شناسهٔ خبر: 41930131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

مرعشی: به گفتگو با آمریکا تمایل داریم/ حکومت ایران در جهت خواسته‌های مردم نیست!

محمد عطریانفر، از فعالان جریان چپ تأکید کرده است: جامعه به دلیل رویکردهای اصلاح‌طلبانه به روحانی رأی داد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عطریانفر:

جامعه به دلیل رویکردهای اصلاح‌طلبانه به روحانی رأی داد

محمد عطریانفر، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی گفته است:

«جامعه سیاسی ایران جامعه‌ای اصیل است و جنبه‌هایی ذاتی دارد. سنخ این جامعه اصلاح‌طلبی است. یعنی انتظار دارند حکومت در قبال زندگی و معیشت و فرهنگ و آداب و سنن و روابط بین‌الملل حرف‌هایی نو داشته باشد. مطالبات جامعه ما اصلاح‌طلبانه است. علت اینکه اصلاح‌طلبان به‌رغم مخالفت‌ها و اینکه نظام سیاسی نوعا با آنها آشتی نکرده و سی سال با این طیف قهر بود و همواره در حال تضعیف آنهاست ولی به‌رغم این فشارها باز هم اصلاح‌طلبان می‌توانند سری در بین سرها بلند کنند به این دلیل است که بن جامعه اصلاح‌طلب است و جامعه از اصلاح‌طلبان مطالبه دارد. »

او تصریح می‌کند:

"حسن روحانی اصولگرا است ولی رویکردی اصلاح‌طلبانه دارد به همین دلیل اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند و جامعه به او رای داد. امروز با وجود اینکه بخشی از حاکمیت به اصلاح‌طلبان روی خوش نشان نمی‌دهند ولی رویکرد جامعه برعکس است. از این رو هر اصولگرایی که می‌خواهد بر سر کار باشد باید رویکرد اصلاح‌طلبانه داشته باشد. "[۱]

*  برخلاف آنچه عطریانفر معتقد است، علت رأی‌آوری رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ افتراق اصولگرایان و عدم رأی‌سازی مناسب برای گزینه مناسب بود.

مع‌الوصف در این وجه با عطریانفر موافقیم که رویکردهای آقای روحانی تماماً اصلاح‌طلبانه بود. و البته علت‌العلل تمام مشکلات کشور و مشکلات اقتصادی مردم در ۷ سال اخیر نیز همین رویکرد اصلاح‌طلبانه بوده است...

یعنی اکنون باید حتی دلیل گرانی‌ها را نیز در همین رویکرد اصلاح‌طلبانه جستجو کرد.

مردم نیز در رأی‌دادن به هر کسی که مایل باشند آزادند.

فلذاست که باید برای انتخابات آینده تصمیم گرفت که آیا مردم مایلند مجددا دوباره تفکر اصلاح‌طلبی با نتایج مشخصی که در اقتصاد و غیره بر جا گذاشته است بر سر کار بیاید یا خیر!؟ سؤالی که البته در انتخابات مجلس یازدهم از جانب مردم با یک "نه" بزرگ به اصلاح‌طلبان پاسخ داده شد و اگر بازی سیاست بر روال عقلانی ادامه مسیر دهد؛ شاهد تکرار همین "نه بزرگ" در انتخابات ۱۴۰۰ نیز خواهیم بود.

***

مرعشی: به گفتگو با آمریکا تمایل داریم

حسین مرعشی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و عضو حزب کارگزاران سازندگی با حضور در خبرگزاری دولتی ایرنا، پیرامون خواسته همیشگی اصلاح‌طلبان مبنی بر مذاکره با آمریکا اظهار کرده است:

«ایران امروز، ایران قبل از سال ۹۲ نیست، حتی ایران سال ۹۶ هم نیست. ایران هم تجربه جدیدی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا کسب کرده است. تجربه ما تا سال ۹۲، تنها تحریم‌های سازمان ملل بود. فرض بر این بود که تحریم‌های سازمان ملل به دلیل این که رنگ و بوی قانونی دارد، اثراتی بر کشور ما گذاشته است. امروز اما معلوم شده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اعمال تحریم‌های ثانویه می‌تواند از تحریم‌های مصوب شورای امنیت هم سخت‌تر باشد.»

