شناسهٔ خبر: 41906111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۷۰درصد برنج رشت آماده برداشت

رقیه قدیمی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: هم اکنون ۷۰درصد برنج شهرستان آماده برداشت است.

صاحب‌خبر -

مسعود اسدی پرور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و اغلب محصول این شهرستان آماده برداشت است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۶درصد برنج شهرستان رشت برداشت شده است، افزود: کشاورزان در ۱۶هزار هکتار از شالیزارهای رشت به دلیل بارندگی شدید به دلیل ِورس خسارت دیدند و این آسیب ها بین ۴۰تا ۷۰درصداست.

اسدی پرور ادامه داد: ۲۵درصد از شالیکاران رشت برای بیمه شالیزارهایشان اقدام کرده بودند و ۹درصد از این افراد به دلیل خوابیدگی برنج در اراضی شالیزاری شان دچار خسارت شدند و بیمه برای جبران خسارت ها وارد عمل شده است.

وی با بیان اینکه رشت از جمله شهرستان هایی است که بیمه برنج نسبت به دیگر شهرستان های استان بیشتر انجام می شود، تصریح کرد: اما هنوز با نقطه ایده آل خیلی فاصله داریم و باید تمهیداتی اندیشیده شود که کشاورزان بیشتری برای بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت خاطرنشان کرد: سال های گذشته کشاورزانی که خسارت می دیدند، متاسفانه به موقع خسارت پول هایشان را دریافت نمی کردند و پرداخت دیرهنگام موجب شد که انگیزه کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات شان کمتر شود.

اسدی پرور با اشاره به اینکه باید آگاهی کشاورزان را نسبت به مزایای بیمه افزایش دهیم زیرا برنج محصول پر ریسکی است، افزود: در صورتی که کشاورزان مطمئن باشند، بلافاصله خسارت پولشان را دریافت می کنند، حتما انگیزه بیشتری برای بیمه کردن شالیزارهای شان خواهند داشت.   

وی اظهار کرد: به طور میانگین سالانه۲۸۰هزار تن شلتوک در شهرستان رشت تولید می شود که از این شلتوک ها ۱۶۰هزار تن برنج سفید به دست می آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: قبل از بارندگی ها پیش بینی می شد هشت درصد نسبت به سال گذشته شاهد  افزایش تولید برنج سفید باشیم اما با بارندگی که اتفاق افتاد باید پس از برداشت کامل  برنج، میزان دقیق را اعلام کنیم.

انتهای پیام

نظر شما