شناسهٔ خبر: 41930054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران پیش بینی کرد

فصل جدید گفت‌وگوهای تهران- واشنگتن بعد از انتخابات امریکا

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران پیش‌بینی کرد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امریکا هر چه باشد، موجب آغاز فصل تازه‌ای از گفت‌وگوها میان تهران و واشنگتن در قالب مذاکرات چندجانبه خواهد شد زیرا ایران کشور قدرتمند منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدحسین مرعشی همچنین به برخی «رفقای اصلاح‌طلب» خود پیشنهاد می‌کند که به جای فعالیت سیاسی به فعالیت مدنی در جامعه بپردازند تا تشکل‌های مردم نهاد در جامعه قوام یابد. هرچند او تأکید دارد که در ایران، سرمایه اجتماعی تابعی از قدرت است. مرعشی با اشاره به در پیش بودن انتخابات امریکا و امکان تغییر ترامپ در کاخ سفید پیش‌بینی کرد که احتمالاً با هر نتیجه‌ای پس از این انتخابات شاهد مذاکره‌ تازه‌ای بین ایران و امریکا باشیم.

او درباره کیفیت این اتفاق و زمینه تمایلات دو طرف گفت: ایران امروز، ایران قبل از سال ۹۲ نیست، حتی ایران سال ۹۶ هم نیست. ایران هم تجربه جدیدی از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا کسب کرده است. تجربه ما تا سال ۹۲، تنها تحریم‌های سازمان ملل بود. فرض بر این بود که تحریم‌های سازمان ملل به دلیل اینکه رنگ و بوی قانونی دارد، اثراتی بر کشور ما گذاشته است. امروز اما معلوم شده تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و اعمال تحریم‌های ثانویه می‌تواند از تحریم‌های مصوب شورای امنیت هم سخت‌تر باشد.

وی با بیان اینکه «چه آقای بایدن انتخابات را ببرد و چه آقای ترامپ انتخابات امریکا را ببرد، ما بعد از نوامبر یا همان آبان، باید وارد مرحله جدیدی از روابط بین‌المللی‌مان شویم» توضیح داد: هم ما تجربه‌ای داریم و هم دولت جدیدی در امریکا روی کار می‌آید. ما در این دوره با ترامپی که بدعهدی کرده بود، نمی‌توانستیم وارد گفت‌وگوی مؤثری شویم. اما چه آقای بایدن رأی بیاورد و چه آقای ترامپ دوباره رأی آورد، حتماً فصل جدیدی از گفت‌وگوها در قالب ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) یا ۴+۲ شروع خواهد شد. حتی اگر دونالد ترامپ دوباره برنده شود، ایران و امریکا از بعد از انتخابات وارد مرحله جدیدی از گفت‌وگوها در قالب گفت‌وگوهای چندجانبه خواهند شد.

مرعشی در واکنش به برخی اظهار نظرها در جریان اصلاحات برای روی آوردن به فعالیت‌های مدنی به جای کنشگری سیاسی، گفت: اگر دوستان ما مانند آقای حجاریان و دیگران که به این قضیه علاقه‌مندند، سیاست را واقعاً ترک کنند و سراغ پی‌ریزی چنین نهادهایی بروند، شخصاً خیلی استقبال می‌کنم که بتوانیم تجربه جدیدی در عرصه سیاسی داشته باشیم. سخنگوی حزب کارگزاران در آسیب‌شناسی این کار با تأکید بر اینکه در ایران نهاد مدنی قدرتمند خارج از حکومت نداریم، افزود: «ما حتی یک روزنامه اقتصادی که مردم ایران آن را هر روز بخرند و تیراژش یک میلیون نسخه باشد، نداریم. سایت مرجعی که مستقل از دولت و گروه‌های سیاسی، نقش تعیین‌کننده‌ای در هدایت افکار عمومی داشته باشد و مردم را در هر مسأله‌ای از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به درستی هدایت کند، نداریم.» وی تأکید کرد: منشأ سرمایه اجتماعی در ایران تا امروز، قدرت بوده است. مرعشی همچنین در این مصاحبه گفت که تاکنون درباره مصادیق نامزدهای انتخابات 1400 بحثی در میان کارگزاران سازندگی مطرح نشده است.

نظر شما