شناسهٔ خبر: 41906350 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر فناوری های نوین جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

جذب تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در شیروان کم شد

مدیر اداره فناوری های نوین جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کرونا، جذب وام مکانیزاسیون کشاورزی شیروان را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

«سید مجید بهشتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: کرونا، جذب وام مکانیزاسیون کشاورزی شیروان را کاهش داد که تاکنون استقبال زیادی برای خریداری ماشین آلات نشده است.


 

مدیر اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: به دنبال همه گیری این بیماری، بانک ها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تعداد معدودی از کشاورزان را پذیرش می کنند و از سویی با توجه به وضعیت اقتصادی و درآمدی، کشاورزان خود توان خرید ماشین آلات کشاورزی را ندارند.

 


بهشتی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت های ماشین آلات و عدم توان اقتصادی کشاورزان برای خرید، نبود پیش فاکتور، سقف ضمانتی کم توسط بانک ها نسبت به قبل، نبود وثیقه مورد قبول بانک ها، بدهکار بودن کشاورزان، سخت گیری بانک ها و سنددار نبودن زمین های کشاورزی از علل جذب اندک تسهیلات مکانیزاسیون در این شهرستان است.

 


وی سهمیه ابلاغی برای تسهیلات مکانیزاسیون شیروان در سال جاری را بیش از ۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال تنها یک میلیارد ریال برای خرید دو دستگاه ادوات کشاورزی جذب شهرستان شده و حال آنکه در مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد تسهیلات،  معادل ۱۰ میلیارد ریال جذب شهرستان شده بود.

 

مدیر اداره فناوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه موارد مزبور از دغدغه های مهم کشاورزان است، تصریح کرد: در این راستا جلسات متعددی با بانک ها برگزار شده تا با مساعدت آنان کمی از مشکلات کاسته شود.

 

بهشتی بیان کرد: کشاورز باید ۲۰ درصد قیمت ماشین آلات را به عنوان آورده تامین کند تا بتواند از تسهیلات سه، پنج و یا هفت ساله با بهره ۱۵ درصدی برخوردار شود.

 

وی بیان کرد: اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در شهرستان شیروان به ۱.۶ اسب بخار در هکتار رسیده است.

 

بهشتی اظهارداشت: شهرستان شیروان ۵۵ هزار هکتار کشتزار دارد که برای کشت این سطح از دو هزار و ۴۸۵ دستگاه تراکتور استفاده می شود، یعنی به ازای هر ۲۲ هکتار یک تراکتور وجود دارد.

 

به گفته وی در این شهرستان ۱۰ دستگاه کمباین نیز وجود دارد.  


 

پایان پیام/641

نظر شما