شناسهٔ خبر: 41913209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

وزیر کشور:

کاهش متوسط سن فرمانداران در کشور / جوانان خودشان در مسیر تاثیرگذاری و تصمیم سازی قرار بگیرند

صاحب‌خبر -

جوانان / رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست با مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد جوانان که با حضور وزیر ورزش و جوانان در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد و همچنین قدردانی از زحمات وزیر و معاونین وزارت ورزش و جوانان و فعالین تشکلهای مردم نهاد گفت: صدور حکم مجمع ملی تشکلهای جوانان که امروز به همت دوستان وزارت ورزش و جوانان اتفاق افتاد، امیدواریم مبدأ حرکت جدی موثر در جهت تحکیم همبستگی، انسجام و وحدت در سطح ملی باشد.

به گزارش رکنا، وزیرکشور در ادامه با بیان اینکه کاری که امروز انجام شد، بسیار مهم است چراکه موضوع آن جوانان هستند، اظهار کرد: هر کار ملی که در کشور انجام می شود، بنا بر این است که بتوانیم منافع ملی کشور را به وسیله آن کار به نتیجه برسانیم.

وی ادامه تصریح کرد: تربیت مولود امروز به وسیله مربیانی مانند شما است تا در مسیر چگونگی رسیدن به اهداف که شامل ارتقای جایگاه کشور، توسعه و رفاه برای مردم و تقویت دین مردم است، مورد استفاده قرار گیرد. امروز مقدمه حرکت بسیار مهم و موثری است که در دست شما است. دولت بسترسازی کرده و زمینه های تحقق اهداف والا را فراهم کرده است، اما میزان و چگونگی تحقق آن، بستگی به همت شما جوانان دارد.

دکتر رحمانی فضلی با اشاره به اینکه ایجاد سه هزار تشکل جوانان در کشور کار بسیار بزرگی است، تصریح کرد: کشور ما کشور جوانی است و ظرفیت بالایی دارد و باید تلاش کنیم در داخل سازمان ها و تشکلها از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم. این موضوع را همواره در مصوبات، تصمیمات، تصمیم گیری و جلسات مطرح می کنیم اما واقع قضیه است که باید به این موضوع ایمان و اعتقاد داشته باشیم. هرچند ایمان و اعتقاد داشتن یا نداشتن ما در حرکت جبری حاکم شدن جوانان بر سرنوشت کشور تاثیری ندارد و این یک روال طبیعی است.

دکتر رحمانی فضلی با اشاره به طی مسیر طبیعی زندگی از کودکی تا میانسالی و کهنسالی گفت: این مسیر را همه طی می کنیم اما عاقل کسی است که در استفاده از فرصت ها و از ظرفیتها حداکثر بهره وری را داشته باشد.

وی افزود: اگر دور هم جمع می شویم می خواهیم از لحظات این مقطع و فرصت جوانی که یکی از بارزترین ویژگی های آن داشتن انرژی فراوان، فکر نو، اندیشه جدید و ریسک پذیری بالااست استفاده کنیم. اگر این کار را نکنید نمی توانید ادعا کنید که کاری کرده اید. این روال در جامعه طی می شود، اما مهم نحوه استفاده از آن است و باید در این مسیر بسیار کوشا باشید.

وی در همین راستا ادامه داد: بحمدا... با ظرفیت و بسترهای فراوانی که در نحوه تامین، تربیت و آموزش و شرایط کشور وجود دارد، باید بتوانیم جوانان خود را مصلح، صاحب اندیشه های نو و جدید، افکار مترقی، اندیشه و تفکر مبتنی بر عقلانیت و در مسیر توسعه قرار دهیم.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد: این سه هزار نفر( دبیران کل تشکلهای جوانان) هسته ای باشند که دور خود بتوانند نیروهای جوان را شناسایی و جمع کنند.

متوسط سن فرمانداران کاهش یافته است

وی ادامه داد: از لحظه ورود به وزارت کشور استفاده از جوانان را در انقلاب مدیران مدنظر قرار دادیم تا سن مدیران را بتوانیم کاهش دهیم؛ لذا متوسط سن فرمانداران اکنون بین ۴۰-۴۲ است که قبلا بالاتر بوده است و همچنین بخشداران هم اکنون به طور متوسط بین ۳۰-۳۵سال سن دارند.

