شناسهٔ خبر: 41922408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ورود دوچرخه به مترو چه شرایطی دارد؟

شاید برای بسیاری از افرادی که در این روزهای کرونایی به استفاده از دوچرخه روی آورده‌اند این پرسش مطرح باشد که آیا ورود دوچرخه به مترو امکانپذیر است؟ اگر پاسخ مثبت است چه شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از تسنیم، ترویج استفاده از حمل و نقل پاک آرزوی مردم و مسئولانی است که رویای هوای پاک و کاهش ترافیک را در سر می پرورانند. اگرچه برای تحقق این رویا آنطور که باید گام برداشته نشده و این رویه از حمایت کمی به ویژه از سوی دولت برخوردار است اما در سال‌ها و ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای شیوع کرونا گرایش مردم به استفاده از وسایلی چون موتورسیکلت‌های برقی و دوچرخه افزایش یافته است.

ورود دوچرخه به مترو چه شرایطی دارد؟

البته میزان استفاده از دوچرخه در کلانشهری چون تهران در مقایسه با شهرهای پیشتاز در استفاده از این وسیله بسیار ناچیز است اما به هر ترتیب آغازی برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه محسوب می‌شود و لازم است تدابیر لازم برای سهولت استفاده شهروندان از آن صورت گیرد.

در این بین یکی از موضوعات مطرح شده برای علاقمندان به استفاده از دوچرخه این است که آیا ورود دوچرخه به مترو امکانپذیر است؟ پاسخ به این پرسش مثبت است و افراد می توانند در صورت نیاز و ضرورت و به نوعی برای انجام سفر ترکیبی دوچرخه خود را وارد مترو کنند اما این امر شرایطی دارد که آن را تشریح می کنیم.

حمل دوچرخه‌های تاشو به اماکن مترو با ابعاد حداکثر 30*60*90 سانتیمتر مجاز و در همه روزها به جز ساعات پیک مسافری در ایام عادی یعنی شنبه تا 5شنبه 6:30 صبح الی 9:30 و 16 الی 19 عصر امکانپذیر است.

حمل دوچرخه‌های معمولی در روزهای عادی از آغاز سرویس‌دهی تا ساعت: 6:15 صبح و بعدازظهرها از ساعت 20 تا پایان زمان فعالیت مترو و در ایام تعطیلات رسمی و 13 روز اول فروردین در همه ساعات مجاز است.

رها کردن دوچرخه در ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار ممنوع است و باید برای ایمنی بیشتر توسط صاحب آن مهار شود. مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه توسط مترو می‌کنند باید مراقب برخورد دوچرخه خود با دیگر مسافران باشند و این کار نباید باعث آزار و اذیت دیگران شود.

سوار شدن بر دوچرخه در همه ایستگاه ها و قطارهای مترو ممنوع است و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل دوچرخه در اماکن مترو هستند. همچنین حمل دوچرخه های برقی به صورت روشن نیز در اماکن مترو ممنوع است.

لباس مسافران حمل کننده دوچرخه باید متناسب با عرف عمومی جامعه باشد. استفاده از پله‌های برقی و آسانسور در ایستگاه های مترو برای حمل دوچرخه نیز ممنوع است و مسافران دارای دوچرخه مجاز به به استفاده از واگن هایی هستند که برچسب دوچرخه روی آنها نصب شده باشد.

نظر شما