شناسهٔ خبر: 41906677 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

استاد دانشگاه تهران:

قرارداد با چین ضربه سنگینی به هژمونی آمریکا می‌زند/ این قرارداد زمینه کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار را فراهم می‌سازد

حوزه/ استاد دانشگاه تهران با بیان این که قرارداد ۲۵ ساله با چین ضربه سنگینی به هژمونی آمریکا می‌زند، گفت: این قرارداد زمینه کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار را فراهم می‌سازد.

صاحب‌خبر -

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به استقلال جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تمام تلاشمان این بوده است که بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب با تمام دنیا روابط خوب و حسنه در عرصه‌های مختلف داشته باشیم به غیر کشور جعلی و غاصب اسرائیل منعی برای ارتباط با سایر کشورها نداشتیم.

 استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا به دلیل بدعهدی‌ها و دشمنی‌های مکرری که با ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته هم‌راستا با اسرائیل است و در واقع جایی در سیاست خارجی کشورمان ندارد.

صادقی نسب تأکید کرد: در عرصه‌ای بین‌الملل اساس برقراری ارتباطات بر اساس منافع ملی و دوطرفه‌ای کشورها است.

وی با اشاره مباحث مطرح‌شده در هفته‌های اخیر مبنی بر عقد قرارداد ۲۵ ساله با چین ابراز داشت: چین در ۴ دهه‌ای گذشته همواره از کشورهای دوست ما بوده و روابط ما با این کشور بر سه اصل حکمت، عزت و مصلحت استوار بوده است.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: علاوه بر این در سال‌های گذشته هیچ بدی از این کشور ندیدیم و این نشان می‌دهد می‌توان با این کشور به قراردادهای بلندمدت هم‌فکر کنیم.

وی با انتقاد از مخالفان این طرح، افزود: در سال ۲۰۱۴ استرالیا کشور چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری خود انتخاب کرد و قرارداد بلندمدتی را انعقاد کرد.

صادقی نسب تصریح کرد: انعقاد چنین قراردادی این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم دلار را به حاشیه ببریم و اقتصاد را از تأثیرپذیری که از دلار دارد خارج کنیم.

وی ادامه داد: با انعقاد این قرارداد کشورمان می‌تواند یک متحد قابل‌اتکا را پیدا می‌کند که اتفاقاً تأثیر بزرگی بر اقتصاد جهان دارد و درواقع ضلع اصلی اقتصاد بین‌المللی امروز کشور چین است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: چین امروز در جایگاه دوم اقتصاد جهان قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود و این برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود که با این کشور قراردادی بلندمدت داشته باشیم.

وی این قرارداد را یک نقطه قوت در اقتصاد کشورمان برشمرد و گفت: این قرارداد برای چین نیز بسیار اهمیت دارد به‌هرحال این کشور در رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که با آمریکا دارد اهرم‌های مختلف را می‌تواند به کار بگیرد و این قرارداد نیز یک اهرم قدرت برای چین خواهد بود.

صادقی نسب افزود: ما با کشورهای دیگر نیز روسیه نیز می‌توانیم بر اساس اصول و ارزش‌هایی که در سیاست خارجی داریم قرارداد همکاری بلندمدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: دنیای امروز دنیای معامله و تجارت است و طوری نیست که بخواهیم با کشورهایی که با ما دوست هستند رابطه‌ای نداشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: این قرارداد این پیام را برای کشورهای غربی دارد که جمهوری اسلامی توانمند و خلع سلاح نیست و می‌تواند با سرمایه‌گذاران بین‌المللی کار کنند.

وی تأکید کرد: این قرارداد ضربه سنگینی به هژمونی آمریکا می‌زند و این پیام را دارد که کشورها دیگر تحت سلطه برده گونه‌ای که ایالات‌متحده برای خود متصور است، نخواهند بود.

نظر شما