شناسهٔ خبر: 41937607 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تبدیل مشکلات جاده مرگ به سریال تلخ و ادامه‌دار/جاده گهرباران یا تونل روباز؟

جاده گهرباران به یک تونل روباز تبدیل شده و با انجام اقدامات مختلف ازجمله ایجاد سرعت‌گیرهای متعدد و کنده‌کاری‌ها قبل و بعد هر سرعت‌گیر اعتراض‌های بسیاری به دنبال داشته تا جایی که مدیرکل راهداری مازندران نیز در این ارتباط می‌گوید مخالف ایجاد سرعت‌گیرها هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از میاندورود، تراژدی مشکلات در جاده گهرباران همچنان ادامه دارد و گویی نقطه پایانی برای مشکلات آن نیست؛ این جاده که از آن به‌عنوان جاده مرگ یاد می‌شود به‌دلیل فقدان مسائل ایمنی حوادث رانندگی منجر به فوت بسیاری در برداشت و با وجود اینکه طی این سال‌ها وعده‌های مختلفی داده شده هنوز اقدام جدی صورت نگرفته و هرازچند گاهی شعارهایی برای ساماندهی آن داده می‌شود.

پس از احداث متعدد منجر به فوت سال گذشته و واژگونی خودروها در کانال آب حاشیه جاده گهرباران، اخیرا گاردریل لبه آسفالت نصب شده که باتوجه به اینکه این جاده شانه خاکی ندارد درصورت بروز تصادف و یا خرابی خودرو جایی برای توقف وجود ندارد.

متاسفانه مشاهده می‌شود جاده گهرباران به یک تونل روباز تبدیل شده و با انجام اقدامات مختلف ازجمله ایجاد سرعت‌گیرهای متعدد و کنده‌کاری‌ها قبل و بعد هر سرعت‌گیر اعتراض‌های بسیاری به دنبال داشته و مردم معترض هستند که چرا آسفالت را کندند و این موضوع باتوجه به افزایش چندبرابری لوازم خودرو موجب صدمه دیدن خودرو می‌شود که برای رانندگان مقرون به صرفه نیست.

در پیگیری‌های انجام شده ازسوی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شده که محور گهرباران هنوز به این اداره‌کل تحویل داده نشد و در دست احداث بوده و مجری طرح  نیز بندر امیرآباد است.

در پیگیری مشکلات این محور در شورای ترافیک به بندرامیرآباد دستور داده شده که باید جاده گهرباران استانداردسازی شود ولی می‌بینیم تا عمل فاصله زیادی داریم.

سؤال مهم اهالی گهرباران از مسؤولان استان این است کدام جاده کشور وجود دارد که در آن تریلرهای نفت‌کش و یدکش تردد می‌کنند اما فاقد شانه خاکی است؟ در جاده‌های کوهستانی شرایط محیطی موجب می‌شود تا جاده شانه خاکی نداشته باشد و البته برای آن هم مکانی برای توقف و یا پارکینگ ایجاد می‌کنند اما در محور گهرباران که خبری از کوه نیست و دور تا دور آن اراضی دشت‌ناز است چرا نباید شانه خاکی داشته باشد؟ آیا جان مردم برای آنها مهم نیست؟

*استانداردسازی جاده گهرباران کُند است

علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران در ارتباط با آخرین وضعیت محور گهرباران، اظهار کرد: در زمینه رفع مشکلات این جاده پیگیری‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه سراسر جاده گهرباران باید تعریض و جداسازی شود، افزود: درست است اقدامات لازم در زمینه تعریض درحال انجام است اما از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده و کند است.

رئیس پلیس راه مازندران با اعلام اینکه مکاتبه‌های مختلفی در ارتباط با رفع مشکل این جاده در دستور کار داریم، تصریح کرد: درست است نصب سرعت‌گیر مشکلات بسیاری برای رانندگان شاهد هستیم اما همین اقدام موجب کاهش تصادفات فوتی شد به‌طوری‌که اگر مقایسه‌ای با گذشته داشته باشیم می‌بینیم آمار فوتی‌ها خیلی بیشتر بوده است.

قدمی یادآور شد: البته نصب دوربین و پایش تصویری محور نیز می‌تواند سهم بسزایی در حل مشکلات این جاد باشد.

*مخالف ایجاد سرعت‌گیر هستیم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: جاده گهرباران یکی از محورهای پرحادثه استان به‌شمار می‌رود که با توجه به حجم بالای تردد نیاز به تعریض کامل و ایجاد ایمنی در مسیر دارد که اکنون پروژه عمرانی تعریض آن توسط بندر امیرآباد در حال اجراست.

عباسعلی نجفی با اشاره به ایجاد سرعت‌گیرهای متعدد در محور گهرباران و گلایه رانندگان، افزود: ما مخالف ایجاد سرعت‌گیر در جاده‌ها هستیم و در بعضی از مواقع می‌بینیم که این سرعت‌گیرها چون غیراستاندارد احداث شده‌اند خود موجب حادثه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اصول فنی باید در تعریض و ایمن‌سازی جاده گهرباران رعایت شود، گفت: شهروندان میاندورودی و اهالی منطقه گهرباران هنگام تردد در این محور قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا از بروز هرگونه حوادث جلوگیری شود.

به گزارش فارس، یکی از علت‌های فقدان شانه خاکی در محور گهرباران وجود زمین‌های 3هزار هکتاری دشت‌ناز است که کانال‌های آب احداثی این شرکت در حاشیه جاده قرار گرفته و همین مسئله پس از هر حادثه و واژگونی خودرو به داخل کانال آب، مرگ بسیاری از شهروندان میاندورودی و مسافران را رقم زده است.

انتهای پیام/86034/غ/و

نظر شما