شناسهٔ خبر: 41929296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا: شرایط حداقلی برای برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا فراهم نشده است

تهران- ایرنا- مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه دولت و مخالفان در ونزوئلا خواستار حضور این اتحادیه به عنوان ناظر در انتخابات آتی این کشور هستند، گفت که شرایط حداقلی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه مهیا نشده است.

صاحب‌خبر -

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که سه‌شنبه شب در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، گفت که تماس‌های مختلفی با نمایندگان دولت «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا و مخالفان او در ارتباط با انتخابات پیش رو برای مجلس ملی این کشور داشته است.

بورل افزود که دولت مادورو پیشتر از این اتحادیه خواسته بود که یک «هیات همراهی انتخابات» به ونزوئلا بفرستد، اما این اصطلاح برای این اتحادیه نامفهوم بوده و اروپایی‌ها برای ارسال آنچه خود «هیات نظارت بر انتخابات» می‌نامند، خواهان تضمین شرایط حداقلی «اعتبار، شفافیت و جامعیت و همچنین امکان نظارت» در برگزاری انتخابات در این کشور هستند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که در پی تماس‌های متعددی که با نمایندگان و رهبران سیاسی ونزوئلا داشته، به این نتیجه رسیده که شرایط مورد نظر او برای برگزاری انتخابات تامین نشده و او پیشنهاد داده است که ضرب‌الاجل‌های مربوط به انتخابات برای فراهم کردن این شرایط تمدید شود.

به گفته بورل، وزیر امور خارجه ونزوئلا در نامه‌ای به وی از توافق دولت با بخشی از مخالفان خبر داده است، اما از نظر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این کافی نیست و باید با بخش گسترده‌تری از مخالفان به توافق رسید.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا ماه گذشته با اعلام این اینکه انتخابات پارلمانی در این کشور در تاریخ ۱۶ آذر امسال برگزار خواهد شد، گفت که رقابت‌های انتخاباتی به مدت دو هفته از یکم تا پانزدهم آذر صورت می‌گیرد و بر اساس پیش بینی‌ها، ۸۹ حزب در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

مجلس قانونگذاری کنونی ونزوئلا ۱۶۷ عضو دارد اما از مجلس آینده تعداد نمایندگان آن به ۲۷۷ نفر افزایش خواهد یافت. مجلس آینده ونزوئلا از سال آینده میلادی کار خود را برای یک دوره پنج ساله آغاز می‌کند.

مادورو از تصمیم  شورای انتخابات  استقبال کرده و گفته است که حزب حاکم «سوسیالیست» که او رهبری‌اش را برعهده دارد، رایزنی‌ها با احزاب متحد خود برای معرفی نامزدهایشان را آغاز کرده است. 

در همین حال «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا دولت را متهم کرده است که می‌خواهد انتخاباتی فاقد کمترین شفافیت برگزار کند. در دوره قبلی انتخابات ونزوئلا در دسامبر ۲۰۱۵ ، مخالفان دولت ۱۱۲ کرسی از ۱۶۷ کرسی مجلس را بدست آوردند. 

به دنبال آن انتخابات، ونزوئلا وارد بحرانی داخلی شد که پس از انتخاب مجدد مادورو به ریاست جمهوری شدت یافت و طی سال‌های اخیر ناآرامی‌های سیاسی و بحران اقتصادی بی‌سابقه این کشور را گرفتار کرده است.

نظر شما