شناسهٔ خبر: 41932044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

پرونده انفجار بندر بیروت در انتظار

صاحب‌خبر -

گمانه‌زنی‌ها درخصوص دلایل انفجار مهیب سه شنبه گذشته بندر بیروت که تاکنون ۲۲۰ کشته و بیش از ۵ هزار زخمی برجا گذاشته است، هنوز ادامه دارد و کارشناسان دلایل مختلفی برای این انفجار ذکر کرده اند؛ اما براستی دلایل واقعی این انفجار و عوامل پشت آن چیست و چه کسانی هستند؟
بیروت پس از هفت روز از انفجار مهیب بندر این شهر به حالت عادی بازنگشته و به رغم تلاش‌های کادر امدادی تاکنون ده‌ها نفر مفقود هستند و تا این لحظه ۲۲۰ کشته این حادثه شناسایی شده‌اند، حادثه‌ای که بیش از ۵ هزار زخمی داشته و به قول استاندار بیروت نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار خسارت دربر داشته است.
در سه روز گذشته یک مشکل به مشکلات اساسی لبنانی‌ها اضافه شده و آن حمله طرفداران جریان ۱۴ مارس به برخی وزارتخانه‌هاو پارلمان این کشور می‌باشد که به اعتقاد ناظران تحولات لبنان، در راستای منافع غرب و رژیم صهیونیستی و جریان‌های وابسته به آنها در حال انجام است.
در حالی که لبنانی‌ها امروز نیاز به آرامش و و اصلاح مشکلات حال و گذشته خود دارند، اما دشمنان این کشور دست بردار نیستند و با تحریک برخی افراد و ایجاد آشوب و بلوا، طرح به شکست کشاندن دولت حسن دیاب را که ازابتدای بهمن ماه سال گذشته روی کار آمده،‌ در برنامه خود قرار داده‌اند.
 به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه دلیل انفجار مهیب بندر هرچه که باشد در عین حال مستمسکی برای غربی‌ها، صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و عوامل داخلی آنها برای اغتشاش و بهره برداری‌های مورد نظر در لبنان شده است.
 نگاهی به دلایل مطرح شده 
درباره انفجار بندر بیروت
 حادثه عصر سه شنبه بندر بیروت ابتدا از یک  آتش سوزی و انفجار در انبار نگهداری مواد آتش بازی شروع شد که ماموران آتش نشانی برای مهار آن وارد عمل شدند و در ادامه انفجار مهیبی رخ داد که اعلام شد مربوط به انفجار مخازن نیترات آمونیوم می‌باشد که ۲۷۵۰ تن در مخازن بندر بیروت ذخیره شده بود. اولین اعلام عمدی بودن انفجار بندر بیروت به سخنان دونالد ترامپ باز می‌گردد؛ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این انفجار در ساعات اولیه گفته بود که «با تعدادی از ژنرال‌ها صحبت کردم و آنها به من گفتند که انفجار بیروت اینگونه به نظر می‌رسد که ناشی از انفجار یک بمب بوده و این انفجار همچون یک حمله به نظر می‌رسد».
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز درباره انفجار بندر بیروت اعلام کرد که هنوز مشخص نیست انفجار این بندر بیروت «حمله‌ای عمدی بوده یا یک حادثه». وزیر دفاع آمریکا درباره جنجال ناشی از سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که احتمال داده بود این حادثه ناشی از یک حمله باشد، گفت «در نهایت باید گفت که هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده»!. اما مهم ترین اظهار نظری که هرچند، چند ماه پیش و قبل از انفجار بندر بیروت عنوان شد از سوی «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بود؛ او اعلام کرده بود که «زیرساخت‌ها، اهداف راهبردی و اهداف غیرنظامی حساس در سراسر لبنان، مورد حمله قرار خواهد گرفت و در یک کلمه لبنان به عصر حجر برگردانده خواهد شد».
برخی منابع لبنانی نیز در همان روز وقوع حادثه اعلام کردند که ۴ فروند هواپیمای گشت زنی آمریکا در زمان وقوع دو انفجار بیروت در فضای این شهر در حال پرواز و جاسوسی بوده‌اند. همچنین در چند کلیپی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده یک شی که همچون پهپاد می‌باشد به یکباره در هنگام آتش سوزی انبار مواد محترقه بیروت به یکی از انبارهای دیگر این بندر اصابت می‌کند که لحظاتی بعد انفجار عظیم روی می‌دهد.
برخی منابع لبنانی نیز اعلام کردند که چند تونل زیر زمینی در بندر بیروت وجود داشته که برخی افراد از طریق آن این بندر را بمب گذاری کرده اند؛ موضوعی که پس از ساعاتی ارتش لبنان شایعات منتشر شده پیرامون وجود این تونل‌های زیرزمینی را رد کرد. جریان‌های مخالف حزب الله و دولت حسان دیاب در این میان تلاش کردند با حمایت رسانه ای سعودی‌ها ، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ، توپ را به زمین رقیب بیاندازند؛ بطوری که از ابتدا حزب الله را متهم کردند که در بندر بیروت تسلیحات منفجره و جنگی دپو کرده است و بعد با پاسخ‌های صریح حزب الله ، از این جریان سازی ناامید شدند، تلاش کردند این اتفاقات را به اشکال دیگری به حزب الله ربط دهند و در این راه رسانه‌های سعودی و عمدتا غربی هم آتش تهیه این جریان خبری را به عهده گرفتند. با این همه هرچه آتش و دود ناشی از جنجال و سروصدای رسانه ای و سیاسی در لبنان بیشتر فروکش می‌کند، دست‌های پشت پرده این حادثه نیز نمایان تر می‌شود و این دیگر قابل لاپوشانی نیست.
