شناسهٔ خبر: 41910780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

کرمان همچنان قرمز است

کرمان - سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه وضعیت کرمان به لحاظ شیوع کرونا همچنان قرمز است، گفت: موارد ابتلای بستری و فوت نسبت به شاخص جمیعتی بالاست.

صاحب‌خبر -

مهدی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی روز گذشته ۵۱ مورد مثبت قطعی شناسایی شده در بین بیماران بستری در سطح استان کرمان داشتیم در مجموع تاکنون چهار هزار و ۷۴۱ بیمار به دلیل ابتلاء به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

وی تعداد فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته را ۱۵ نفر ذکر و تصریح کرد: بر این اساس شمار مجموع جانبختگان ناشی از کرونا به ۵۴۶ نفر رسیده است.

شفیعی با اشاره به شاخص‌های کشوری برای بررسی وضعیت استقرار بیماری در مناطق اظهار کرد: استان کرمان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد به دلیل اینکه بیش از ۹۰ درصد شهرهای استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.

موارد ابتلای بستری و فوت ناشی از کرونا نسبت به شاخص جمیعتی بالاست

مدیر گروه بیماری دانشگاه علوم پزشکی کرمان از بالا بودن تعداد موارد ابتلای بستری و فوت ناشی از کرونا به نسبت شاخص جمعیتی استان را بالا دانست و افزود: علت عمده انتقال‌ها به برقراری زنجیره انتقال در سطح استان برمی گردد.

وی با اشاره به برقراری زنجیره انتقال از حدود یک ماه و نیم گذشته در استان کرمان گفت: خروجی این مساله را به شکل موارد بستری و فوت ناشی از بیماری طی سه تا چهار هفته بعد مشاهده می‌کنیم.

قطع زنجیره انتقال در گروی رعایت نکات بهداشتی

شفیعی ادامه داد: با توصیه‌های جدی که ظرف سه تا چهار هفته اخیر شده است شاهد بالا رفتن حساسیت‌های مردم و استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، محدود کردن سفرها و شرکت در مجالس هستیم، انتظار داریم از این هفته به بعد شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلاء باشیم البته این مساله منوط به ادامه رعایت نکات بهداشتی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: برای مدیریت زنجیره انتقال و بازگشت به شرایط اردبیهشت و اواخر فروردین ماه باید حداقل ۹۰ درصد مردم استان نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از رفت و آمد در مراکز شلوغ را به صورت جدی رعایت کنند.

وی با اشاره به فراوانی علائم بیماری کووید ۱۹ نظیر تب، سردرد، علائم تنفسی و گوارشی، تاکید کرد: افراد به محض مشاهده کوچک‌ترین علائم بیماری در خانه استراحت کرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند. این افراد باید از حضور در محل کار و فضاهای عمومی به صورت جدی خودداری کنند.

انتقاد از عدم رعایت نکات بهداشتی در شهرهای کوچک و روستاها

شفیعی با اشاره به اینکه در صورت رعایت موارد گفته شده زنجیره انتقال محدود می‌شود، در شهرهای حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما در روستاها و شهرهای کوچک این عدد بسیار پایین است که باعث می‌شود زنجیره انتقال به کندی قطع شود و در نتیجه شاعد تدوام اپیدمی در استان باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: تقریباً ۴۰ درصد افراد ناقل ویروس کرونا هیچ علائمی ندارند یا دارای علائم خفیف هستند که این مساله باعث می‌شود فرد مبتلا، بیماری را جدی تلقی نکرده و به حساب بیماری‌های شایع فصل تابستان بگذارد، این قبیل افراد با تصور اینکه به کرونا مبتلا نشده‌اند در محل کار و فضاهای عمومی حضور پیدا کرده و باعث انتشار بیماری در جامعه می‌شود.

وی گفت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد دارای علائم شدیدتری هستند که به شکل سرپایی قابل درمان هستند و پزشک آنها را راهنمایی کرده و گواهی برای عدم حضور در محل کار به آنها داده می‌شود. اما ۱۰ درصد بیماران دارای علائم شدید هستند و به علت سن بالا یا بیماری زمینه‌ای نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند.

آمار بستری‌ها در کرمان کاهش محسوس نداشته است

شفیعی با اشاره به اینکه آمار بستری تقریباً ثابت است، بیان کرد: بر اساس این آمار می‌توان در خصوص وضعیت بیماری در جامعه قضاوت کرد، آمار بستری‌ها در استان کرمان هنوز کاهش چشمگیری پیدا نکرده است که نشاندهنده این است که تعداد بیشتری از افراد در سطح جامعه به شکل سرپایی ناقل و مبتلا هستند و زنجیره انتقال همچنان در کرمان برقرار است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باید در شهرستان‌ها فضاهایی تحت عنوان نقاهتگاه پیش بینی شود تا در صورتی که منازل شرایط ایزوله کردن بیمار را نداشت، فرد مبتلا به نقاهتگاه منتقل شود. این کار در استان انجام و نقاهتگاه هایی پیش بینی شد اما با توجه به فرهنگ سنتی و خصوصیت‌های رفتاری، مردم از این موضوع استقبال نکردند و در واقع این فضاها بلااستفاده ماند.

وی گفت: توصیه می‌شود افراد بیمار در منزل از مابقی جدا شوند و فاصله بیش از ۲ متر رعایت شود. باید اتاقی دارای پنجره و تهویه مناسب در منزل به فرد بیمار اختصاص داده شود و این فرد باید با استفاده از ماسک از سرویس بهداشتی استفاده کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: فرد بیمار باید توجه ویژه ای به دست، آداب عطسه و سرفه داشته باشد، حمام و سرویس بهداشتی بعد از استفاده فرد بیمار باید حتماً گندزدایی شود و دستگیره درها هم باید روزی چند نوبت گندزدایی شود.

وی با تاکید بر لزوم شستشوی ظروف غذای فرد بیمار با آب گرم و شوینده‌های معمولی افزود: البته توصیه جدی تر انتقال فرد بیمار به نقاهتگاه است.

شفیعی در خصوص استفاده از شیلد هم گفت: شلید زمانی استفاده می‌شود که فرد در فاصله کمتر از یک متر از بیمار قرار می‌گیرد و احتمال پخش ذرات تنفسی فرد مبتلا در هوا وجود دارد که بیشتر مناسب کادر درمان است تا ذرات تنفسی وارد چشم فرد نشود. در حالت عمومی دست‌ها، عطسه و سرفه می‌تواند باعث انتشار ویروس شود و توصیه می‌شود افراد از ماسک استفاده کنند.

نظر شما