شناسهٔ خبر: 41940269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سرلشکر صفوی:

در سطح نیروهای مسلح نیاز به بانک اطلاعاتی پژوهشی مشترک داریم

مشاور رهبر انقلاب و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفـت: ماموریت عمده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تولید علم و مشارکت در مباحث پژوهشی کلان نیروهای مسلح در سطح راهبردی و ملی است:

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، اولین نشست هم اندیشی علمی روسای مراکز پژوهشی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

در این نشست روسای پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  به بحث و تبادل نظر در خصوص زمینه‌های همکاری با پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس پرداختند.

این نشست با حضور امیر سرتیپ دکتر پورشاسب جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس  ، امیر سرتیپ دکتر احمد پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش و امیر سرتیپ دکتر حیدری  معاون هماهنگ کننده هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی، دکتر آذرآیین معاون پژوهشی وزارت دفاع ،امیر دکتر محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران  ، امیر دکتر مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح وسایر روسای مراکز پژوهشی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  و با حضور روسای پژوهشکده ها و مرکز دائره المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست که به ریاست سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا و ریاست پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد.

وی با اشاره به ماموریت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: ماموریت عمده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس  تولید علم و مشارکت در مباحث پژوهشی کلان نیروهای مسلح در سطح راهبردی است.
رحیم صفوی در ادامه هدف از برگزاری نشست هم اندیشی علمی با سایر مراکز پژوهشی نیروهای مسلح را تبیین کرد و افزود:  بهره‌گیری از تجارب و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی  مراکز پژوهشی نیروهای مسلح، برقراری تعامل، همکاری و مشارکت راهبردی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و احصای تجارب علمی و پژوهشی در سطح راهبردی از اهداف برگزاری این نشست هم اندیشی است.

وی با اشاره به ساختار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی گفت: این پژوهشگاه برای تحقق اهداف و مأموریت‌های خود چهار پژوهشکده به نام‌های پژوهشکده دفاع مقدس، پژوهشکده جبهه مقاومت، پژوهشکده امنیت داخلی (امنیتی غیرمسلحانه)، پژوهشکده جنگ‌های نامنظم و توسعه پدافند داخلی (امنیتی مسلحانه) و مرکز دایره‌المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است و در سطح راهبردی به امور پژوهشی می پردازد.این پژوهش‌گاه نه تنها در سطح نیروهای مسلح بلکه در سطح ملی مطرح است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در خصوص تهیه و تدوین جلد اول دایره المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی ابراز داشت: ساماندهی مرکز دایره‌المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی و ایجاد بانک اطلاعاتی و به‌روزرسانی تارنمای دایره‌المعارف، مدخل‌یابی در حوزه‌های دفاعی و امنیتی و جبهه مقاومت (حدود ۶ هزار مدخل) و تهیه و تدوین جلد اول دایره المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی از جمله اقداماتی است که در مرکز دایره المعارف پژوهشگاه پیگیری و اجرا می‌شود.

وی با بیان ضرورت غنای هرچه بیشتر محتوای دائره المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی و تاثیر همکاری های متقابل بر غنای محتوایی این اثر  گفت: درصورت همکاری پژوهشگاه ها و مراکز علمی  نیروهای مسلح در موضوع دائره المعارف دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی ، به غنای محتوایی این اثر افزوده خواهد شد.

سرلشکر صفوی افزود: اعتقاد ما بر آن است که با یک هم اندیشی علمی و فکری در سطح راهبردی می توانیم از ظرفیت علمی و فکری مراکز پژوهشی بهره ببریم .

وی برگزاری همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس را از دیگر برنامه های این پژوهشگاه در سال ۹۹ عنوان کرد  و گفت: همایش بین المللی مطالبات حقوقی بین المللی دفاع مقدس به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی و با مشارکت وزارت امور خارجه، قوه قضائیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان‌های کشوری و لشکری، در تاریخ ۵ و ۶ اسفندماه ۹۹ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد و البته آمادگی آن را داریم که با توجه به شرایط کشور این همایش را بصورت مجازی برگزار کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با تبیین اصول حاکم بر اداره این پژوهشگاه ، افزود: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بر پایه اصول تعامل ،همکاری ، هم افزایی و جلوگیری از تکرار کارهای تحقیقاتی و پژوهشی اداره می شود.

سرلشکر صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با  اشاره به ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی مشترک مراکز علمی و پژوهشی نیروهای مسلح گفت: در سطح نیروهای مسلح نیاز به بانک اطلاعاتی پژوهشی  مشترک داریم  و در این زمینه درخواست داریم همکاری مناسبی با پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس صورت پذیرد، هدف از تشکیل این بانک جلوگیری از پژوهش های تکراری  می باشد وهدف دیگر ما از تشکیل چنین بانکی هم افزایی علمی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: آماده همکاری علمی با پژوهشگاه ها و مراکز علمی نیروهای مسلح می باشیم و در این راستا بازدید از مراکز پژوهشگاه ها و پژوهشکده  های نیروهای مسلح و انعقاد تفاهم نامه  مورد تاکید است، و همکاری دوجانبه در حوز ه  های مختلف دفاع مقدس – امنیت داخلی (مسلحانه و غیر مسلحانه) مورد درخواست پژوهشگاه با سایر  مراکز علمی نیروهای مسلح  است.

در ادامه این نشست روسای پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی  ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقطه نظرات خود را پیرامون همکاری‌های علمی، انجام پروژه‌های مشترک و انعقاد تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی بیان کردند.

نظر شما