وضعیت انتظار
 دولت لبنان در واکنش به تحلیل‌ها و برداشت‌های رسانه ای و جنجال‌هایی که طی روزهای گذشته براه انداختند، هرگونه گمانه زنی درباره انفجار بندر بیروت را رد کرد و از رسانه‌های لبنان خواست فقط بیانیه‌های دولت این کشور را انتشار دهند. رئیس جمهوری لبنان نیز گفته است که دلیل حادثه می‌تواند «سهل انگاری» باشد یا «مداخله خارجی از طریق موشک یا بمب» که در تحقیقات روشن خواهد شد. میشل عون در عین حال همچون اکثر مقامات لبنانی (به غیر از مقامات جریان ۱۴ مارس) تحقیقات بین المللی برای مشخص کردن علت این انفجار را رد کرد. یک منبع قضایی و یک منبع امنیتی لبنانی نیز با بیان اینکه در روند تحقیقات در خصوص انفجار بندر بیروت، فرضیه‌های مختلفی از جمله «اقدام تروریستی» بررسی می‌شود، گفتند که دایره تحقیقات، مسئولان بلندپایه این کشور را نیز شامل می‌شود. دولت لبنان در نشست روز دوشنبه خود اعلام کرد که پرونده انفجار بندر بیروت را به شورای دادگستری این کشور ارجاع داد. ارجاع پرونده انفجار بندر بیروت به شورای دادگستری لبنان به پیشنهاد وزیر دادگستری مستعفی این کشور مطرح و این تصمیم با اجماع گرفته شد. به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، مشکل اصلی و اساسی امروز لبنان، انفجار بندر بیروت نیست چراکه کار از کار گذشته است و این انفجار به وقوع پیوسته و باید عوامل این انفجار مهیب به سرعت شناسایی و معرفی شوند.
کارشناسان معتقدند امروز لبنان با دو مشکل اساسی «فشل» نمودن نظم و کشاندن دولت به سمت «استعفا و اغتشاشات» روی داده در این کشور بوده که وحدت و امنیت  را نشانه گرفته است و جریان‌های مخالف دولت از انفجار بندر بیروت تنها به عنوان بهانه و ابزار بهره گرفتند و سرانجام هم دولت حسان دیاب وادار به استعفا شد. تاکنون چهار وزیر کابینه حسن دیاب که شش ماه است کابینه این کشور را تحویل گرفته، استعفا داده اند، وزیرانی که همه وابسته به جریان غربگرای ۱۴ مارس می‌باشند. بالاخره فشارهای جریان ۱۴ مارس و خارجی موجب شد تا حسن دیاب نخست وزیر لبنان شب گذشته استعفا دهد و این کشور را در این اوضاع ملتهب با خلاء دیگری مواجه کند، هرچند اعلام شده که دولت کنونی به عنوان «دولت عهده دار امور» باید به کار خود ادامه دهد. هدف اصلی دشمنان لبنان این بود که دولت حسن دیاب نتواند به فعالیت خود ادامه دهد و انفجار بندر بیروت هم که تحقیقات امنیتی آن به مراحل خوبی رسیده و دست‌های زیادی در این مساله رو شده بود، به دلیل اعتراضات هدفمند روزهای  اخیر طرفداران 14 مارس تغییر مسیر داد و سبب شد  تا چهره عوامل و دلایل این انفجار مخفی
بماند و مطرح کردن ارجاع این پرونده به مراجع بین المللی از سوی جریان ۱۴ مارس نیز حرکتی برای رد گم کردن در این ماجرا بود. به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، تظاهرات روزهای اخیر بیروت و حمله به چند وزارتخانه و نابودی اسناد و مدارک موجود در آنها بخشی دیگر از توطئه دشمنان مردم لبنان می‌باشد که برای تحت شعاع قرار دادن انفجار بندر بیروت صورت گرفته است و در عین حال مشخص نشود که مقصر کیست.
بی شک در تحقیقات جاری پاسخ برخی سوالات از جمله اینکه «مواد انبار شده در بندر بیروت، آیا متعلق به تجار آزاد بوده یا متعلق به افراد و شرکت‌های وابسته به جریانی خاص ؟» مشخص خواهد شد؛ آن هم در جایی که تحقیقات مشخص خواهد کرد منطقه بندر بیروت و اطراف آن قرق گاه و پایگاه اجتماعی کدام جریان است؟ شاید به همین دلیل باشد که تاکیدات مقامات لبنان برای معرفی مجرمان حادثه بندر این شهر افراد و جریان‌هایی که منافع نامشروع در این بندر داشتند را بیش از بیش نگران کرد، بطوری که برای انحراف پرونده ، خواستار تحقیقات بین المللی شدند و از طریق حامیانشان همچون ترامپ و مکرون بر آتش التهابات لبنان افزودند تا راه فراری از
اتهامات خود بدست آورند.
اکنون با گذشت یک هفته از انفجار بندر بیروت، ابهامات و سوالات درباره علل این حادثه و دست‌های پنهان در پشت آن همچنان باقی است؛ اینکه قرار بود چه چیزی با این حادثه پنهان تر شود، هنوز مشخص نیست  همه چیز موکول به تحقیقات کمیته ای است که دولت لبنان تشکیل داده است.

نظر شما