شناسهٔ خبر: 41945455 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لاریجانی مطرح کرد؛

خطر بروز علائم شدیدتر کرونا در مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر کشور از خطر بروز علائم شدیدتر کرونا در بیماران مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه شبکه ملی تحقیقات دیابت به صورت مجازی و با حضور علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، باقر لاریجانی، نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر کشور، افشین استوار، مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت و اعضای شبکه از دانشگاه‌های مختلف کشور صبح روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه سال جاری برگزار شد.

در ابتدای جلسه لاریجانی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت در معرض خطر بروز علائم شدیدتر کووید۱۹ هستند، اظهار کرد: در حدود ۱۶ درصد از موارد مرگ در بیماران بستری، مبتلا به دیابت بوده و لازم است در این زمینه توصیه‌هایی جهت مراقبت بهینه از بیماران دیابتی در برابر ویروس کرونا تدوین شود.

او افزود: با توجه به اینکه سهم زیادی از پتانسیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صرف مدیریت هزینه‌های ناشی از بیماری کرونا شده است، پیشرفت بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در کشور متاثر از شرایط کووید۱۹ قرار گرفته است به طوری‌که سازمان جهانی بهداشت با ارسال نامه‌ای به مراکز همکار، تاثیر پذیری برنامه‌ها را در این زمینه ارزیابی کرده است.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر کشور تاکید کرد: تغییر سمت و سوی درمان به سمت تله مدیسین و روش‌های دور پزشکی می‌تواند از بار مراجعات غیر ضروری بکاهد.  او مشارکت عموم متخصصان توانمند از دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی کشور در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در بستر شبکه تحقیقات را اثرگذار خواند.

 لاریجانی با بیان اینکه رفتار‌های اجتماعی و بهداشتی جوامع و دولت‌ها در دوران پسا کرونا تغییرات چشمگیری دارد، گفت: در نظر داریم تا برنامه‌های روز جهانی دیابت را امسال به گونه‌ای متفاوت از سال‌های قبل، به صورت آنلاین در دو سطح آموزش بیمار و مراقبان بهداشتی برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید

در ادامه مراسم علیرضا رئیسی با اشاره به تاثیر همه‌گیری کووید۱۹ بر بیماری‌های غیر واگیر اظهار کرد: بالغ بر ۸۵ درصد از علل مرگ و میر در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد.

پیش‌بینی وقوع ۴۰ میلیون مرگ بیشتر در سال ۲۰۴۰ بر اثر بیماری‌های غیر واگیر 

او بیان کرد: با توجه به روند فزاینده تعداد مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در جهان، در صورت اقدامات موثر، وقوع ۴۰ میلیون مرگ بیشتر در سال ۲۰۴۰ بر اثر بیماری‌های غیر واگیر پیش بینی شده است.

رئیسی این عدد را در ایران ۳۹۰ هزار مرگ دانست و افزود: میزان مرگ و میر بر اثر کووید۱۹ در افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر بیشتر است، به طوری‌که در حدود ۲۰ درصد موارد مرگ و میر در افرادی بوده است که از یک بیماری زمینه‌ای رنج می‌بردند و با افزایش تعداد بیماری‌های زمینه‌ای این آمار افزایش قابل توجهی دارد.

 او اختلال در خدمات پیشگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر در جهان را در شرایط همه گیری کووید۱۹ نگران کننده خواند و بر لزوم ادغام بیماری‌های غیر واگیر در "برنامه ملی کووید" در کشور‌های جهان تاکید کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت کاهش فراوانی خدمات‌دهی مراقبت دیابت و پره دیابت را به ترتیب ۳۸ و ۳۲  درصد خواند.

او همچنین معضل‌هایی همچون افزایش عوارض و مرگ ناشی از تاخیر در خدمات‌دهی ضروری به افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر، افزایش عوارض و یا معلولیت ناشی از تعویق در غربالگری و بیماریابی و همچنین افزایش عوارض و بیماری‌های ناشی از سوء مصرف مواد را نگران کننده خواند.

رئیسی در پایان برنامه‌های در دست اقدام را تشکیل کارگروه مدیریت بیماری‌های غیر واگیر متشکل از متخصصان و محققان این حوزه، ارزیابی سریع تاثیر همه گیری بر خدمات مراقبت سلامت غیر واگیر و تدوین برنامه پاسخ برای چهار گروه بیماری اصلی، برشمرد و بر جلب همکاری سایر بخش‌ها و سازمان‌های همکار و مشارکت سازمان‌های خیریه و مردم نهاد تاکید کرد.

در ادامه  زهرا کاشی، استاد غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی مازندران به معرفی مطالعه کوهورت یا هم‌گروهی ۵ ساله با عنوان ارزیابی پیامد مادری و جنینی در زنان مبتلا به دیابت بارداری در مقایسه با مادران سالم در منطق شهری و روستایی پرداخت و اعضای شبکه بازخورد‌های لازم را در این خصوص ارائه کردند.

در بخش دیگری از این نشست مجازی، فاطمه بندریان معاون پژوهشی مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه به شرح طرح پژوهشی بررسی وضعیت مراقبت دیابت در بیماران دیابتی در زمان همه گیری کووید۱۹ پرداخت و گفت: کاهش بارز تعداد مراجعات بیماران دیابتی برای پیگیری و درمان دیابت به علت‌هایی همچون تخصیص بیمارستان‌ها به بیماران کووید۱۹، افزایش خطر ابتلا به کرونا با تردد سایر بیماران در این مکان ها، کاهش پذیرش بیماران در مراکز درمانی جهت کاهش ریسک بیماری کرونا در کادر درمان در معرض خطر و ترس بیماران از ابتلا به کووید۱۹ در مراجعه به مراکز درمانی رخ می‌دهد که می‌تواند اثرهای نامساعدی در رفتار و سبک زندگی بیماران دیابتی و کنترل دیابت آن‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما