شناسهٔ خبر: 41926771 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ذره‌بین

صاحب‌خبر -

کلاهبرداری جدید با ترفند فروش ماسک اما با لینک جعلی
پلیس بوشهر از شیوه جدید کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک لینک جعلی پرداخت پول برای دریافت ماسک دربرخی سامانه‌های الکترونیک خبر داد.
سرهنگ دوم مهدی قاسمی، رئیس‌پلیس فتای بوشهر در تشریح این خبر گفت: «یکی از اقلام و کالاهای بهداشتی که در این ایام خاص و به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروس کرونا، مورد نیاز ضروری مردم است، ماسک‌های استاندارد باکیفیت و با قیمت مناسب است. در همین خصوص گزارش‌هایی واصل ‌شده که عده‌ای مجرم سایبری با طراحی لینک‌های جعلی مشابه و ارایه آدرس‌های غیرواقعی جهت توزیع ماسک، اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کنند. کلاهبرداران سایبری نیز از ناآگاهی بسیاری از کاربران استفاده کرده و با شگردهای جدید سعی بر فریب کاربران و سرقت اطلاعات حساب بانکی آنها داشته و در جدیدترین شیوه‌های کلاهبرداری با ارسال پیامک‌های حاوی لینک‌های جعلی در این خصوص اقدام می‌کنند.»
این مقام انتظامی توصیه کرد: «صرفا از طریق آدرس‌های اینترنتی که از طریق سایت رسمی سازمان یا ارگان متولی یا از طریق رسانه‌های معتبر مثل صداوسیما تبلیغ می‌شود، اقدام به تهیه اقلام مورد نیاز خود کنند. حتما از رمزهای دوم پویا و یک‌بارمصرف برای پرداخت وجوه مورد توافق استفاده کرده و از بازکردن لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و معمولا از منابع نامعتبر منتشر می‌شود، تحت هر عنوانی، خودداری شود تا مجرمان سایبری به محتویات و اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا نکنند.»
این مقام مسئول از کاربران خواست تا همواره در هنگام اتصال به درگاه بانکی با کنترل‌کردن آدرس بانک مربوط در قسمت نوار آدرس، قفل ابتدای آدرس و نیز پروتکل امنیتی https دقت لازم را داشته باشند و از کلیک روی لینک‌های ناشناس یا نصب برنامه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و از منابعی نامعتبر تبلیغ می‌شود، خودداری کنند.

 

دود و آتش در مهمانپذیر خیابان کارگر
[شهروند]آتش‌سوزی در یک مهمانپذیر در خیابان کارگرجنوبی آتش‌نشانان را به صحنه حادثه کشاند.
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران با اعلام خبر آتش‌سوزی در یک مهمانپذیر در خیابان کارگرجنوبی، درباره جزئیات این حادثه گفت: «دوشنبه‌شب یک مورد آتش‌سوزی در یک ساختمان در خیابان کارگر، بالاتر از خیابان جمهوری به سامانه 125 آتش‌نشانی تهران اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان سه ایستگاه آتش‌نشانی به همراه نردبان هیدرولیکی و خودروی حامل تجهیزات تنفسی به محل حادثه اعزام شدند.»
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران با اشاره به حضور سه‌دقیقه‌ای آتش‌نشانان در محل حادثه ادامه داد: «محل حادثه یک ساختمان چهارطبقه با کاربری اقامتی (مهمانپذیر) دارای 32 واحد بود، البته در بیشتر واحدها فردی حضور نداشت. در یکی از واحدهای این مهمانپذیر در طبقه دوم آتش‌سوزی روی داده و دود زیادی طبقات بالایی را فرا گرفته بود.» سخنگوی آتش‌نشانی تهران ادامه داد: «در نهایت پس از خاموش‌شدن آتش و جلوگیری از سرایت آن به اطراف و تخلیه دود، محل تحویل مسئولان و مالکان شد.»

 

نظر شما