وزیر کشور در همین راستا با بیان اینکه در بحث زمینه سازی برای مشارکت بانوان وزارت کشور سرآمد است، گفت: این موضوع را آمارها به خوبی نشان می دهند؛ خصوصاً برای اولین بار ۱۶ خانم معاون استاندار منصوب شدند که در طول تاریخ بی سابقه است. تعداد بخشداران خانم نیز دوبرابر دوره های قبل است. بنابراین توجه به جوانان و بانوان در سیاست های وزارت کشور است و استانداران هم باید این روند را پیگیری کنند.

دکتر رحمانی فضلی در ادامه تاکید کرد: اما مهم این است که جوانان باید خودشان را در مسیر تاثیرگذاری در فضای کلی تصمیم گیری، تصمیم سازی و اقدام در کشور قرار دهند.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه جوانان باید مسیر خودشان را باز کنند، عنوان کرد: اگر منتظر باشیم کسی کاری کند موفق نمی شویم. البته نه اینکه دیگران کاری نکنند اما واقعا باید خودمان مسیر را باز کنیم. شما مسیر را خودتان با طرح ها، ایده ها، نظرات، اندیشه ها و تفکرات منطقی، عاقلانه و موثر خود با مشارکت تشکلها و قدرت تاثیرگذاری جوانان باز کنید. اعتبار کسب کردنی است، دادنی نیست. باید اعتبار را کسب و تولید کنید. اگر چنین کاری کنید، ظرفیت و محال نقش آفرینی فراهم می شود.

اعتماد امام به جوانان

دکتر رحمانی فضلی ضمن مرور رویدادهای انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه بالاترین اعتماد را امام به جوانان کرد، گفت: جوانان لشگریان اصلی حرکت انقلاب بودند. اکنون نیروهای جوان نیز باید جریان توسعه، رشد، تحول و تغییر را که در سطح جهانی با سرعت شگفت انگیزی پیش می رود، شناسایی کنید و به آن در جهت آرمان های انقلاب اسلامی سرعت و شتاب دهید تا در راستای توسعه کشور و تقویت جمهوری اسلامی و ایجاد شرایط زندگی بسیار مناسب برای مردم از آن بهره گیریم.

دکتر رحمانی فضلی درخصوص ضرورت تسهیل و کوتاه کردن زمان برای ارائه شناسه مجامع استانی نیز گفت: پیش از حضور بنده در وزارت کشور، برخی از استعلامات سازمان ها و تشکلهای مردم نهاد در وزارت کشور بیش از سه سال معطل می ماند، درحالی که قانون می گوید بیست روز و در ظرف ۲۰ روز باید نتیجه استعلامها مشخص شود و پس از آن در صورتی که جواب داده نشود، بنده از ظرفیت اختیارات قانونی خود احکام را صادر می کنم. این کار را انجام دادیم و سرعت صدور احکام سمن ها نیز بسیار بیشتر شده است. اینکه ۱۰۰ تشکل تا به امروز به چند هزار تشکل رسیده است، نشان از همین سرعت عمل دارد.

وزیر کشور همچنین به حکم رهبری درخصوص استفاده از ظرفیت امریه برای فعالان تشکلهای جوانان اشاره کرد و این اقدام را کاری بسیار خوب و مبارک شمرد.

وزیر کشور همچنین با اشاره به گزارشهایی از کمک به سیل زدگان ، اقدامات صورت گرفته در خصوص بیماری کرونا و انجام کمکهای مومنانه از سوی تشکلهای جوانان گفت: تنها کار تشکل ها چه تشکل سیاسی، چه صنفی و چه فرهنگی حلقه واسط میان مردم و دولتها نیست، بلکه حتما باید به عنوان نیروی جلودار، پیشبرنده، فعال و موثر بتوانند در درون جامعه جوشش و حرکت اصلی تغییرات و تحولات را ایجاد کنند. این امر مهمتر از انتقال دادن یک سری از درخواست ها و نیازها به حاکمیت است. نقش اصلی همین است که بتوانید با کوشش خود یک جوشش پرمعنی موثر در درون جامعه با افزایش مشارکتها برای تغییرات و تحولات اساسی در راستای آرمان های انقلاب اسلامی ایجاد کنید.

احزاب باید پایگاه اجتماعی ایجاد کنند

وی در همین راستا ادامه داد: همواره به احزاب هم می گویم که احزاب موفق احزابی هستند که بتوانند عقبه، پشتیبانی و حمایت اجتماعی ایجاد کند. ما در سنجش وزن احزاب می گوییم پایگاه اجتماعی احزاب چقدر است؟ هرچه پایگاه و وزن احزاب بالاتر باشد، در نتیجه رای و رقابت تجلی می یابد. در حالیکه احزاب اگر صرفاً کلونی های خاص سیاسی و فکری ایجاد کنند و دورهم بنشینند و حتی حرفهای خوبی هم بزنند دامنه تاثیرشان از محدوده همان افراد بیرون نخواهد رفت.

