شناسهٔ خبر: 41906981 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مذاکرات امروز وزرای خارجه روسیه و آلمان در مسکو

وزرای امور خارجه روسیه و آلمان، امروز سه‌شنبه، در مسکو با یکدیگر دیدار و درباره برخی مسائل دوجانبه و موضوعات مهم در دستور کار جهانی، از جمله مناقشه دونباس، برجام، اوضاع لیبی و سوریه، گفت‌وگو می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" و "هایکو ماس" وزرای خارجه روسیه و آلمان، امروز سه‌شنبه، در مسکو با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مهم بین المللی گفت‌وگو خواهند کرد.

این نخستین رایزنی کامل و چهره به چهره وزرای امور خارجه فدراسیون روسیه و جمهوری فدرال آلمان بعد از شیوع بیماری همه گیر کوودی-19 در جهان است. البته از زمان اعمال اقدامات محدود کننده و قرنطینه، لاوروف و هایکو ماس تاکنون سه بار با یکدیگر مذاکرات تلفنی داشتند و در اواخر ماه آوریل نیز در کنفرانس ویدئویی روسای دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای عو گروه چهارجانبه نرماندی، درباره حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین، شرکت کردند.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه ، در طول رایزنی‌های امروز، وزرای امور خارجه دو کشور قصد دارند درباره طیف وسیعی از موضوعات در روابط دوجانبه روسیه و آلمان تبادل نظر کرده و همچنین موضوعات مهم در دستور کار بین المللی، از جمله حل و فصل مناقشه دونباس، روند اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، بحران لیبی و وضعیت در سوریه را مورد بررسی قرار دهند.

روز گذشته و در آستانه این نشست، "کریستوفر برگر" سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان یادآور شد که در دیدار ماس و لاوروف ممکن است اوضاع کنونی  در بلاروس نیز مطرح شود. همانطور که هایکو ماس روز دوشنبه اعلام کرد، اتحادیه اروپا، با توجه به وقایع  چند هفته اخیر و این  روزها در بلاروس، باید موضوع تجدید تحریم‌ها علیه رهبری بلاروس را که چند سال پیش به حالت تعلیق در آمده بود را بار دیگر بررسی کند.

علاوه بر این، امکان گسترش همکاری‌های روسیه و آلمان در زمینه مبارزه با  ویروس کرونا که یکی از مباحثات مهم در دستور کار جهانی است هم در دیدار وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما