شناسهٔ خبر: 41927219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کنکور یک ماه به تعویق افتاد

کنکوری‌ها در برزخ بلاتکلیفی

صاحب‌خبر -

در حالی که حدود یک هفته به آغاز برگزاری کنکور پُرحاشیه ۹۹ باقی مانده بود و داوطلبان این آزمون در ایستگاه پایانی حضور در جلسه آزمون قرار داشتند، اعلام جمله تکراری «کنکور به تعویق افتاد» از سوی وزیر وزارت بهداشت و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، موجب شد داوطلبان و خانواده‌های آنها برای چندمین بار در برزخ بلاتکلیفی تصمیم گیری مسئولان قرار بگیرند.
به گزارش ایسنا، ۱۳ مرداد ۹۹ یعنی همین دو هفته پیش بود که مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولیان برگزاری کنکور به همراه برخی نمایندگان و روسای کمسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی به ساختمان شیشه‌ای وزارت بهداشت در ایوانک شهرک غرب رفتند تا با همفکری هم برای یک بار هم که شده تصمیم گیری قاطعی در خصوص مهم ترین آزمون ورودی دانشگاه‌ها را بگیرند. تصمیمی که حرف و حدیث‌های برگزاری یا عدم برگزاری آزمون‌های مرداد ماه را که در سایه شیوع کرونا ویروس شکل گرفته بود را پایان دهد و برای همیشه تکلیف داوطلبان بخت برگشته این آزمون‌ها، به ویژه کنکور سراسری را مشخص کند.
در نهایت وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس پس از سه ساعت بحث و بررسی جوانب برگزاری آزمون‌ها و کنکور که پشت درهای بسته صورت گرفت، روبروی دوربین رسانه‌ها قرار گرفت و ضمن تاکید بر موضع برگزاری آزمون‌ها در تاریخ مقرر، گفت: در جلسه امروز که جلسه مفصلی بود به بحث درباره جنبه‌های مختلف برگزاری کنکور پرداختیم و برای اینکه همه از این بلاتکلیفی در بیایند موارد مورد جمع‌بندی، وفاق و همدلی همگان قرار گرفت تا بتوانیم نتیجه مطلوبی از این نشست داشته باشیم. در واقع مقرر شد که با توانمندی و قدرت، کنکور سراسری در تاریخ مقرر یعنی ۳۱ مرداد برگزار شود که هم داوطلبان و خانواده‌های آنها از اضطراب بیرون بیایند و هم اینکه تکلیف برگزار کنندگان کنکور روشن و مشخص شود.
دکتر نمکی گفت: پروتکل‌های بهداشتی برگزاری کنکور را سخت گیرانه تر از آزمون دکتری که برگزار شد انجام میدهیم و نهایتا با سخت گیری بیشتر در سه مرحله «نقل و  انتقال داوطلبان به حوزه‌های امتحانی»، «داخل حوزه‌های امتحانی» و «هنگام خروج از حوزه و بازگشت به منزل» پروتکل‌ها را سخت گیرانه تر دنبال می‌کنیم.
به گفته وزیر بهداشت؛ در این جلسه همچنین قرار شد داوطلب یا دانش آموز اگر ماسک و پَک بهداشتی داشت یا نداشت، مسئولان برگزاری آزمون جداگانه برای آنها ماسک و پَک تهیه کنند و به آنها تحویل دهند. ممکن است استفاده از ماسک برای داوطلب طی چند ساعت مشکل باشد و بخواهد آن را تعویض کند که در این زمینه نیز با داوطلب همکاری می‌کنیم. قرار شد ناظران وزارت بهداشت از همکاری بسیج، نمایندگان و سازمان‌های مردم نهاد کمک بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد که در نهایت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنکور را در موعد مقرر برگزار کنیم اما تضمین را خواهیم داشت که با رعایت مردم و ناظران حتی یک داوطلب هم دچار مشکل و بیماری نشود.
بعد از این اظهارنظر، داوطلبان آزمون‌ها چند روزی از سایه سنگین حواشی دور ماندند و استارت برگزاری این آزمون‌ها با اجرای آزمون دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ۹ مرداد ماه جاری زده شد و در فاصله یک هفته، سه آزمون مهم دیگر یعنی «دکتری تخصصی وزارت بهداشت»، «کارشناسی ارشد سال ۹۹» و «چهل و هفتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی» نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده بود، برگزار شدند به طوریکه پس از پایان هر آزمون مسئولان وزارت بهداشت نمره قبولی بیش از ۹۰ درصدی به نحوه اجرای این پروتکل‌ها می‌دادند.
حال پس از آن نمره‌های درخشان، درست حدود یک هفته به برگزاری کنکور به عنوان مهم ترین و سرنوشت ساز ترین آزمون ورودی دانشگاه‌ها باقی نمانده که در کمال ناباوری دوشنبه شب وزیر بهداشت با انتشار پست اینستاگرامی خبر از تعویق مجدد این آزمون پیش رو را داد و اعلام کرد: وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این جلسه اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان کوتاه امکان پذیر نیست مگر اینکه دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون‌های سراسری تغییر کند.
وی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان اولویت اول است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهیم آمد که رئیس کمسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس در این زمینه همراه و موافق بودند.وزیر بهداشت گفت: به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور در زمانی دیگر برگزار شود.
دکتر نمکی در بخش پایانی پست خود آورده است: تاکید می‌کنم کنکور را به زمانی موکول کنید که می‌توانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. البته پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود.
در ادامه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در مصاحبه با ایسنا ابلاغ پروتکل‌های جدید بهداشتی از سوی وزارت بهداشت در مدت زمان چند روز باقی مانده به کنکور را علت موافقت با برگزاری این آزمون در موعد مقرر دانست و گفت: طی چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور  را تمام کرده است و در مرحله  ارسال آن به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور براساس پروتکل‌های کارشناسی ارشد بود.
رئیس سازمان سنجش درخصوص شروط وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری گفت: اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.
خدایی با بیان اینکه در این جلسه نظر سازمان سنجش این بود که  اگر پروتکل‌های بهداشتی همان پروتکل‌های آزمون ارشد که سوالات کنکور نیز براساس آن بسته بندی شده است، باشد و امکان فاصله گذاری تا دو متری بین صندلی‌ها تا حد مقدور فراهم باشد، امکان برگزاری کنکور  وجود دارد که وزیر بهداشت با این امر موافقت نکرد.
خدایی ادامه داد: در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می‌افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می‌شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز می‌شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می‌شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می‌یافت.
وی گفت: در این شرایط سازمان سنجش نمی‌تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل‌های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی‌تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم. لذا پیشنهاد کردیم ازمون سراسری با این وضعیت قابل برگزاری نیست و باید به تعویق بیفتد.
این تصمیم گیری ناگهانی دوشنبه شب در حالی اتفاق افتاد که صبح روز گذشته وزیر علوم در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود بر تصمیم این وزارتخانه مبنی بر برگزاری کنکور در موعد مقرر تاکید کرد و در واکنش به صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص زمان برگزاری این آزمون اظهار کرد: صحبت‌های رئیس مجلس دو بخش داشت. بخش اول تایید نسبی برگزاری خوب آزمون‌ها بود که گفتند زحمت زیادی کشیده شده و کار خوبی انجام شده است و در بخش دوم تاکید داشتند در برگزاری آزمون سراسری دقت و تلاش بیشتری صورت بگیرد.
دکتر غلامی تاکید کرد: پروتکل‌های بهداشتی آزمون‌ها را وزارت بهداشت تعریف می‌کند و خود آنها نیز بر اجرای آن نظارت می‌کند، وقتی معاون این وزارتخانه تاکید دارد نظرخواهی‌ها بیانگر این است که ۹۱  درصد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد از اجرای پروتکل‌ها راضی بودند ما نیز باید به این آمار اطمینان داشته باشیم. البته نظر آن ۹ درصد هم قابل توجه است اما نباید ۹۱ با ۹ عوض شود. ضمن اینکه در تلاش هستیم برای آزمون پیش رو نیز پروتکل‌های ابلاغی را اجرایی کنیم.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: پروتکل‌های بهداشتی کنکور همان پروتکل‌هایی است که برای ارشد تعریف شده. احتمالا تغییرات برای رفع برخی کاستی‌ها وجود دارد. تلاش می‌کنیم اجرای آن را بهبود بخشیم و امیدوارم بتوانیم آزمون پیش رو را به خوبی پیش ببریم. داوطلبان و خانواده‌ها مطمئن باشند ما  همانند بچه‌های خود نگران سلامتی داوطلبان هستیم دراین چند ساعت مشکلی از بابت پاسخ دادن به سوالات و بهداشتی پیش نمی‌آید چرا که دو آزمون قبل تجربیات خوبی را فراهم 
کرده است.
انتشار تصمیم ناگهانی تعویق زمان برگزاری کنکور که دوشنبه شب از سوی وزیر بهداشت اعلام شد موجب نگرانی و اضطراب داوطلبان واقعی این آزمون که بیشتر از یک سال است برای قبولی در آن برنامه ریزی کرده بودند، شده است به طوریکه تعداد زیادی از داوطلبان با ارسال پیام‌های مختلف به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به عنوان رسانه دانشجویی اعتراض خود را به  این تصمیم ناگهانی ابراز کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما