شناسهٔ خبر: 41922375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کانولا محل اختلاف جدید چین و کانادا

پکن- ایرنا- چین و کانادا پس از بازداشت «وانگ منگ جو» دختر بنیانگذار شرکت مخابراتی هواوی از سوی اوتاوا، درگیر منازعات سیاسی شده اند که بتدریج به عرصه تجارت و کشاورزی از جمله روغن کانولا نیز کشیده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا قیمت این روغن در کانادا پس از آنکه منازعات این کشور با چین بر سر این دستگیری شدت گرفت به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسیده است و فروش این روغن به خریداران چینی، سردرد بزرگ صادر کنندگان کانادایی است.

اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی بود که بنا به خواست آمریکا، دولت کانادا خانم منگ را بازداشت کرد و از آن زمان زیر نظر ماموران و عمدتا در حصر خانگی بوده و درخواست های مکرر چین برای آزادی وی تاثیری در مقام های کانادایی نداشته است.

از سوی دیگر چندین تبعه کانادایی نیز در چین دستگیر شده اند که اتهامات مختلفی از جمله قاچاق مواد مخدر داشته اند بتازگی دادگاه هایی در چین دو نفر از آنها را به مرگ محکوم کرده اند که نشانه ای از تشدید اختلافات طرفین است.

اما این موضوع فقط تلافی جویایی های متقابل سیاسی را به دنبال نداشته است از سال ۲۰۱۹ میلادی چین برخی از محموله های روغن کانولا را متوقف کرده است از جمله در ماه مارس همین سال بود که دو محموله از این روغن ممنوع شد.

روغن کانولا طی یک فراوری خاص به روغن سبزیجات تبدیل می شود و نیاز بالای چین باعث شده است تا به رغم این اختلافات سیاسی، ورود این فراورده قطع نشود خریدهای چین البته از کانادا کمتر شده است.

بررسی ها نشان می دهد که خریداران چینی عمدتا پس از اختلافات فزاینده با کانادا این محصول را از شماری کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی وارد کرده اند که بخشی از آنها همان روغن کانولا کانادایی بوده است.

چین این محصول را روغن دانه های خام نیز می نامد و همچنان خریدار این فراورده است اما خریدها از منابع دیگر انجام می شود بالا رفتن بهای این محصول باعث شده است تا بسیاری آن را با فلز طلا مقایسه کنند و ارزش آن را همسنگ طلا بدانند.

آمارها نشان می دهد که میزان واردات چین از کانادا در ۱۱ ماه گذشته ۴۵ درصد کمتر شده است و کانادایی ها مجبور شده اند بسیاری از این فراورده را به فرانسه و امارات بفروشند.  

این محصول سود فراوانی برای کانادا دارد و بیش از هر فراورده ای با اهمیت است کشاورزان کانادایی که در کاشت گیاهان گلدار زرد که روغن کانولا از آن گرفته می شود فعالیت داشتند سال گذشته میلادی ۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار درامد داشتند.

بررسی ها حاکی است چین هم اکنون هم خریدار این فراورده است و بخشی از نیاز خود را از واردات روغن کانولا از اروپا،  روسیه، امارات و استرالیا وارد می کند.  

نظر شما