شناسهٔ خبر: 41910785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مصرف ماریجوانا در دوران بارداری احتمال ابتلای کودک به اوتیسم را افزایش می‌دهد

محققان "دانشگاه اُتاوا"(University of Ottawa) کانادا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مصرف ماریجوانا (Marijuana یا Cannabis) در دوران بارداری خطر ابتلای جنین به اوتیسم را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، ماریجوانا(Marijuana یا Cannabis)یک داروی فعال‌کننده روان است که از برگ و گل گیاه شاهدانه به‌ دست می‌آید. به جز ماریجوانا ترکیبات دیگری از گیاه شاهدانه نظیر حشیش و روغن حشیش نیز به دست می‌آید. محققان اتاوا در آخرین تحقیقات گسترده خود دریافتند کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری ماریجوانا مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم بودند. محقان طی این مطالعه که در مجله "Nature Medicine" منتشر شد، متوجه شدند زنانی که در دوران بارداری این ماده را مصرف می‌کردند کودکانشان در معرض خطر ابتلا به اوتیسم قرار دارند و این در حالیست که در دیگر زنان باردار که موادی مصرف نمی کرده‌اند اینچنین نیست.

گرچه مصرف ماریجوانا در کانادا قانونی است اما این به آن معنا نیست که این ماده برای افراد باردار یا مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند، بی ضرر است. سازمان بهداشت کانادا و انجمن متخصصان زنان و زایمان کانادا در برابر افرادی که استفاده از ماریجوانا را توصیه می‌کنند بسیار محکم ایستاده‌اند و مخالف آن هستند به گونه‌ای که حتی توصیه‌های آن بر روی بسته‌های ماریجوانا نیز چاپ شده است.

دکتر "مارک واکر"(Mark Walker) محقق این مطالعه و رئیس دانشکده زنان و زایمان دانشگاه اتاوا گفت: با وجود این هشدارها، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد بیشتری در دوران بارداری از ماریجوانا استفاده می‌کنند و این نگران کننده است، زیرا ما در مورد چگونگی تأثیر ماریجوانا روی زنان باردار و نوزادان آنها بسیار اندک می‌دانیم. زنان باردار باید از خطرات احتمالی این ماده بر روی کودکانشان آگاه باشند و ما امیدواریم که مطالعات ما بتواند به آنها کمک کند.

طی این مطالعه محققان داده‌های مربوط به هر تولد در انتاریو را بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲، قبل از قانونی شدن مصرف ماریجوانا بررسی کردند. از نیم میلیون زن شرکت کننده در این مطالعه حدود ۳ هزار نفر(۶ درصد) اعلام کردند که در دوران بارداری ماریجوانا مصرف کرده‌اند. محققان قبلاً دریافته بودند که مصرف ماریجوانا در دوران بارداری با افزایش خطر تولد زودرس مرتبط است. در آن مطالعه، آنها دریافتند زنانی که در دوران بارداری ماریجوانا مصرف می‌کنند، اغلب از مواد دیگری از جمله تنباکو، الکل و مواد افیونی نیز استفاده می کرده اند. با توجه به این یافته‌ها، محققان در مطالعه اخیر خود ۲ هزار و ۲۰۰ زن را که در دوران بارداری تنها ماریجوانا مصرف کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند نوزادان متولد شده از این گروه از مادران در مقایسه با افرادی که در دوران بارداری ماریجوانا مصرف نمی‌کردند بسیار زیاد در معر خطر ابتلا به اوتیسم قرار دارند.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می‌شود. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزاردهنده و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد، حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) و پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیاء یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود. محققان گرچه نمی‌دانند این زنان چه مقدار ماریجوانا در دوران بارداری خود مصرف کرده‌اند اما می‌دانند مصرف این ماده خطر ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش داده است.

انتهای پیام

نظر شما