شناسهٔ خبر: 41906225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گونه‌شناسی گردشگری/

گردشگری فضایی؛ تحقق رویایی گران و اعجاب‌انگیز

سیده مریم شهیدی

انسان به عنوان موجودی دو پا تفاوتش با دیگر موجودات در این است که چهارپایان سر به زیر هستند؛ اما انسان همواره سر به آسمان داشته و به دنبال کشف ناشناخته‌های موجود در خارج از این کره خاکی بوده است. سفر به فضا رویایی است که بسیاری از انسان‌ها به دنبال کسب تجربه‌ای شگفت‌انگیز و به نوعی غیر عادی آن بوده و هستند. اما آیا تحقق این رویا روزی عمومیت می‌یابد؟

صاحب‌خبر -

یک مدرس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص معرفی گردشگری فضایی به عنوان یکی از گونه‌های در حال پیشرفت و تحقق حوزه گردشگری عنوان کرد: «گردشگری فضایی» یک فعالیت تجاری است که به مشتریان خود تجربه بودن در فضا را می‌دهد، در واقع امروز این فعالیت تبدیل به یک پکیج شده و به فروش می‌رسد. دو عامل اساسی از جمله انگیزه‌های بشری و عامل تجاری روی این موضوع تاثیرگذار است، انسان همیشه به دنبال ناشناخته‌‎ها بوده و دیدن جهان را سرلوحه کار خود قرار داده است.

رضا رضوانی بیان کرد: رفتن به فضا مانند دیگر تکنولوژی‌های روز تحت تاثیر عوامل نظامی است، به عنوان مثال نخستین مکانی که در آن کامپیوتر به کار برده شد ساختمان پنتاگون بود و همچنین اولین جایی که سیستم‌های ارتباط ماهواره‌ای در آن به کار برده شد، سیستم‌های نظامی بوده است، بعد از پایان جنگ جهانی دوم، یک رقابت سنگین تسلیحاتی بین دو ابرقدرت بزرگ جهان در زمینه سفرهای فضایی شکل می‌گیرد.

وی افزود: در دهه‌های 60 و 70 میلادی این رقابت فضایی بین دو حکومت کمونیستی شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا بسیار گسترده می‌شود و برای نخستین‌بار «یوری گاگارین»، اولین فضانورد روسی در سال 1961 موفق به رفتن به فضا و مدار زمین می‌شود که این دستاوردی بزرگ در آن زمان برای روس‌ها محسوب می‌شد.

این مدرس حوزه گردشگری اظهار کرد: در سال 1969 آمریکایی‌ها آرمسترانگ را به کره ماه فرستادند و اولین انسانی بود که بر روی کره ماه گام نهاد. تقریبا از دهه 80 و 90 میلادی هم‌زمان با فروپاشی شوروی سابق، آمریکا به عنوان تنها کشور فعال در این حوزه باقی می‌ماند و ناسا به عنوان اصلی‌ترین سازمان فعال در این زمینه در حال فعالیت است.

تاکنون 540 نفر به فضا رفته‌اند

رضوانی خاطرنشان کرد: روس‌ها اخیرا ایستگاه فضایی میر را داشتند که حدودا پنج سال پیش از دور خارج شد. اولین فردی که به عنوان توریست به فضا سفر کرد، «دنیس تیتو» بود که در سال 2001 با هزینه شخصی خود، یعنی مبلغی حدود 20 میلیون دلار به این سفر رفت. دنیس تیتو از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط فضاپیمای سایوز روسی به ایستگاه فضایی میر سفر کرد. با از دور خارج شدن ایستگاه فضایی میر، یک ایستگاه فضایی بین‌المللی شکل می‌گیرد که در آن ایالات متحده، روسیه و همچنین کشورهای اروپایی در کنار هم فعالیت می‌کنند و یک ایستگاه را می‌سازند.

وی ادامه داد: تاکنون 540 نفر به فضا رفته‌اند، یعنی از مدار زمین خارج و پا به این عرصه گذاشته‌اند، از بین این افراد تعداد کمی از آن‌ها فضانورد نبودند و به قصد غیر علمی و به عنوان گردشگر به فضا سفر کرده‌اند؛ زیرا هزینه چنین سفری بسیار بالا است. از آن‌جایی که هزینه این سفرها بسیار بالا است به دنبال این هستند تا هزینه‌ آن‌ها را تا حد امکان کاهش دهند، یکی از موارد مهم و قابل توجه، درآمدزایی از این گونه گردشگری است؛ زیرا اگر از گردشگری فضایی درآمد کسب شود ادامه‌دار خواهد شد، همچنین در کنار گردشگری و با استفاده از درآمد به دست آمده از آن می‌توان تحقیقات علمی را افزایش داد.

این مدرس حوزه گردشگری اظهار کرد: اکنون شرکت‌های بسیاری که متعلق به بخش خصوصی هستند وارد این عرصه شده‌اند و تنها نهاد دولتی که در این زمینه فعالیت می‌کند، ناسا است. از جمله شرکت‌هایی که در حال فعالیت در زمینه فروش سفرهای فضایی هستند می‌توان به اسپیس اکس، ویرجین گلکتیک، مارس وان و بلو ارجین اشاره کرد.

رضوانی بیان کرد: امروز آمریکایی‌ها در پایگاه فضایی جان اف کندی که در آمریکا قرار دارد، شاتل‌ها، موشک‌ها، تحقیقاتی که در فضا انجام می‌شود، لباس فضانوردان و امکاناتی که فضانوردان استفاده می‌کنند را به عنوان یک موزه فضایی در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

سفر به بی‌وزنی

وی تشریح کرد: پرواز در بی وزنی یکی دیگر از فعالیت‌های مرتبط با گردشگری است که در طی آن علاقه‌مندان به 100 تا 400 کیلومتری جو زمین فرستاده می‌شوند، بی وزنی را تجربه می‌کنند و می‌توانند تصویری زیبا از سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنند را تماشا کنند.

این مدرس حوزه گردشگری عنوان کرد: دو شرکت بلو ارجین و ویرجین گلکتیک با استفاده از تکنولوژی جت‌های بلند پرواز در حال ارائه خدمات در زمینه پرواز در بی‌وزنی هستند، اما دو شرکت دیگر یعنی اسپیس اکس و مارس وان تمام تلاش خود را بر روی گردشگری فضایی یعنی بردن گردشگران به عمق فضا، کره ماه و مریخ معطوف کرده‌اند.

رضوانی گفت: ایلان ماسک که بنیان‌گذار شرکت اسپیس اکس، خودروسازی تسلا، پی‌پل و کارآفرین برتر در جهان است، اکنون تمام تلاش خود را می‌کند تا سال 2030 سکونت انسان را در مریخ فراهم کند. ایلان ماسک و همکارانش قصد دارند از سال 2022 تجهیزات خود را به مریخ انتقال دهند و تا سال 2034 کلونی انسانی را در مریخ بسازند.

وی ادامه داد: شرکت مارس وان چند سال گذشته فراخوانی را در خصوص پروژه سفر بی بازگشت به مریخ منتشر کرد و حدود 202 هزار نفر از سراسر دنیا برای این سفر بدون بازگشت ثبت نام کردند، از بین آن‌ها 6 هزار نفر انتخاب شدند و در غربال‌گری نهایی 100 نفر از آن‌ها انتخاب و باقی ماندند. اکنون در حال آموزش به این 100 نفر هستند و آن‌ها را آماده می‌کنند تا از سال 2025 به بعد ارسال آن‌ها به سیاره سرخ انجام گیرد.

ساخت هتل در 200 مایلی زمین

این مدرس حوزه گردشگری افزود: از دیگر پروژه‌هایی که در زمینه هوا فضا در حال انجام بوده، ساخت یک هتل لوکس در 200 مایلی زمین است، یک هتل معلق در مدار زمین که به دور آن می‌چرخد. ظرفیت این هتل 6 نفر است، 2 نفر خدمه که از فضانوردان قدیمی هستند و طی هر سفر 4 مهمان را خواهند پذیرفت، 12روز تجربه سفر به این هتل لوکس، تجربه بی‌وزنی و دیدن فضا است و هزینه این سفر برای هر گردشگر مبلغی حدود 10 میلیون دلار خواهد بود.

رضوانی خاطرنشان کرد: مسافرانی که قصد اقامت در این هتل را دارند باید یک دوره سه ماهه آمادگی روانی و فیزیکی را بگذرانند تا آمادگی سفر به فضا را پیدا کنند. اما واقعیت این است که عمومی شدن این‌گونه سفرها به زودی میسر نخواهد شد؛ زیرا هزینه بسیار بالایی دارند.

وی بیان کرد: البته کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند در پایان قرن حاضر یعنی سال 2100 به بعد امکان سفر به فضا تاحدی عمومیت پیدا خواهد کرد، طی این پیش‌بینی گفته شده است که در سال بیش 10 میلیون نفر امکان سفر به فضا را خواهند داشت؛ اما این تعداد هم از قشر خاصی خواهند بود. این که چه زمانی امکان سفر به فضا برای تمام اقشار جامعه فراهم خواهد شد، در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست.

انتهای پیام

نظر شما