شناسهٔ خبر: 41945164 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:

انتقال آب از خوزستان باعث نارضایتی می‌شود

شایان حاجی‌نجف

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: انتقال آب موضوعی است که باید با توجه به بحث تاب‌آوری انجام شود و باید شرایط تاب‌آوری به نحوی باشد که باعث نارضایتی نشود اما در خوزستان، تاب‌آوری به شکلی است که اگر آبی انتقال پیدا کند باعث نارضایتی می‌شود.

صاحب‌خبر -

فرهاد ایزدجو در نشست خبری که امروز ۲۲ مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان از سازمان‌هایی است که نقش مهمی در توسعه استان خوزستان به عهده دارد و در زمینه‌های آبرسانی، تولید برق و تامین آب کشاورزی فعالیت می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در یک ساله اخیر به دلیل شرایط تحریم با محدودیت‌های بسیاری به ویژه در بحث منابع مالی مواجه شدیم و این تحریم‌ها شرایطی به وجود آورد که استفاده بهینه از منابع را در دستور کار قرار دهیم و این مساله اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص آخرین وضعیت طرح آبرسانی غدیر تصریح کرد: طرح آبرسانی غدیر طرحی است که منجر به تقویت سیستم تامین آب شهرهای اهواز، آبادان، شادگان، خرمشهر و سوسنگرد می‌شود و افزایش پایداری آب این مناطق را به دنبال دارد.

ایزدجو گفت: یک فاز از این طرح در هفته گذشته به صورت آزمایشی وارد مدار شده است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد اما کل طرح آبرسانی غدیر در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: موافقت اولیه برای تامین اعتبار رساندن آب دز به طرح غدیر انجام شده و تفاهم‌نامه آن نیز آماده شده است و درصورت امضاء، روند اجرای آن آغاز می‌شود تا در مدت یک سال، آب دز به طرح غدیر برسد و کیفیت آب این طرح را ارتقاء دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سال ۹۸ با محدودیت اعتبارات در طرح‌های آبرسانی مواجه شدیم اما اقدامات موثری انجام شد تا شاهد اجرای طرح آبرسانی غدیر باشیم. کارهای بسیار خاصی در اجرای این طرح انجام شده است تا بتوانیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

ایزدجو گفت: کارهای اصلی و عملیات نهایی طرح میان‌مدت آبرسانی غدیر در چهار ماهه نخست امسال انجام شده است و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزکی دارد. بیش از ۳۰ میلیارد تومان در طرح هزینه شده و اکنون در حال تست آزمایشی است.

وی افزود: طرح بزرگ غدیر ۴۵ درصد پیشرفت فیزکی دارد اما تقریبا با همین میزان پیشرفت فیزیکی به طور متوسط ۸۵ درصد آب شهرهای هدف، از این طرح تامین می‌شود. این طرح با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال خدمات‌دهی حداکثری به مردم شهرهای هدف است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سال ۹۹ بستر مناسبی در کشت تابستانه فراهم شده و براساس تصاویر هوایی، ۲۳۰ هزار هکتار کشت شلتوک در خوزستان انجام شده است.

وی گفت: امسال همچنین مدیریت بسیار خوبی در رودخانه‌ها انجام شده و آب به خوبی حتی تا نخیلات شادگان هم رسیده است. وضعیت کشت تابستانه و تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی نیز به خوبی صورت گرفته است و نگرانی در بحث تامین آب این بخش‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص ممنوعیت کشت شلتوک در حوضه مارون گفت: در حوضه مارون حدود ۲۷ درصد کمتر از سال نرمال، آورد آب داریم و از این رو کشت برنج در این حوضه ممنوع اعلام شده است. آبی نیست که به این منطقه داده شود تا کشاورزان بتوانند در این حوضه کشت کنند.

ایزدجو بیان کرد: بیشترین بهره‌وری را در حوضه مارون داریم اما مانع کشت برنج در منطقه شدیم زیرا اگر برنجی در این منطقه کشت شود پایین‌دست قطعا دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: موضوعاتی از جمله آب شرب شهری و فاضلاب و توزیع برق، مربوط به سازمان آب و برق نیست و تنها بحث مدیریت رودخانه‌ها، آب کشاورزی و تامین آب شرب تا ورودی شهرها به عهده سازمان آب و برق است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی استان خوزستان حدود ۷۰۷۰ مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در اختیار سازمان آب و برق خوزستان است.

