شناسهٔ خبر: 41931859 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگوی تفصیلی با دانشجو:

صالحی عمران: اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای با تولید دانش نظری و ارائه مقاله ارتقاء نمی‌یابند / صنعت حضور عینی در توسعه آموزش داشته باشد

عدم تفکیک آیین‌نامه ارتقای اساتید وزارت علوم موجب شد تا دانشگاه فنی‌حرفه‌ای با توجه به اهداف خود در حوزه آموزش‌های مهارتی به تدوین آیین نامه‌ای مختص به خود بپردازد، به همین منظور برای جزئیات بیشتر به گفتگو با ابراهیم صالحی عمران پرداختیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عدم تفکیک آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی تمام زیر نظام‌های آموزش عالی، برای دانشگاه‌‎ها و پژوهشگاه‌ها مشکلات بسیاری به بار آورده است. در این راستا برخی موسسات به تدوین آیین‌نامه ویژه خود پرداختند.

نامش ابراهیم صالحی عمران است رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، که به تازگی در این وادی قدم برداشته و با تدوین آیین‌نامه‌ای مختص نظام آموزش مهارتی، خود را از قید و بند آیین‌نامه ارتقاء اساتید وزارت علوم که هیچ سنخیتی با آن نداشت رها ساخت. به همین منظور به گفتگو با او پرداختیم تا از جزئیات این آیین‌نامه باخبر شویم.

برچه مبنایی به تدوین آیین‌نامه ارتقاء اساتید ویژه دانشگاه‌های مهارتی پرداخته‌اید؟

در راستای اجرای بند‌های ۶۴ و ۶۵ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر لزوم افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور و با توجه به ماهیت این گونه آموزش‌ها، آیین‌نامه ارتقا و استخدامی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدوین شد.

دانشگاه فنی‌‍حرفه‌ای دو آیین‌نامه با عنوان‌‎های پژوهشی آموزشی برای ارتقاء اساتید تدوین کرده است، در حقیقت آیین‌نامه ارتقاء اساتید وزارت علوم برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای مناسب نبود، زیرا اهداف دانشگاه فنی حرفه‌ای از جمله آموزش کارافرینی، مهارت آموزی، اشتغال، تولید و به ویژه بحث کارآموزی و تاکید بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در آن دیده نشده است. به همین منظور در دانشگاه فنی‌حرفه‌ای بر اساس نقش راه خود به تدوین آیین‌نامه ارتقاء اساتیدی پرداختیم.
 
 صالحی عمران: اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای با تولید دانش نظری و ارائه مقاله ارتقاء نمی‌یابند / ارتباط دانشگاه و صنعت با تدوین برنامه‌های درسی / صنعت حضور عینی در توسعه آموزش داشته باشد
 
تدوین هر دو آیین‌نامه استخدامی و ارتقای اعضای هیئت علمی در دو کارگروه مستقل، متشکل از برخی اعضای هیئت امنا، متخصصان دانشگاهی و خبرگان حوزه صنعت و با همکاری نزدیک مرکز هیئت‌های امنای وزارت عتف در بیش از ۲۰ جلسه مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت، که در نهایت با تصویب پیش نویس در کارگروه‌های مربوطه در دستور کار هیئت امنای آتی دانشگاه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید

مبنای اصلی ارتقاء اساتید در آیین‌نامه ویژه دانشگاه‌های مهارتی چیست؟

تدوین آیین‌نامه ارتقاء اساتید ویژه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای برای اولین بار انجام شده و مبنای آن توجه به آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای است. ما می‌دانیم آنچه دانش روز کشور محسوب می‌شود در واقع، تولید، بهره‌وری و اشتغال است. این‌ها مهم هستند ما باید دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم و این موضوع را مبنای اصلی ارتقاء اساتید دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی قرار دهیم.

آموزش عالی مهارتی در جامعه علمی کشور آن طور که باید وجود نداشت، با افزودن این موارد و تدوین آیین‌نامه ارتقاء اساتید که یکی از مهم‌ترین عامل‌های هدایت دانشجویان محسوب می‌شود، در جهت ایجاد آموزش عالی مهارتی حرکت کردیم. با تصویب وزارت علوم دانشگاه‌های مهارتی دیگر نیز می‌توانند این مبنا را به عنوان مهم‌ترین مبنای ارتقاء اساتید خود قرار دهند.
 
