شناسهٔ خبر: 41939784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

شورای امنیت با قطعنامه جدید آمریکا هم مخالفت می‌کند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، قطعنامه جدید آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانست و گفت: مطمئن باشید که شورای امنیت، بار دیگر این اقدام را رد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

شورای امنیت با قطعنامه جدید آمریکا هم مخالفت می‌کند
به گزارش شفاف، مجید تخت‌روانچی شامگاه سه‌شنبه در یک یادداشت توئیتری نوشت: با مخالفت اعضای شورای امنیت، ایالات متحده بار دیگر به عقب نشینی از پیش‌نویس قطعنامه در مورد تحریم تسلیحاتی ایران مجبور شد و امروز نسخه دیگری را ارائه داد که باز هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

وی تاکید کرد: پیش نویس جدید در طبیعت و هدف خود مشابه موارد قبلی است. مطمئن باشید که شورای امنیت، بار دیگر این اقدام را رد خواهد کرد.

دولت ترامپ با هدف از بین بردن برجام که یک توافق بین‌المللی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است، هفته گذشته پیش‌نویسی را به این شورا ارائه داد تا شاید بتواند مسیر تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین اعمال برخی تحریم‌های جدید را بپیماید.

برگزاری نشست‌های مختلف غیررسمی با اعضای شورا اعم از اروپایی‌ها و دیگر اعضای غیردائم، دولت ترامپ را که فکر می‌کرد با قلدرمآبی، تهدید یا تطمیع می‌تواند به هدف خود نائل شود را به این نتیجه رساند که عبور از گردنه شورای امنیت در سنگلاخی که خود ایجاد کرده‌ است به آسانی نخواهد بود.

از این رو، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای پیشنهادی خود را به ۴ پاراگراف تقلیل داد و به صورتی عاجزانه درخواست کرد تا همین محدودیت موجود در قطعنامه ۲۲۳۱ مادامی که شورا درباره آن تصمیم بگیرد، تمدید شود.

اعضای شورا تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی فرصت خواهند داشت تا نظرات خود را ارائه دهند و پس از آن، احتمالا فرایند رای گیری در روز پنج شنبه یا جمعه طی شود.

هرچند که بر اساس مواضع روسیه و چین مشخص است که قطعنامه جدید شورای امنیت هم ره به جایی نخواهد برد اما هنوز هم رسیدن به حد نصاب لازم برای ضرورت استفاده از وتوی این ۲ کشور، جای تردید جدی دارد.

نظر شما