شناسهٔ خبر: 41935675 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یمن | نخستین تظاهرات علیه گروه متحد امارات در سقطری

صدها نفر از مردم یمن در شهر حدیبو مرکز استان سقطری علیه گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» شورای انتقالی جنوب یمن، تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صدها نفر از مردم یمن روز سه‌شنبه(دیروز) در شهر حدیبو مرکز استان سقطری تظاهرات کرده و علیه شورای انتقالی جنوب یمن شعار دادند.

این نخستین تظاهرات از زمان سیطره شورای انتقالی جنوب بر سقطری در تاریخ ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) است.

این تظاهرات بنا به درخواست ائتلاف ملی جنوبی طرفدار دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی خواستار پایان سیطره نیروهای شورای انتقالی بر سقطری و بازگشت مسئولان دولت هادی به این استان شدند.

تظاهرات‌کنندگان با تجمع مقابل مقر نیروهای ائتلاف سعودی شعار می‌دادند «سقطری یمنی است».

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، نیروهای شورای انتقالی جنوبی نیز با تیراندازی هوایی سعی داشتند مانع برگزاری این تظاهرات شده و مردم را به بازگشت به خانه‌هایشان وادار کنند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین بر گفت‌وگو و پرهیز از خشونت و استفاده از زور تأکید کرده و مخالفت خود با اقدامات شورای انتقالی جنوبی در سقطری را اعلام کردند.

آنها همچنین بر ضرورت تسریع در روند اجرای توافقنامه ریاض و تحویل پایگاه‌های شورای انتقالی جنوبی به نیروهای هادی تأکید کردند.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که چند هفته پیش عربستان سعودی از سازوکار جدید و حصول توافقی بین دولت هادی و شورای انتقالی به منظور اجرای توافقنامه ریاض خبر داده بود.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست‌وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت ۳۰ روز، خروج نیروهای نظامی از عدم به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن‌ها به پایگاه‌های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض آغاز کنند. 

انتهای پیام/م

نظر شما