او می‌افزاید: به نظرم چه آقای بایدن انتخابات را ببرد و چه آقای ترامپ انتخابات آمریکا را ببرد، ما بعد از نوامبر یا همان آبان، باید وارد مرحله جدیدی از روابط بین‌المللی‌مان شویم. چون هم ما تجربه‌ای داریم و هم دولت جدیدی در آمریکا روی کار می‌آید. ما در این دوره با ترامپی که بدعهدی کرده بود، نمی‌توانستیم وارد گفت‌وگوی موثری شویم. اما چه آقای بایدن رای بیاورد و چه آقای ترامپ دوباره رای آورد، حتما فصل جدیدی از گفت‌وگوها در قالب ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) یا ۴+۲ شروع خواهد شد. هم آمریکایی‌ها به این گفت‌وگوها نیاز دارند، هم ایران به این گفت‌وگوها تمایل دارد. فضای بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نظرم فضای شروع گفت‌وگوی جدید خواهد بود. [۲]

*این مقوله به هیچ وجه پسندیده شأن یک رجل سیاسی نیست که خرمای هر محفلی را می‌خورد در خوشایند همان محفل نیز سخن بگوید!

از سوی دیگر هنوز چند روز بیشتر از هشدار رهبر معظم انقلاب پیرامون "جریان تحریف" نگذشته است... تحریفی که انکار تجربیات قبلی کشور از مذاکره با آمریکا و بزرگنمایی از تحریم‌ها یکی از مصادیق مشخص آن است.

آقای مرعشی یا نمی‌دانند که ماحصل تمام تقلای برخی افراد در ستاد مشترک اعتدال و اصلاحات برای مذاکره با آمریکا چیزی جز شکست و افتضاح نبوده است یا می‌دانند و قصد انکار قضیه را دارند!

و از طرفی انتظار بود مرعشی بعنوان یک رجل سیاسی به مردم بگوید که ایران همواره و در هر موضع منطقی به استقبال مذاکره رفته است و البته مادام که هیئت حاکمه آمریکا بر همین سیاق دشمنی و عداوت در حال حرکت باشند؛ ‌ خبری از منطق در میان آنها نخواهد بود. کما اینکه اوبامای مطلوب آقایان با ترامپ دشمن آقایان هیچ تفاوتی نداشتند و هر دو، تا توانستند مردم ایران را تحریم کردند.

خطر بزرگتر اظهارات مرعشی که به زعم ما شخص مرعشی بیش از همه به آن آگاه بوده اما ممانعتی از آن نداشته؛ بحث "شرطی‌سازی جامعه" است.

مقوله‌ای که پیش از این در جریان برجام، در جریان مذاکره با آمریکا و در جریان انتخابات قبلی آمریکا مضارّ بسیاری را متوجه جامعه و اقتصاد ایران کرد و هیچ مقصّری هم جز اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نداشت.

مع‌الوصف اما شاهدیم که آقایان به جای عبرت گرفتن از این رخداد؛ دل به تحریف سپرده‌اند و اینطور تظاهر می‌کنند که بایدن با ترامپ فرق دارد!

این تقلا یا تظاهر اصلاح‌طلبان برای مذاکره با آمریکا و سیاه‌نمایی از وضعیت تحریم‌ها در حالی است که نهادهای اندیشگی آمریکا ماجرای ارسال محموله‌های کمکی ایران به ونزوئلا علیرغم تهدیدات آمریکا را به سوژه مطالعاتی خود تبدیل کرده‌اند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند این تقلای رجال هسته سخت اصلاحات برای شرطی سازی جامعه و بزرگنمایی از مشکلات و تحریم‌ها در حالی که می‌دانند از آتش بایدن هم مثل همیشه آبی برای ایران گرم نخواهد شد؛ میتواند به منظور آتش زدن بر هیمه "فتنه اقتصادی" و شکل دادن به "زمستان سرد" در امتداد پروژه تابستان داغ باشد.

