شناسهٔ خبر: 41924491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه بسطام:

عزاداری‌ها در بسطام تابع ستاد کرونا است/ تبیین محدودیت‌های محرم

شاهرود-امام جمعه بسطام با بیان اینکه بسیاری از مردم درباره برگزاری عزاداری محرم از ما سوال می‌پرسند، گفت: برگزاری این مراسم باید تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در سطح کشور و شاهرود باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید علی رضوی ظهر سه شنبه در جلسه توجیهی مداحان و هیئات مذهبی بسطام به میزبانی مهدیه این شهر با بیان اینکه عزاداری محرم موضوع خاص و با اهمیتی است اما از سوی دیگر بسیاری از مردم می‌پرسند که آیا می‌توان مراسم عزاداری را برگزار کرد یا خیر، ابراز داشت: قطعاً اگر عزاداری سید الشهدا (ع) پر رونق برگزار شود محسنات و مزایای شگرفی برای منطقه و ایران اسلامی دارد اما همه ما منتظر ستاد مقابله با کرونا هستیم و هر زمان تهران و سپس شهرستان شاهرود موضوعی در این باره اعلام شد به اطلاع مردم نیز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم دغدغه عزاداری، نذورات، اطعام و … دارند و این مسئولیتی سنگین است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند هرچه ستاد کرونا تصمیم بگیرد باید عمل شود از سوی دیگر در دیدار با رئیس علوم پزشکی شاهرود اعلام شد که وضعیت در این شهرستان مناسب نیست و بیمارستان‌ها مملو از بیماران هستند.

انتظار برای اعلام نظر قطعی

امام جمعه بسطام با بیان اینکه باید کمی صبر کرد و دید که ستاد مقابله با کرونا چه تصمیمی می‌گیرد، ابراز داشت: وضعیت شهرستان شاهرود همچنان قرمز است و نمازهای جماعت و جمعه نیز برگزار نمی‌شود، از سوی دیگر تجمعات مردمی سبب می‌شود تا شهرهایی که در منطقه سفید قرار دارند هم یک ماه بعد ممکن است با شرایط قرمز روبرو شوند موضوعی که در همین شهرستان شاهرود صورت گرفت و با برگزاری عروسی در روستاها میزان ابتلاء به کرونا افزایش یافت.

رضوی نسب با بیان اینکه کرونا متأسفانه فشار شدید بر اقتصاد مملکت، کادر درمانی و پزشکی و حتی گروه‌های جهادی و مردم وارد کرده است، ابراز داشت: بسیاری از اماکن و مغازه‌ها بر اثر همین کرونا بسته شده‌اند و در همین منطقه بسطام هستند کسانی که آسیب‌های اقتصادی کرونا به تغییر شغل آنها انجامیده است لذا اگر در ایام محرم رعایت نکنیم غیر از بیماری و مرگ و میر، مشکلات اقتصادی هم بعداً به منطقه وارد می‌شود و لذا باید احترام عزای سید الشهدا (ع) را نیز نگه داشت.

وی با اشاره به الزام رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی و قانونی، گفت: ما با برخی موقوفات خاص در ایام محرم روبرو هستیم که مثلاً فردی وقفی را در مهدیه بسطام صورت داده و الزام دارد که نذرش دقیقاً در همان مکان باشد لذا به این افراد نیز توصیه می‌شود به ما مراجعه کنند و بهترین راهی که هم سلامتی مردم به خطر نیفتد و هم نیت آن موقوفه هم اجرا شود، اتخاذ خواهد شد.

مردم سبد کالا اهدا کنند

امام جمعه بسطام با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی در صورتی که موقوفه دارند می‌بایست به ما مراجعه کنند، ابراز کرد: در سال جاری حتی چای و اطعام نیز ممنوع است لذا می‌توان از لحاظ شرعی با مشاوره به واقفان و هیئت‌های مذهبی بهترین کارها را انجام داد.

رضوی نسب با بیان اینکه کسانی که خیر هستند و نذری ندارند اما می‌خواهند در عزای سید الشهدا (ع) سهمی داشته باشند می‌توانند در کار تهیه سبد کالا برای نیازمندان مشارکت داشته باشند، بیان کرد: حتی می‌توان این هزینه‌ها را به بیماران و بیمارستان‌ها داد.

وی افزود: طبق آئین نامه ارسالی همچنین برگزاری مراسم در فضای بسته ممنوع است و برخی مکان‌ها که فضای باز در اختیار دارند، می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری مناسب، روضه سید الشهدا (ع) را برگزار کنند همچنین می‌توان از ظرفیت حیاط مدارس نیز استفاده کرد.

امام جمعه بسطام با بیان اینکه هیچ منبرخانه‌ای در بسطام اجازه برگزاری مراسم محرم را داخل فضای بسته ندارد، ابراز کرد: خانم‌ها در صورتی می‌توانند اقدام به برگزاری عزاداری کنند که بتوانند مراسم را در حیاط منبر خانه یا در فضای باز برگزار کنند.

نظر شما