شناسهٔ خبر: 41936455 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی مطرح شد

پیشرفت با علوم انسانی لاغر و نحیف میسر نیست

مریم رضایی

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به جایگاه و نقش علوم انسانی و اسلامی در رفع نیازهای جوامع به شدت متغیر امروز گفت: رسیدن به وضعیت مطلوب پیشرفت و تعالی همواره مد نظر حوزه‎های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورها بوده است و در این میسر باید بپذیریم که با علوم انسانی لاغر و نحیف نمی‌توان به پیشرفت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، غلامرضا غفاری امروز در نشست آنلاین یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی، برگزاری این جشنواره را یکی از رخدادهای مهم در عرصه علوم انسانی و اسلامی دانست و افزود: این جشنواره در حال حاضر از قدمت و گذشته قابل توجهی برخوردار است و فلسفه برگزاری آن تقدیر از عالمان در عرصه‌های علوم انسانی و اسلامی و تقدیر از زحمات آنها است.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره تنها متعلق به عالمان این حوزه نیست، خاطر نشان کرد: این جشنواره همه کسانی که اهتمام ویژه در عرصه‌های علوم انسانی و اسلامی دارند، را پوشش می‌دهد.

غفاری با اشاره به اهمیت علوم انسانی در جوامع امروزی، خاطر نشان کرد: در زمانه‌ای که در آن قرار داریم، از آن به عنوان روزگار پر تغییر یاد می‌شود که برای پاسخ دادن به مسایل و پرسش‌های متعدد آن نیازمند بهره گیری از علوم انسانی هستیم تا بتوانیم با کمک این عالمان در جهت رفع مشکلات اقدام کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیشرفت و تعالی جوامع همواره مد نظر سیاستگذاران بوده است، یادآور شد: رسیدن به وضعیت مطلوب پیشرفت و تعالی همواره مد نظر حوزه‎های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورها بوده است و در این میسر باید بپذیریم که با علوم انسانی لاغر و نحیف نمی‌توان به پیشرفت رسید.

وی اضافه کرد: بر اساس شواهد تاریخی کشورهایی که تغییرات سازنده‌ای را تجربه کردند، کشورهایی هستند که از ظرفیت‌های علوم انسانی و اجتماعی به طور وسیع بهره مند شدند؛ چرا که این علوم در رسیدن کشورها به توسعه پایدار نقش اساسی دارد.

غفاری با تاکید بر اینکه علوم انسانی متعهد به بهبود کیفیت زندگی و ارتقای آن است، ادامه داد: از این رو  پژوهش‌هایی در جشنواره فارابی مورد توجه قرار می‌گیرند که  کاربردی باشند و از آنجایی که این جشنواره جنبه بین المللی دارد، می‌تواند بستر و امکانی برای نقش آفرینی بیشتر حوزه علوم و مطالعات انسانی، اسلامی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: با توجه به تغییرات پرشتاب امروز، برای فائق آمدن بر مسایلی که همواره با تغییرات همراه است، می‎طلبد که تلاش مضاعفی از سوی عالمان حوزه علوم انسانی و اجتماعی صورت گیرد و این مهم بدون داشتن پایه‌های لازم میسر نیست.

انتهای پیام

نظر شما