ایزدجو اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷ میلیون مگاوات ساعت برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تولید شده است. در شرایط تحریم‌ها، نگه داشتن چنین صنعتی بسیار دشوار است اما توانسته‌ایم با روش‌های نوین بهره‌برداری از خرابی‌هایی که باعث مشکلاتی برای تولید می‌شود جلوگیری کنیم.

وی افزود: در سال جاری که بحث تولید برق یکی از مسائل مهم است خوشبختانه توانسته‌ایم با کمترین خروج از مدار، وظیفه تولید برق را به کمک نیروگاه‌های برق‌آبی استان انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پویش ملی #هر_هفته_الف_ب_ایران تصریح کرد: آبگیری سد بالارود تنها پروژه‌ای است که در سال ۹۹ در پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران به صورت رسمی قرار گرفته و در پاییز به بهره‌برداری می‌رسد.

ایزدجو بیان کرد: از ابتدای امسال آبرسانی به نخلستان‌های شادگان مورد توجه بوده اما این کار بسیار دشوار است زیرا مصارف بالادست بسیار زیاد است. در این زمینه با توجه به تلاش‌های انجام شده، مشکلی در ارتباط با رساندن آب به نخیلات نداریم و آب به نخلستان‌های شادگان رسیده است.

وی در خصوص انتقال آب از خوزستان نیز گفت: انتقال آب موضوعی است که باید با توجه به تاب‌آوری انجام شود و باید شرایط تاب‌آوری به نحوی باشد که باعث نارضایتی نشود اما در خوزستان، تاب‌آوری به شکلی است که اگر آبی انتقال پیدا کند، باعث نارضایتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه انتقال آب باعث کاهش کیفیت آب می‌شود، گفت: مرجع تصمیم‌گیری در بحث انتقال آب، سازمان آب و برق نیست اما در حال حاضر با توجه به اینکه در نقاط مختلف استان خوزستان، تاب‌آوری پایین است و از نظر کیفیت آب در لب مرز هستیم، امکان انتقال نیست.

وی افزود: اگر قرار باشد کیفیت کم شود که دیگر امکان انتقال نیست‌ اما اگر قرار باشد بحث انتقال آب در درازمدت دنبال شود، باید تاب‌آوری در خوزستان ارتقاء پیدا کند. اگر قرار است کاهش آورد داشته باشیم، باید بتوانیم طرح‌های مقابله با کاهش آورد را اجرایی کنیم و اجرای سدها می‌تواند به این کار کمک کند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: مطالعات تعیین حد حریم رودخانه‌ها در استان کامل شده است ‌و به دنبال گرفتن اسناد حریم رودخانه هستیم. همچنین بر اساس مطالعات انجام شده، زمان رسیدن سیلاب به مناطق برای اولین بار در کشور مشخص شده است.

ایزدجو بیان کرد: باید بالغ بر ۳۰ میلیون مترمکعب لایروبی در رودخانه‌های خوزستان برای عبور مطمئن آب از رودخانه‌ها، جریان سیلاب و منظره رودخانه انجام شود و برای این کار بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. برای رودخانه کارون باید ۲۶ میلیون مترمکعب لایروبی انجام شود و ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برای لایروبی اعتبارت قطره‌چکانی اختصاص داده می‌شود، گفت: تا قبل از سال ۹۸ حدود ۶ میلیون مترمکعب از رودخانه‌های استان خوزستان لایروبی شده است و ۲ میلیون مترمکعب نیز از سال ۹۸ تاکنون لایروبی شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: امسال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد هورالعظیم شده است و ۹۲ درصد از سطح تالاب هورالعظیم پوشیده از آب است. در این زمینه بر اساس آخرین بازدیدها، هر پنج مخزن تالاب هورالعظیم‌ آب‌دار است و مشکلی به لحاظ کمی وجود ندارد.

انتهای پیام

نظر شما