شناسهٔ خبر: 41930042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ در گفت‌وگو با «ایرنا» مطرح کرد:

افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران در هفته‌های آتی

تهران - ایرنا - مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خبر پایان مرمت بخش گنجینه در چارچوب نوسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران و برای افتتاح در هفته‌های آتی آماده خواهیم شد.

صاحب‌خبر -

صبح دیروز سه‌شنبه ۲۰ مردادماه، روند مرمت موزه هنرهای معاصر تهران به قضاوت اهالی رسانه درآمد. در حاشیه این برنامه، هادی مظفری گزارشی از کلیات این بازسازی و نوسازی، به ایرنا داد و گفت: دو سال است کار مرمت موزه شروع شده و آخرین مرحله را به اطلاع عموم مردم می رسانیم. کار مرمت گنجینه که شاید سخت‌ترین و دشوارترین مرحله باشد، انجام شد و به پایان رسید. بر این اساس، روند فیزیکی مرمت به پیشرفتِ ۹۱ درصدی رسید و بعد از این آثار به گنجینه اصلی منتقل خواهد شد. خوشحالیم امروز پایان مرمت بخش گنجینه را اعلام کنیم و برای افتتاح در هفته‌های آتی آماده خواهیم شد.

مظفری، درباره مرمت موزه اظهار کرد: موزه در ۱۲ جبهه اصلی و در دو فاز شامل ۱۳۰ جبهه فرعی در فاز اول و ۸۰ جبهه فرعی در فاز دوم مرمت شد. ازجمله کارهایی که صورت گرفت این بود که  تاسیسات گنجینه نسبت به گذشته تغییر کرد و از امروز انحصاری و اختصاصی مدیریت می‌شود.

به این ترتیب همچنین فضاها بیشتر شد و بخش مرمت به موزه اضافه شد، هواسازها جدا شدند، شیشه‌ها دوجداره شدند، سقف و بام سبک‌سازی شد، ریل‌ها کاملا تعویض شدند و از ۸۶ ریل به ۱۰۶ ریل افزایش یافت و همه بخش‌های موزه عایق شد. در مجموع پس از چهل سال، نیاز بود بازنگری کلی در بخش‌های تاسیسات، الکتریکال و مکانیکال انجام شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ظرایف و دقایق امر مرمت خاطرنشان ساخت: مرمت موزه کار سختی است، چون آثار موجود، در آن قرار دارد. شاید اگر خالی از آثار ارزشمند گنجینه‌ای بود، کار بنّایی و معماری راحت‌تر پیش می‌رفت اما با وجود آنها، کار بسیار دشوارتر بود. ازاین‌رو، بازسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران و هر بنای صاحب و واجدِ ارزش‌های معماری، نسبت به سایر بناها تفاوت دارد.

نظر شما