شناسهٔ خبر: 41922368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیاست‌های دولت ترامپ، عامل فرار مغزها از آمریکا

تهران – ایرنا – فرمان ممنوعیت صدور روادید کاری در آمریکا به دلیل تبعات آن از جمله خروج افراد متخصص خارجی از این کشور، با واکنش‌های شدید همراه بود به‌طوری‌که برخی از شرکت‌های آمریکایی از دولت واشنگتن شکایت کرده و خواستار لغو این فرمان شده اند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از بی‌بی‌سی، در پشت پرده این شکایت ها از دولت آمریکا، نام های بزرگی چون آمازون و فیس بوک وجود دارد.

این شکایتنامه از سوی «اتحادیه ملی تولیدکنندگان» به نمایندگی از ۱۴ هزار عضو این اتحادیه در یک دادگاه فدرال در آمریکا ثبت شده است. همچنین ۵۲ شرکت در قالب نامه ای از این شکایتنامه اعلام حمایت کرده اند.

در حالی که شرکت های بزرگی چون اپل، مایکروسافت، نتفلیکس و توییتر قبلا در میان امضاکنندگان این نامه بودند، اکنون دو غول دیگر اینترنتی به جمع امضاکنندگان این نامه پیوسته اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که امید داشت رونق اقتصادی در این کشور، زمینه انتخاب دوباره وی را فراهم کند، با شیوع ویروس کرونا با اقتصادی خراب و آمار بی سابقه بیکاری در ایالات متحده روبه رو شد. وی برای بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا، صدور روادید کاری را ممنوع اعلام کرد.

شرکت های بزرگ فناوری از روادید موسوم به HB۱ و L برای استخدام نیروی کار متخصص استفاده می کنند. به موجب فرمان صادر شده از سوی ترامپ، نوع دیگری از روادید که مختص کارگران فصلی است نیز ممنوع شده است.

در نامه تنظیم شده از سوی این شرکت ها هشدار داده شده است که ترامپ با جلوگیری از صدور روادید، به خواست خود نمی رسد.

نویسندگان این نامه چنین استدلال کردند که اگر این افراد روادید دریافت نکنند، شرکت ها آنها را در کشورهای خود استخدام می کنند و در این حالت، حقوقی که از شرکت های آمریکایی می گیرند، در کشورهای دیگر خرج می شود.

شرکت های مزبور همچنین هشدار دادند که اگر آمریکا نیروی کار زبده و آموزش دیده جهانی را جذب نکند، این افراد به کشورهای رقیبی چون کانادا، هند و چین نقل مکان می کنند.

پیشتر نیز تعدادی از دادستان های کل ایالت های آمریکا و در راس آنها دادستان کل کالیفرنیا و دادستان کل نیویورک، شکایت مشابهی را از دو فرمان ترامپ به دادگاه ارائه دادند.

یکی از شکایت ها مربوط به فرمان ممنوعیت صدور روادید بود و دیگری با ممنوعیت صدور اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) ارتباط داشت.

دادستان کل کالیفرنیا که سابقه طولانی در طرح شکایت از دولت ترامپ دارد، درمورد رئیس جمهوری آمریکا گفت: ترامپ شاید خود را تاجر بداند، اما کاملا مشخص است که هیچ چیز از اقتصاد نمی فهمد.

به گفته «امیر» یک کارمند ایرانی تبار در یکی از شرکت های بزرگ فناوری آمریکا، این قانون تاثیر زیادی بر اقتصاد آمریکا ندارد و بیش از آنکه یک برنامه اقتصادی باشد، شبیه یک اقدام سیاسی است.

فرمان ترامپ شامل دانشجویان خارجی مشغول تحصیل در آمریکا نمی شود. دانشجویانی که پیش از صدور این فرمان در آمریکا اقامت داشتند، می توانند برای گرفتن کار در شرکت های بزرگ اقدام کنند. اما در صورت تداوم این قانون، شرکت های بزرگ متضرر می شوند.

امیر که دکترای مهندسی را در یکی از دانشگاه های آمریکا گرفته، افزود که بیشتر همکلاسی هایش از کشورهای دیگر به آمریکا آمده اند. از اینرو، زمانی که شرکت های فناوری درصدد استخدام نیروهایی با مدرک دکترای مهندسی باشند، این افراد را بیشتر از میان خارجی ها انتخاب می کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از همکارانش از کشورهای خارجی و به ویژه هند و چین هستند، یادآور شد که اوضاع در شرکت های دیگر هم کم و بیش به همین منوال است.

 رئیس جمهوری آمریکا به تازگی با امضای دستور اجرایی، صدور اقامت کاری برای برخی مشاغل را تا پایان سال جاری در این کشور به حال تعلیق درآورد.

با این دستور ترامپ، صدور  "کارت سبز" برای مهاجرت کسانی که قصد کار در آمریکا را دارند، متوقف خواهد شد.

از این رو،   این دستور به معنای تعلیق روادید H-۱B، L-۱، J و سایر روادید کاری موقت برای کارگران ماهر و مدیران تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۲۰) خواهد بود.

نظر شما