شناسهٔ خبر: 41930087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد

تلاش عربستان برای پیشبرد تنش داخلی و بحران در لبنان

فاطمه خوش نیت

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: انفجار بندر بیروت به زعم برخی در عربستان فرصتی برای آنها فراهم کرده است که مردم آسیب دیده، داغدار و عصبانی بیروت را به جنگ دولت حاکم و حزب‌الله بفرستند.

صاحب‌خبر -

هادی برهانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از مسیر تحولات فعلی در لبنان گفت:  متاسفانه تحولات در لبنان مسیر سازنده ای ندارد. تنش در حال افزایش است و فضای سیاسی کشور بسیار دو قطبی شده و جناحهای رقیب در حال دور شدن از یکدیگر هستند و این می‌تواند بحران جدید و خطرناکی برای این کشور ایجاد کند.
وی همچنین درباره این که چرا مسیر تحولات در لبنان به این سو کشیده شده است؟، اظهار کرد: یک حادثه یا یک اتفاق علی القاعده نباید چنین عواقبی داشته باشد. انفجارها و حوادث مشابهی در گذشته در کشورهای مختلف اتفاق افتاده که مانند یک حادثه مدیریت شده و ابعاد بحرانی پیدا نکرده است اما می بینیم داستان لبنان متفاوت است. 

این استاد دانشگاه با بیان این که عربستان از تحولات منطقه و به ویژه قدرت گرفتن ایران و حزب الله در لبنان ناراضی است و خود را تحت فشار ایران و هم پیمانان ایران در منطقه می بیند و در صدد است راهی برای خلاصی از این فشار بیابد، گفت: انفجار بندر بیروت به زعم برخی در عربستان فرصتی برای آنها فراهم کرده است که مردم آسیب دیده، داغدار و عصبانی بیروت را به جنگ دولت حاکم و حزب الله بفرستند و از این طریق حزب الله و دولت متحد آن در لبنان را تحت فشار قرار دهند.

برهانی در خصوص این که این وضعیت چه چشم اندازی برای لبنان و منطقه ایجاد می کند؟، ابراز کرد :متاسفانه می تواند تحولات لبنان را به سوی تنش، بحران سیاسی و حتی درگیری داخلی پیش ببرد و همچنین امواج این ناآرامی و تنش می تواند تاثیرات سوئی نیز بر منطقه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست سودی برای عربستان خواهد داشت؟، گفت: فعلا چشم انداز امیدوارکننده ای برای آنها فراهم شده که وضعیت در لبنان را به نفع خود و دوستان خود متحول کنند و حزب الله و احزاب هم پیمان را در صحنه سیاسی لبنان تضعیف کنند. اما حزب الله و دولت لبنان از طریق یک انتخابات آزاد بر سر کار آمده اند و محبوبیت زیادی در میان اقشار مختلف مردم دارند و نمی توان قدرت مردمی و سیاسی آنها را نادیده گرفت. البته این حملات می تواند هزینه هایی برای حزب الله و ایران ایجاد کند اما بسیار بعید است به تحولات مورد نظر عربستان منجر شود.

این کارشناس مسائل منطقه درباره این که آیا می توان به راه حلهایی اندیشید که عربستان را از این بازی پرهزینه بازدارد؟، آن چه را که جنگ نیابتی و اعلام نشده میان ایران و عربستان می‌نامید را یک ریشه مهم تنش در کشورهای منطقه از جمله لبنان خواند که فایده ای برای این دو کشور نداشته و هزینه های هنگفتی را به این دو کشور و منطقه تحمیل کرده است و ابراز عقیده کرد:  متاسفانه دیدگاههایی در دو کشور وجود دارد که می خواهد این جنگ را جنگی ظفرمند و مقدس جلوه دهد و از این طریق طرفین را به ادامه درگیری تشویق می کند. این درگیری برای طرفین هزینه و خسارت است و هیچ چشم انداز واقع بینانه ای غیر از این برای این درگیری وجود ندارد. برنده اصلی این درگیری إسرائیل است که بدون صرف هزینه شاهد فرسودگی کشورهای اسلامی و نابودی منطقه است.

وی معتقد است: این جنگ زمینه قدرت گرفتن اسرائیل را فراهم خواهد کرد. البته متاسفانه به دلیل تحولات مربوطه در سالهای گذشته بخش زیادی از این سناریو قبلا محقق شده است و این دلیل اصلی جسارت إسرائیل در منطقه و حملات آن به کشورهای منطقه است. إسرائیل قدرتمند هم برای ایران و هم برای عربستان بزرگترین مصیبت است.

این استاد دانشگاه معتقد است: بنابراین اولین گام آن است که طرفین قانع شوند این درگیری برای آنها جز خسارت چیزی نیست و عاقبتی ندارد. متاسفانه پیروزیهای مقطعی، محدود و ظاهری مانع فهم این مسئله مهم می شود. امید واهی به نابود کردن طرف مقابل زمینه اصلی تداوم این درگیری است.
انتهای پیام
 

نظر شما