شناسهٔ خبر: 41935175 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هرمزگان و تدارک آیین های محرم درسایه کرونا

بندرعباس- ایرنا- هرساله در آستانه ماه محرم جنب وجوش خاصی از سوی مردم وهیات‌های سوگواری وعزاداری در ایران و به تبع درهرمزگان برای برپایی سنت‌ها و آیین‌های ماه محرم برگزارمی‌شد اما امسال ویروس کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخته و حتی بر روی آیین‌های عزاداری هم تاثیر گذاشته است.

صاحب‌خبر -

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرهای هرمزگان شرایط استان نسبت به سال‌های قبل متفاوت بوده و برنامه‌های محرم طبق ستاد ملی و استانی مدیریت مبارزه با کرونا قرار است طبق پروتکل‌های بهداشتی و به شکل محدودتری برپا شود.

از آنجایی که مراسم محرم و عاشورا برای ما هرمزگانی‌ها همچون سایر ایرانیان مهم است و مردم و هیات‌های عزاداری نیز امسال دلتنگ و نگران محرم هستند، لذا مسوولان استان برآن شده‌اند تا با فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و کاهش تعداد افراد درمراسم، ریسک درمعرض قرار گرفتن این بیماری را به حداقل برسانند و به نحوی این دلتنگی‌ها را کاهش دهند.

مردم نسبت به مراسم عزادارای و سوگواری سالار شهیدان عطش دارند و از طرفی هم نمی‌توان شرایط خاص کرونا و سلامت مردم را نادیده گرفت، بنابراین مسوولان به نحوی درحال مدیریت برنامه‌های محرم هستند تا مردم در آرامش خاطر بیشتری با رعایت همه جوانب به عزاداری و سوگواری بپردازند.

برنامه‌های سوگواری محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برپا می‌شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان دراین باره گفت:ضمن احترام به شعائر دینی و مذهبی امسال براساس دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، آیین‌های سوگواری محرم با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و درنظرگرفتن شرایط کرونایی، به شکل محدودتری برگزار می‌شود.

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد در گفت وگوبا ایرنا افزود: در شرایط کنونی، با مطالبات مردمی مبتنی بر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم روبه رو هستیم که مقررشده ستاد استانی مقابله با کرونا، براساس دستورالعمل جامع سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت بهداشت در این راستا تصمیم‌گیری کند.

وی بیان داشت: همچنین برای رعایت فاصله اجتماعی و سلامت عزاداران، بازدیدهای مستمر ازهیات‌های مذهبی وعزاداری از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان در ایام محرم صورت می‌گیرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهارداشت: آموزش مسوولان هیات‌های مذهبی با کمک دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در دستورکار قرار دارد وهمکاری این قشر دراین مدت ضروری است.

حضور بدون ماسک در هیات‌های عزاداری ممنوع است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان در ادامه این گفت وگو تاکید کرد: حضور بدون ماسک در هیات‌های عزاداری ممنوع است و زمان اجرای مراسم‌ها نیز نباید بیشتر از ۲ ساعت باشد.

انصاری راد گفت: رعایت فاصله یک و نیم متری و اجرای مراسم‌ها با حداقل جمعیت از دیگر شرایط برگزاری مراسم‌ها در ایام محرم است و نیز امسال اعزام مبلغ دینی در ایام محرم به صورت محدود پیش بینی شده و بیشتر از مبلغان مقیم استان استفاده می‌شود.

این مسوول فرهنگی در هرمزگان اضافه کرد: امسال راه اندازی دسته‌های عزاداری وسینه زنی به شکل سال‌های قبل ممنوع است و تلاش می‌شود مراسم‌ها تا حد امکان در فضای باز برگزارشودو درهمین راستا

چهار کمیته اطلاع رسانی، آموزش وبهداشت، نظارت و بازرسی و کمیته امنیتی برای برگزاری مراسم‌های ایام محرم درنظر گرفته شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهارداشت: در زمینه تحولات حوزه فرهنگی و احیای دین، مدیون ماه محرم هستیم و مردم ولایتمدار دراین ماه ترویج و اشاعه فرهنگ حسینی به صورت خودجوش به عزاداری پرداخته و درراستای توسعه و گسترش این فرهنگ ناب گام برمی‌دارند.

انصاری راد همچنین به تبیین فلسفه عزاداری در ماه محرم پرداخت و گفت: هدف اصلی ما اینست که از رهگذر ماه محرم و عزاداری، به مطالبات دینی دست یابیم.

توزیع ماسک به جای پخت غذای نذری درایام محرم

نماینده ولی فقیه درهرمزگان نیز از مردم وهیات‌های عزادارای هرمزگان خواست باتوجه به گسترش ویروس کرونا در ایام محرم، از پخت و پز وتوزیع نذری خودداری کرده و نذورات خود را با خرید ماسک، وسایل ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی، نذر سلامت عزاداران حسینی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده افزود: پخت غذا در ایام محرم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که خرید ماسک و وسایل ضدعفونی کننده برای نذری دادن دراین ایام بهتر است.

وی یبان داشت: باید با برنامه‌ریزی و همکاری با کمیته امداد، بخشی از نذورات مردمی برای کمک به بیماران کرونایی و نیازمند هرمزگان جمع آوری وتوزیع شود.

