شناسهٔ خبر: 41911654 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مدیر کل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی:

جشنواره فرهنگی هنری نشاط را در دانش آموزان ایجاد می کند

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری را ایجاد کننده نشاط و شادمانی در دانش آموزان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی، علی رمضانی مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی با حضور در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران شبکه آموزش گفت: حوزه فرهنگ و هنر حوزه ای با نشاط  است و دانش آموزانی که در این حوزه فعالیت می کنند از با نشاط ترین دانش آموزان هستند.
وی ادامه داد: امسال سی و هشتمین دوره این جشنواره در 70 رشته برگزار می شود که وسیع ترین و گسترده ترین فعالیت آموزش و پروروش است و مورد استقبال دانش آموزان بساری قرار می گیرد و 5 هزار نفر از استان ها منتخب شدند که از این  تعداد 2 هزار برگزیده برای راستی آزمایی انتخاب می کنیم اما از نظر ما همه شرکت کننده ها برگزیده هستند. مسابقات  فقط در بخش آوایی و رشته های گروهی بنا به تشخیص ستاد مقابله با کرونا انجام نشده است.
 رمضانی گفت: در برنامه درسی مدرسه زمانی برای این امر وجود ندارد و مربیان و معلمان پرورشی در ساعات تفریح با دانش آموزان کار می کنند و  اینها بیشتر در کانون های فرهنگی تربیتی مناطق مشغول هستند برای فرهنگ و هنر بیشتر باید هزینه کنیم با وجود بودجه های اندکی که داریم مدارس قادر به برگزاری کلاس های هنری که هزینه های سنگینی هم دارند نیستند ، اما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون های فرهنگی تربیتی و کلاس های ارشاد این کلاس ها برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: عدالت آموزشی در این جشنواره ها دیده می شود زیرا دانش آموزان از دور افتاده ترین مناطق کشور در کنار دانش اموزان مناطق برخوردار در این مسابقات شرکت می کنند.
وی ادامه داد: این جشنواره در رشته ها ی آفرینش های ادبی، فضای مجازی، نمایش و فیلم ، هنرهای دستی تجسمی و موسیقی و در همه مقاطع برگزار می شود اما در مقطع ابتدایی به دلیل آسیب های که ممکن است به دانش آموزان وارد شود در همان مرحله مدرسه پایان می  یابد و در مقطع متوسطه به مرحله کشوری هم می رسد.
رمضانی گفت: در سال های گذشته نفرات برتر استان ها به اردوهای  دانش آموزی دعوت می شدند و کلاس های توجیهی و آموزشی برای دانش آموزان نیز برگزار می شد اما امسال به دلیل شیوع کرونا بخش راستی آزمایی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به شروع فعالیت های مجازی خاطر نشان کرد: اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی اولین بخشی بود که در فضای مجازی فعال شد و محتواهایی در فضای شبکه شاد تولید و در اختیار دانش آموزان قرا گرفت و این جشنواره هم امسال به صورت مجازی برگزار شد و هیچ رشته ای را حذف نکردیم اما این شرایط دغدغه های فرهنگی تربیتی را برای ما فراهم نمی کند زیرا بسیاری از وقایع در برخوردهای رو در رو شکل می گیرد.
رمضانی به تشکیل پایگاه های تابستان در آغاز فصل تابستان  هر ساله کرد و گفت: در پایگاه های تابستانی هدف ایجاد محیط با نشاط برای دانش آموزان است و هدف بعدی آموزش  است.
وی خاطر نشان کرد:  اجرای جشنواره و مسابقات فرهنگی هنری از مهر تا آذر مرحله مدرسه و منطقه انجام شد و در بهمن مسابقات استانی تا اردیبهشت نیز مرحله استانی باید به اتمام رسیده باشد و مرداد مرحله کشوری و نهایی را برگزار کنیم ممکن است برخی استان ها بنا به دلایلی این فرآیند را با تاخیر انجام داده باشند و ممکن است برخی نفرات به مرحله کشوری آثارشان نرسد.
رمضانی با اشاره به جوایز اهدایی در این دوره از جشنواره گفت: دانش آموزان با این  هزینه هایی که انجام می دهند جوایز اهدایی برایشان فقط جنبه معنوی  دارد اما نفرات برتر به عنوان استادکار و یک فرد ماهر معرفی می شوند که می توانند به این حرفه خود به عنوان یک شغل نگاه کنند و به عنوان مربی همیار در کانون ها به فعالیت بپردازند 22 انجمن کانون ها دقیقا همین 5 گرایش و رشته های جشنواره را دارند.
مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پروروشی با اشاره به دغدغه های داوری در این دوره از جشنواره گفت: داوران از استادان برتر کشورهستند و ملاک انتخاب آثار برتر نظر همین داوران است و دانش آموزان نباید نگران این باشند که آثار مورد داوری یکسان قرار نمی گیرد.
وی افزود: نتایج از طریق شبکه شاد اعلام خواهد شد و 6 روز برای راستی آزمایی در نظر گرفته شده است.و در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند با همکاری مناطق فیلم ها ضبط خواهد شد و برای هیات داوران ارسال می شود تا  در راستی آزمایی شرکت داده شود.
رمضانی خاطر نشان کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی و ادارت کل زیر مجموعه آمادگی دارند که در طول سال تحصیلی محتواهای پرورشی وفرهنگی را تولید و در اختیار شبکه آموزش قرار دهند تا در بین ساعات درسی برای اوقات فراغت دانش آموزان به تناوب پخش کنند.


 

نظر شما