شناسهٔ خبر: 41924797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا از برترین رسانه‌های مرجع داخلی و خارجی است

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با انتشار اخبار صحیح، واقعی و به موقع یکی از برترین رسانه‌های مرجع در داخل و خارج از کشور است.

صاحب‌خبر -

ابراهیم شریفی روز سه‌شنبه در دیدار با رییس و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد با قدردانی از تلاش خبرنگاران این رسانه، افزود: ایرنا منبع خبری بسیار معتبر و قابل قبولی در بین مردم و مسئولان است و در عرصه‌های مختلف با انعکاس به موقع و صحیح رویدادهای خبری نقش مهمی در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه و سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های غربی، مردم کشور تحت فشار قرار دارند و بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش خاطر هستند، رسانه‌های متعهد و حرفه‌ای نظیر ایرنا با تولید محتوا در امیدآفرینی و مقابله با یاس و ناامیدی گام برمی‌دارند که این اقدام بسیار ارزشمند و اثرگذار است.
شریفی تصریح کرد: بر این عقیده هستم که رسانه‌ها پس از کادر درمان تلاش و حضوری فعالانه در عرصه مقابله با ویروس کرونا از خود نشان دادند که قدردان این فعالیت‌ها هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر تقویت وحدت و همگرایی در کشور، اظهار داشت: وحدت و همدلی اقشار مختلف مردم با مسئولان است رمز عبور به سلامت از تنگناهای موجود است و رسانه‌ها در این میان نقش اثرگذاری برعهده دارند.
مدیرخانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار از ایرنا با عنوان منبع و ماخذ خبری موثق یاد کرد و گفت: خبرنگاران این رسانه در تمامی رویدادهای خبری استان حضور فعالی دارند و با گزارش‌های خبری و تحلیلی خود در امر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی ایفای نقش می‌کنند.
سید مرتضی فیاضی در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خبرنگاران استان را از مهمترین برنامه‌های خانه مطبوعات استان برشمرد و گفت: در همین راستا کارگروه آموزش، پژوهش و رسانه زیرمجموعه خانه مطبوعات تشکیل شده و به زودی این دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی، پایش خبرنگاران استان، پیگیری مطالبات آنها و تقویت تعامل رسانه‌ها با بخش‌های دولتی و خصوصی را از دیگر برنامه‌های خانه مطبوعات استان اعلام کرد.

 بنیان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ۱۹ مرداد سال ۱۳۱۳ گذاشته شد، آن زمان با عنوان «آژانس پارس» تاسیس و شناخته شد و تا امروز به عنوان خبرگزاری رسمی و ملی به حرکت خود ادامه داده است.

پیش از آن، آژانس پارس مدتی نیز با رادیو به طور مشترک به فعالیت می‌پرداخت و تهیه‌کنندگی اخبار این رسانه را عهده‌دار بود.
دی ۱۳۶۰ و سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری "ایرنا" (IRNA) تغییر نام داد و فصل نوینی در فعالیت‌های این رسانه گشوده شد.
در حالی که گردآوری اخبار ایران و جهان مهمترین کارکرد و وظیفه بنیادین و اولیه این خبرگزاری محسوب می شد اما به مرور زمان کار تولید و نگارش گزارش‌های خبری، تحلیلی، تفسیری و پژوهشی، مصاحبه های تخصصی و نیز انتشار بولتن‌های موضوعی، راهبردی و نظرسنجی نیز به وظایف این نهاد افزوده شد که این مهم همچنان ادامه دارد.

رسالت خطیر آگاهی‌رسانی دقیق و سریع به جامعه سبب شد تا تلاش برای بهبود وضعیت کارکردی این نهاد فزونی بیابد و خبرگزاری از سال‌های نخستین فعالیت، همکاری‌های خود با بنگاه‌های پرسابقه و مهم خبری غربی همچون «خبرگزاری فرانسه»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز» و نیز خبرگزاری «آناتولی» ترکیه را آغاز کند و در مسیر حرفه‌ای شدن بیشتر گام بردارد.
همکاری‌های ایرنا با خبرگزاری‌های جهان پس از انقلاب همچنان ادامه یافت و در این زمینه توافق‌نامه‌های مهمی میان این خبرگزاری با دیگر خبرگزاری‌های مهم آسیایی و منطقه‌ای همچون منعقد شد که از جمله آنها می توان به "شینهوآ" (Xinhua) از چین، "ریانووستی " (RIA Novesti) و "ایتارتاس" (ITAR TASS) از روسیه، خبرگزاری "قنا" (QNA) از قطر، "یونهاپ" (Yonhap) از کره جنوبی و ... اشاره کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی برای تکمیل رسالت خبررسانی و آگاهی‌بخشی خود توجه ویژه‌ای نیز به پرورش کادر مجرب و خبرنگاران کارآمد و حرفه‌ای داشته است. در این پیوند، «دانشکده خبر» به دلیل نیاز نظام رو به توسعه رسانه‌ای کشور و نبود رشته‌های تحصیلی خبرنگاری در مراکز آموزش عالی پایه‌گذاری شد و از ۱۳۷۶ خورشیدی، پذیرش دانشجو برای آموزش و تربیت خبرنگاران، دبیران، سردبیران و عکاسان خبری رسانه‌ها را آغاز کرد.
تاسیس موسسه «فرهنگی- مطبوعاتی ایران» در سال ۱۳۷۳ نیز اقدامی در راستای تحقق اهداف رسانه‌ای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که زیر نام صاحب امتیازی ایرنا صورت گرفت.
دو سال پس از آغاز به کار موسسه ایران، «روزنامه ایران»، روزنامه «ایران سپید» به عنوان نخستین روزنامه به خط «بریل» ویژه نابینایان و کم‌بینایان در سال ۱۳۷۵ انتشار یافت تا پنجره تازه‌ای رو به خبر را پیش روی مخاطبان خود بگشاید.
در ادامه، نیاز مخاطبان غیرفارسی‌زبان نیز سبب شد تا موسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران روزنامه‌های «الوفاق» و «ایران‌دیلی» را به ترتیب به زبان‌های عربی و انگلیسی از سال ۱۳۷۶ منتشر کند.

۱۷ مردادماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا در افغانستان، به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ۹ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است. 

نظر شما