شناسهٔ خبر: 41940488 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«سهراب محمدی»، پیشکسوت موسیقی نواحی درگذشت

تهران- ایرنا- «سهراب محمدی»، آخرین هنرمند بازمانده از نسل بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان امروز صبح (چهارشنبه، 22 مرداد) درگذشت.

صاحب‌خبر -

 سهراب محمدی که زاده ۱۳۱۷ بود، از سنین کودکی در کنار پدر خود بالیده و به فنون آوازی و دوتار نوازی آشنا و به ویژه در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی سرآمد روزگار شد. نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی ایشان بود. وی مدرک درجه یک هنری معادل دکترای نوازندگی و خوانندگی را نیز دریافت کرده بود.

نخستین بار خانم فوزیه مجد مادر اتنوموزیکولوژی موسیقی نواحی، او را به جامعه هنری معرفی کرد. سهراب نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همینطور جشنواره‌های مختلف کشور پس از انقلاب اسلامی حضور داشت.

سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدی را تسلیت گفت و نوشت: سهراب محمدی از هنرمندان ارزشمند موسیقی نواحی ایران و بخشی‌های شمال خراسان است که حماسه‌خوانی‌ها و منظومه‌خوانی‌های زنده‌یاد محمدی، شاخص و ماندگار است. 
سهراب محمدی، موسیقی، هنر و فرهنگ بومی و نواحی را از نیاکان خود با عشق آموخت و سال‌ها برای تداوم و تقویت موسیقی کرمانجی هنرمندانه تلاش کرد. درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده زنده یاد محمدی و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گوییم. 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت سهراب محمدی هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان را تسلیت گفت. در پیام محمد اله‌یاری برای استاد سهراب محمدی آمده است: موسیقی کرمانجی شمال خراسان با نام، نوا و آوای هنرمندانی مانند سهراب محمدی همراه است. زنده یاد محمدی نقش موثری در موسیقی شمال خراسان داشت و با حماسه خوانی و منظومه خوانی راوی حکایت ها و داستان هایی از فرهنگ این سرزمین بود.
درگذشت این هنرمند گرامی را به خانواده عزیزش و جامعه موسیقی تسلیت می گویم، نام زنده یاد سهراب محمدی در موسیقی انواح ایران همواره به نیکی ماندگار است.

نظر شما