گفتنیست، مرعشی چند سال قبل نیز در ادامه بایدهای خود! خواستار تعیین انتخاب حاکمیت بین ایران اقتصادی یا ایران انقلابی شده بود. مقوله‌ای که با بی‌تفاوتی مواجه شد و مرعشی هم چند سال بعد حرف خود را پس گرفت...

***

حکومت ایران در جهت خواسته‌های مردم نیست!

مصطفی درایتی، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است:‌ اعوجاجات و کجروی ها باید اصلاح شود چرا که مردم برای آزادی و برابری اجتماعی هزینه زیادی داده اند.  جمهوری اسلامی باید هم جمهوریتش کاملا شفاف و ملموس توسط مردم حس شود هم اسلامیتش. وقتی یکی از این دو مانع  رشد دیگری می شود انحراف ایجادشده است.  جریاناتی در کشور سعی کرده و می کنند که به بهانه اسلامیت، نقش مردم و جمهوریت را کمرنگ کنند و مشکل کشور هم دقیقا در همین نقطه افزایش می یابد. اگر حکومت کاملا در جهت خواست و مطالبه مردم حرکت کند یقین این همه مشکلاتی که گریبان کشور را گرفته است پیش نمی‌آید.

او می‌افزاید: بعضی جریانات اسلام و دین را بهانه کردند و از آن سپری ساختند که بتواند مقاصدشان را تامین کند. مردم برای این جریانات دست و پاگیرند. از این رو نمی توانند خود را با مطالبات مردم هماهنگ کنند. حرکت انقلاب اسلامی در ابتدا در جهت تکمیل مشروطیت بود اما در مسیر کجروی‌هایی صورت گرفت که باید کوشید برطرف شود.[۳]

*تحلیلی فلسلفی و عقلانیت سیاسی بیان می‌کند هنگامی که یک حکومت از مسیر مبانی خود دور شود؛ به دلیلی عدم ادامه پشتیبانی مردم و پایه‌گذاران آن حکومت؛ بلافاصله بحران‌هایی در مباحث استقرار و امنیت، تغییر ایدئولوژی و عدم امکان تحقق اهداف ایجاد می‌شود.

و اکنون درایتی باید پاسخ بدهد کدامیک از این مقولات را در کارنامه ۴۱ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران دیده که مدعی شده حکومت در جهت مطالبات مردم حرکت نمی‌کند!

پر واضح است که درایتی حتی یک مثال هم در این زمینه ندارد و بلکه به جای آن مجبور به خضوع در برابر کارنامه حکومت و انقلابی است که توانست شعارهای اصلی مردم یعنی "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" را به معنای کامل عبارت محقق کند و در دل این تحقق؛ دین و اقتصاد مردم را نیز علیرغم تمام مشکلات به ریل پیشرفت برساند.

تأکید می‌شود که اظهارات امثال درایتی مبنی بر انحراف انقلاب اسلامی از مسیر خود در حالتی پذیرفتنی است که نمود عینی آن نه در ذهن پیرمردهای خسته که در علن قابل اشاره باشد.

قابل تأمل آنکه اگر و فقط اگر هم‌اکنون دولت منتخب اصلاح‌طلبان بر سر کار نبود و مشکلاتی مثل گرانی را در دامان رأی مردم نگذاشته بود؛ امروز دکّانی هم برای آقای درایتی و دوستان ایشان برای سیاه‌نمایی علیه انقلاب اسلامی و حقایق پیرامونی آن باز نبود...

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/294500

2_ www.irna.ir/news/83902186/

3_ www.irna.ir/news/83903430/

نظر شما