شناسهٔ خبر: 41910118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دولت با فروش اوراق نفتی بدنبال تامین کسری بودجه 170 هزار میلیارد تومانی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت به دنبال این است که با فروش اوراق نفتی عدد درشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار جمع آوری کند تا کسر بودجه 170 هزار میلیارد تومانی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران کند.

صاحب‌خبر -

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در باره وضعیت بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار اظهار داشت: شاخص بورس تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ دولت به دنبال این است که با فروش اوراق نفتی عدد درشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار جمع آوری کند تا کسر بودجه 170 هزار میلیارد تومانی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران کند.

وی افزود: اگر دولت با اوراق سلف موازی به اندازه‌ای لازم ایجاد انگیزه نکند برای ایجاد متقاضی ناچار است که مشوق‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گونه‌ای ببیند که افراد متقاضی این اوراق سلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کنند و بخش قابل توجهی از نقدینگی‌ها می‌تواند از فروش سهام تأمین شود و عرضه سهام می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود.

قادری تأکید کرد: دولت به مجلس لایحه داده تا به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شود که از طریق افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی خود بتوانند سهام بفروشند و از نقدینگی‌ها برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام و شروع طرح‌های جدید جمع آوری کند که البته این تقاضا برای نقدینگی در جامعه بالا می‌برد و بخشی از نقدینگی‌ها از طریق بازار بورس تأمین می‌شود و می‌تواند منجر به کاهش شاخص بورس شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این یک واقعیت است که بخشی از واحدهای تولیدی که سهام آنها در بورس عرضه شده است، قیمت‌های واقعی ندارند. یعنی یک حباب قیمتی شکل گرفته که وقتی عرضه بیشتری اتفاق می‌افتد حباب‌های بورسی می‌ترکد، قیمت بخشی از سهام کاهش پیدا می‌کند و این بر روی کاهش شاخص بورس اثر گذار است.

وی در مورد سخنان ضدو نقیض در خصوص صندوق دارای دوم (ETF) پالایشی و اثر آن بر کاهش شاخص کل بورس گفت: البته من معتقدم که این موضوع  از یک نظر بر شاخص بورس اضافه می‌کرد. اگر دولت سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب ای تی اف عرضه می‌کرد، یعنی امکان عرضه سهام بیشتری وجود داشت و عرضه بیشتر قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین می‌آورد، اما اکنون چون عرضه کم شده است قیمت ها باید بالا می رفت. بنابراین این مسأله اثر زیادی نداشت، بلکه آن سه عاملی که ذکر شد بیشترین اثر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر شاخص کل بورس دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برخی از شرکت‌ها به خاطر کارهای تصنعی که در بورس انجام شده از جمله اطلاعات غیرواقعی افزایش قیمت ارز و فشار تحریم‌ها قیمت سهامشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می دهند. به عنوان مثال یک واحد پالایشی، پتروشیمی یا فولادی اگر در بازار یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد 30 درصد نیز به خاطر تحریم‌ها قیمت جایگزین آن افزایش می‌یابد.

قادری افزود: اگر در مسأله تحریم‌ها گشایشی صورت بگیرد همچون تفاهم نامه با چین طبیعی است که این امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می‌کند تا تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم اثر کند و می‌تواند منجر به شاخص بورس شود. چراکه اگر ما امکان فروش نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز مالی کشور تأمین می‌شود و طبیعی است که 20 یا 30 درصدی که به خاطر تحریم‌ها قیمت‌ها افزایش پیدا کرده بوده کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر شما