نه از محرم می‌توان گذشت و نه از سلامت مردم

امام جمعه بندرعباس در ادامه اظهارداشت: ما نمی‌توانیم از مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان در ایام محرم بگذریم، چرا که مردم نسبت به این مراسم عطش دارند و نمی‌شود آن را فروکش کرد و از طرفی هم نمی‌توانیم شرایط خاص کرونا و سلامت مردم را نادیده بگیریم، چرا که سلامت مردم برای ما اولویت است.

حجت الاسلام عبادی زاده گفت: بنابراین ایام محرم را، به نحوی مدیریت خواهیم کرد؛ به شرطی که مردم همچنان به اصول وشیوه نامه‌های بهداشتی رعایت کنند و وضعیت استان نیز به لحاظ شرایط کرونایی این اجازه را به ما بدهد.

وی بیان داشت: از طرف رییس جمهوری و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز اعلام شده است که با تدابیر خاصی امسال بتوانیم مراسم عزاداری سالار شهیدان در ماه محرم را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه درهرمزگان اظهارداشت: قرار است در روزهای آینده نشستی با حضور همه دست اندرکاران و مسوولان هیات‌های مذهبی هرمزگان برگزار شود و تدابیر لازم برای برگزاری مراسم اتخاذ شود تا درنهایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم‌ها رعایت شود.

وی تاکید کرد: اگر مردم نکات بهداشتی و پروتکل‌های مورد نیاز را رعایت کنند و شرایط روز به روز بهتر شود، قول خواهیم داد تحت هر شرایطی و همراه با پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم مراسم‌های ماه محرم را برگزار کنیم.

مراسم‌های محرم کوتاه و با حداقل افراد برگزارشود

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از هیات‌های مذهبی و عزاداری استان خواست: مراسم‌های ایام محرم را تا حد لزوم کوتاه و با حداقل افراد برگزار کنند.

دکتر حسین فرشیدی افزود: باتوجه به اینکه حمل ونقل و جابه‌جایی افراد در ایام محرم موجب انتقال ویروس کرونا می‌شود، باید از برگزاری متمرکز وتجمعی مراسم نیز خودداری شود.

وی بیان داشت: افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز از شرکت در مراسم‌های ایام محرم بپرهیزند و از مردم و هیات های عزاداری درخواست کرد به علت احتمال شیوع کرونا، از توزیع نذری و پذیرایی در ایام محرم نیز خودداری کنند.

فرشیدی یادآورشد: مکان‌های مراسم باید قبل و بعد از برگزاری مراسم ضدعفونی شود و همه مسوولان هیات‌های عزاداری و دست اندرکاران نیز قبل از برگزاری مراسم آموزش لازم را فرا گیرند.

صداوسیما آماده برپایی برنامه‌ها در ایام کرونایی است

قائم مقام مدیرکل صداوسیمای مرکز خلیج فارس نیز گفت: در صورت وضعیت قرمز کرونایی در ایام محرم در استان، این رسانه آماده است با افزایش برنامه‌های تولیدی در این خصوص، نسبت به پخش مراسم‌های سخنرانی اقدام کند.

محسن رییسی افزود: در صورت اعلام وضعیت سفید درهرمزگان نیز آیین‌های سنتی و مراسم‌های دهه محرم از صداوسیمای خلیج فارس به صورت زنده پخش می‌شود.

وی بیان داشت: ماه محرم و صفر فرصت استثنایی برای تبلیغ دین و فلسفه قیام عاشوراست و برگزاری مجالس و محافل اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) از اهمیت بسیاری برخوردار است.

۱۶۰۰هیات عزاداری هرمزگان دلتنگ برپایی آیین محرم

استان هرمزگان دارای یک‌هزارو ۶۰۰ هیات عزاداری بوده که هرساله در ایام عزاداری‌ها بویژه در دهه محرم با برپایی مجالس‌های سوگواری،عزاداری، سینه زنی سنتی و زنجیرزنی و دیگر سنت‌های این ماه عشق و ارادت خالصانه خود را به سید وسالار شهیدان و یاران باوفایشان ابراز می‌داشتند اما از آنجایی که امسال درگیر شیوع ویروس کرونا بوده لذا برنامه‌ها آن طور که باید به شکل گسترده برپا نمی‌شود و از این موضوع دلتنگ و نگران هستند.

محرم که می‌آمد، هیات‌های عزداری هرمزگان به صورت خودجوش خیمه‌ها را برپا می‌کردند، هیات‌ها را آذین می‌بستند، تکیه‌گاه‌ها، مساجد، حسینه‌ها و مهدیه‌ها را با نصب پارچه مشکلی سیاه پوش می‌کردند و خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و یاران باوفایش آماده می‌کردند.

بیش از ۳۰ هیات قومی و غیربومی از شهرستان‌های مختلف کشور و از قوم‌های کرد، لر، عرب، ترک و آذری در هرمزگان دایر است که هر کدام آیین‌ها وسنت‌های مخصوص به خودشان را در ایام محرم در این استان برپا می‌کنند.

 امسال نیز از صاحب عزا می‌طلبیم که بتوانیم همچون هرساله مراسم درخورشانی را برای عزاداران امام حسین(ع) برپا کنیم.

نظر شما