شناسهٔ خبر: 41913246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کمیسیون اقتصاد شورای شهر همدان تاکید کرد:

واگذاری زمین ارزان قیمت به اقشار آسیب‌پذیر همدان برای ساخت مسکن

همدان - رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر همدان بر واگذاری زمین ارزان قیمت یا رایگان به شهروندان همدانی واجدشرایط به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر به‌منظور رفع بحران گرانی مسکن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

حسین قراباغی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر تأمین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، گفت: در این زمینه دولت و مدیریت‌شهری به صورت جدی ورود داشتند تا مشکل حل شود؛ اما تاکنون اتفاق مبارکی نیفتاده است.

قراباغی با تأکید بر اینکه عامل گرانی مسکن تنها عوارض شهرداری، نظام‌مهندسی و گرانی یک سری اقلام مورد نیاز مسکن نیست، بلکه عامل اصلی گرانی زمین است؛ عنوان کرد: متأسفانه قیمت زمین به صورت سرسام‌آور بالا رفته و در حال حاضر برای تولید زمین مسکونی، اقدام عاجلی صورت نگرفته است.

وی مهمترین عامل کاهش هزینه مسکن را در شهر همدان، واگذاری زمین ارزان‌قیمت به‌ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر دانست و عنوان کرد: دولت به‌منظور رفع مشکل مسکن بر نظر است که عوارض شهرداری تا سقف ۵۰ درصد رعایت شود؛ اما بحث بر این است که در صورت لحاظ شدن این مهم، در رفع گرانی مسکن تأثیرگذار خواهد بود؟

قراباغی ادامه داد: در سال نخست دوره پنجم شورای شهر نسبت به رایگان کردن عوارض ساختمانی مناطق کم‌برخوردار همدان تا سقف ۲ و نیم طبقه، مصوبه‌ای داشتیم که به صورت پایلوت در کشور، اجرایی شد؛ اما مشکل مسکن حل نشد.

وی خطاب به اعضای شورای شهر درخواست کرد در حوزه مسکن به صورت جهادی ورود پیدا کنند؛ از این‌رو باید آمار شهروندان همدانی که فاقد مسکن هستند، استخراج شود تا ضمن برگزاری جلسات تخصصی، شهرداری نسبت به واگذاری زمین به صورت تعاونی، ارزان‌قیمت یا رایگان به افراد واجد شرایط، اقدام کند.

قراباغی افزود: در صورت تفکیک قانونی و واگذاری زمین‌های شهرداری با همکاری سایر دستگاه‌ها، پیش‌بینی می‌شود که شهروندان همدانی فاقد مسکن، صاحب زمین و مسکن شوند و کار ماندگاری خواهد بود که در کشور به صورت نمونه مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان افزود: در صورت تأمین حدود ۱۰۰ هکتار زمین که تفکیک آن باید از طریق مسکن و راه و شهرسازی حل شود، شورای شهر هم بر اساس اختیارات خود نسبت به مصوبات مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

قراباغی با تأکید بر هم‌اندیشی برای خروج مطلوب از وضعیت بحرانی مسکن در شهر همدان، بیان کرد: باید لایحه‌ای به‌منظور رفع مشکلات مسکن در شهر همدان تنظیم شود و از سوی دیگر کمیته تخصصی متشکل از استانداری، ادارات کل مسکن و راه‌وشهرسازی، همچنین شورا و شهرداری همدان به‌منظور سهولت روند تأمین، تفکیک و واگذاری زمین‌های مناسب به اقشار آسیب‌پذیر تشکیل شود تا بار روانی جامعه را در این حوزه التیام ببخشیم و الگوی مناسبی در کشور باشیم.

نظر شما