صالحی عمران: اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای با تولید دانش نظری و ارائه مقاله ارتقاء نمی‌یابند / ارتباط دانشگاه و صنعت با تدوین برنامه‌های درسی / صنعت حضور عینی در توسعه آموزش داشته باشد

ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در ارتقاء اساتید به چه میزان اهمیت دارد؟

لازم است آیین‌نامه ارتقاء اساتید بر مبنای ماموریت‌های مختلف هر دانشگاه تدوین شود. زیرا آموزش عالی کارکرد‌های متفاوتی دارد از جمله اینکه می‌تواند کارکرد آموزشی، مهارتی، تولیدی داشته باشد. در آیین‌‍نامه ارتقاء اساتید دانشگاه فنی‌حرفه‌ای، اینکه به چه میزان آموزش عالی در افزایش بهره‌وری نقش داشته است و اینکه اعضای هیئت علمی تا چه اندازه براساس نقش و فرصت‌های اشتغالی خود کارآفرینی می‌کنند و در مراکز رشد و نوآوری و استارت‌آپ فعال هستند، به همه و همه‌ای آن‌ها وزن بیشتری داده‌ایم تا یک استاد دانشگاه مهارتی به حرکت دراین مسیرتشویق شود.

در حقیقت آموزش عالی باید در اقتصاد و جامعه، رشد اقتصادی و توسعه تاثیر گذار باشد؛ بنابراین نقش دانشگاه در رشد اقتصادی و رفع معضل بیکاری باید مورد توجه واقع شود.

میزان امتیاز به مقالات در آیین‌‎نامه پیشنهادی شما به چه اندازه است؟

تولید دانش نظری و مقالات برای ما در دانشگاه فنی حرفه‌ای ملاک نیست، اگر کسی کارافرین باشد و دانشجوی کارآفرین تربیت کند به طوری که مهارت‌ها را ترویج و آموزش دهد و در راستای کمک به آموزش فنی و حرفه‌ای گام بردارد، ارتقاء خواهد یافت.
 
 صالحی عمران: اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای با تولید دانش نظری و ارائه مقاله ارتقاء نمی‌یابند / ارتباط دانشگاه و صنعت با تدوین برنامه‌های درسی / صنعت حضور عینی در توسعه آموزش داشته باشد

همچنین آیین‌نامه ارتقاء اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای به گونه‌ای تدوین نشده است تا اساتید براساس پایان‌نامه‌های دانشجویی ارتقاء یابند. بلکه مبنای ارتقاء اساتید، کار‌های عملی، آشنایی و مهارت آموزی دانشجویان است.

مهم‌ترین عامل افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت چیست؟ و چگونه می‌توان این امر را محقق کرد؟

در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه، نمی‌توان دانشگاه یا اقتصاد را به طور مجزا مقصر دانست، در گذشته این دو از یکدیگر بسیار دور بودند، اما مهمترین آیتمی که می‌تواند دانشگاه را به صنعت ارتباط دهد در حقیقت برنامه‌های درسی است. اگر کار فرما‌ها در بخش صنعت، جامعه و خدمات و کشاورزی به تدوین برنامه‌های آموزشی و تعیین سرفصل‌ها و ارزیابی از دانشجو و فراگیران و اعتبار گیری دانشگاه بپردازند و اگر ما در بخش آموزش دانشگاه این برنامه‌های درسی را قرار دهیم بدون شک و به صورت خودکار ارتباط صنعت و دانشگاه رخ خواهد داد.

متاسفانه در تدوین برنامه‌های اشتغال نیاز سنجی، تعیین سر فصل‌ها ارزشیابی از آموخته‌ها نقشی ندارند، و تنها یک سر از اعضای هیئت علمی از جامعه علمی، مرز‌ها را می بندند و به تعیین سرفصل و رشته می‌پردازند در صورتی که با این فرایند توسعه آموزش عالی رخ نخواهد داد، الگوی توسعه آموزش عالی این است که در کنار جامعه علمی صنعت و کشاورزی نیز پای کار بیایند و حضور عملی و عینی در توسعه آموزش داشته باشند.

در بخش آموزشی آیین‌نامه ارتقاء اساتید چه تغییراتی ایجاد کرده‌اید؟

در بخش آموزشی نیز حضور فعال اساتید و تربیت دانشجوی کارآفرین مورد تایید است و اساتید اگر در آن بخش فعالیت کنند؛ ارتقاء خواهند یافت. همچنین به تدوین شیوه‌های نوین ارزشیابی اساتید پرداخته‌ایم، به طوری که در این بخش اگر اساتید به بحث‌های عملی و مهارت آموزی دانشجویان بپردازند و نقش فعال در کارگاه‌ها داشته باشند و به تعبیر دیگر مرد عمل باشند نه استاد درس نظری، ارتقاء خواهند یافت.
 
به همین منظور ۴۱ سرفصل را بازنگری کرده‌ایم و قصد داریم باقی سرفصل‌ها را نیز تغییر دهیم. به نحوی که تحولی در اعضای هیئت‌علمی ایجاد کنیم. ما در دانشگاه فنی حرفه‌ای ۶۷۲ عضو هیئت علمی و ۳۴۲ غیر هیئت علمی در حال آموزش و ۲۰ هزار نیروی حق‌التدریس که دارای کد مدرسی هستند داریم این تعداد در کیفیت آموزشی بسیار موثر هستند.

نظر شما