رحمانی فضلی اضافه کرد: اما احزابی که پایگاه اجتماعی ایجاد کنند می توانند حامی و پشتیبان اجتماعی و ارتباط موثر با جامعه ایجاد کنند، و این احزاب قطعا موثرترند. تشکها هم همینطور هستند، اینکه می گویید که به سیل زدگان کمک می کنید، در بحث کرونا وارد می شوید یا کمک های مومنانه انجام می دهید، حتما در پایگاه اجتماعی و حمایت مردم از شما موثر است و مردم شما را می شناسند و به شما اعتماد می کنند.

وزیر کشور در فراز دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیتهای محلی تاکید کرد و گفت: یکی از کارهایی که باید تشکلها انجام دهند، این است که استانها و مناطق جغرافیایی ما ظرفیت بسیار بزرگی از نظر منابع طبیعی و انسانی و از نظر موقعیتی دارند ولی متاسفانه در کشورمان بنابه دلایل تاریخی نتوانستیم نظامات مناسب تحول شرایط منطقه ای و استانی را فراهم کنیم و همه این نظامات، نظامات بخشی متمرکز ملی است تا منطقه ای و استانی، اما تشکلها باید بتوانند این ظرفیت مناطق را فعال کنند. این امکان نیز وجود دارد و بر نگاه مدیران و تصمیم سازان تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: استانها خصوصا استانهای محروم کشور ظرفیتهای ناشناخته ای دارند و یا این ظرفیت ها مورد بی توجهی قرار گرفته اند، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید فعال کردن و بهره برداری از این ظرفیتها است و مهم تر این که تصمیم سازی و تصمیم گیری ها در این حوزه را تقویت کنید.

وزیر کشور در فراز دیگری از سخنان خود در این جلسه با اشاره به فشارهای خارجی گفت: در این دولت، هرچند گامهای موثری را برای تقویت سیاست خارجی و برقراری ارتباطات قوی تر با نظام بین الملل برداشتیم و حجت را هم بر دنیا تمام کردیم اما آمریکا و ترامپ و صحنه گردان قدرت جهانی همه قراردادهای بین المللی با ایران را زیرپا مقابل مبادلات با کشور را گرفتند که البته با مقاومت و استقامت مردم و جدیت و تدبیر نظام حتما می توانیم بر این مسائل چیره شویم و البته چنین مسائلی باید به صورت اصولی حل شود.

وزیر کشور همچنین در بخشی از سخنان خود به همکاری سازنده سازمان مدیریت بحران با تشکلهای مردمی اشاره کرد و گفت: در زلزله کرمانشاه شاهد یک به هم ریختگی به دلیل علیرغم نبود سیستم توزیع وجود امکانات زیاد بودیم. در آن زمان به سازمان امور اجتماعی ابلاغ شد که سمنهای ملی و استانی مدیریت بحران را تقویت کنند که براساس گزارشهای ایشان این موضوع محقق شده است، به سازمان مدیریت بحران هم سپرده شد که این موضوع را پیگیری کنند.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر اینکه از شبکه سازی و جریان سازی ها در حوزه تشکلهای مردمی استقبال می کنیم، گفت: بدون این تشکلهای و شبکه ها نمی توان کار را پیش برد. نیروی جوان، آماده، دلسوز، باانگیزه و پای کار برای همه به بخش های کشور خوب است.

وی در همین راستا به مرور حوادث سیل سال ۹۸ پرداخت و گفت: در سیل ۹۸ که ۲۳ استان را تحت تاثیر قرار داد مخصوصا در چنداستان کانون اصلی بحران، صحنه هایی از ایثار و فداکاری را دیدم که تجلی چنین صحنه هایی را فقط در دفاع مقدس دیده بودیم. همه پای کار آمده بودند و ۷۰-۸۰ درصد آنها جوانان بودند.

دکتر رحمانی فضلی در ادامه بر لزوم کادرسازی و نیروسازی اشاره کرد و گفت: از فکر، اندیشه، ایده و دلسوزی و علم دوره جوانی استفاده کنید و حتما کادرسازی کنید و نیروهای جوان و باانگیزه تربیت کنید تا این جریان، این نهال و درخت طیبه کشور میوه ها، بار و ثمر زیادی دهد و به نتایج مطلوب برسد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما