شناسهٔ خبر: 41930475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امکان سرمایه‌گذاری بخش گردشگری در سدهای قشلاق و گاران فراهم است

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: مطالعات تعیین لکه‌های مستعد گردشگری در اطراف سدهای قشلاق سنندج و گاران مریوان تکمیل شده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند می‌توانند از فرصت ایجاد شده برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

کامران خرم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع آبی این سدها (بویژه قشلاق سنندج) بیشتر برای تامین مصارف شرب استفاده می‌شود، محدودیت‌هایی برای احداث تاسیسات گردشگری وجود داشت اما با تکمیل مطالعات کارشناسی شده، لکه‌هایی برای حضور بخش خصوصی در زمینه فعالیت‌های توریستی مشخص شد.  

وی با بیان اینکه دریاچه سدهای استان بدلیل داشتن جذابیت‌های منحصربفرد، ظرفیت‌ بزرگی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری هستند، افزود: آمادگی داریم براساس قراردادهای BOT، اطلاعات لکه‌های تعیین شده را برای ایجاد تاسیسات آبی و تجهیزات گردشگری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: براساس قرارداد تعیین شده، سرمایه‌گذار بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال بهره‌برداری از تاسیساتی که ایجاد کرده آن را به این شرکت واگذار می‌کند ضمن اینکه پس از اتمام قرارداد نیز امکان اجاره مکان توریستی به همان سرمایه‌گذار وجود دارد.

خرم استفاده از بستر طبیعی برای توسعه گردشگری را نیازمند حضور بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: سازه‌های آبی همواره پتانسیل کافی برای جذب گردشگر دارند ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش، موجب تنوع بخشیدن به اقتصاد منطقه و منبع درآمدزایی برای اهالی روستاهای اطراف خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطالعات برای تعیین مناطق گردشگری حاشیه سدهای امیرآباد و رمشت کامیاران هم در حال تکمیل است، گفت: مطالعه در زمینه پتانسیل‌های گردشگری سدهای زیویه، عباس‌آباد و بانه نیز در نظر گرفته شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این مطالعات پایان یابد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود و  ۱۴ سد نیز در سطح استان در حال بهره‌برداری یا در دست اجرا است.

نظر شما