توان های ذهنی، آموزش های مهارت چندگانه خواهند دید؛  از ۵هزار مدیر، معلم و مسئول ادارت که قرار است آموزش ها(زبان اشاره،خط بریل و ...)  را ببینند ۲۰۰ نفر استان البرز خواهند بود.
سامانه ندای همراه که تمامی مشکلات طرح تلفیقی فراگیر را پوشش می دهد امسال در استان البرز مستقر خواهد شد.
مدرسه و پایگاه جامع آموزش های مجازی با همه تجهیزات سال ۹۹ در استان البرز تاسیس می شود.
۳۲ مدرسه ی  اوتیسم و ۳۲ مدرسه ی پذیرا در سال ۹۹ به صورت الگویی در سراسر کشور مناسب سازی خواهد شد که استان البرز هم مستثنی نخواهد بود.
در بُعد نهضت توان افزایی ، ۱۰ هزار دانش آموز در سال ۱۳۹۹ به تجهیزات آموزشی پرورشی و توانبخشی مجهز خواهند شد که از این رقم بسته به درصد هر استان ، در البرز هم محقق می‌شود.

نظر شما