شناسهٔ خبر: 41905883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش؛

آمار دروغ کرونایی مرد دوهزار چهره رسانه ها را رسوا کرد/ وزارت بهداشت: نمی‌توانیم از همه استعلام بگیریم؛ خبرنگاران دقت کنند

فردی به نام محمدرضا محبوب فر با انواع و اقسام عناوینی مانند عضو انجمن جامعه شناسی ایران، عضو انجمن آسیب شناسان، کارشناس محیط زیست، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، اپیدمیولوژیست، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران، عضو انجمن بهداشت محیط ایران، کارشناس کمیته کشوری پیشگیری، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران و... با رسانه‌های متفاوتی گفتگو انجام داده است که مصاحبه‌های اخیر او درمورد ویروس کرونا به عنوان عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا بسیار جالب و تعجب برانگیز است چرا که گفته می‌شود او اصلا عضو این ستاد نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا محبوب فر به عنوان یک کارشناس همه چی بلد در ماه‌های اخیر با رسانه‌هایی چون روزنامه جهان صنعت، جام جم آنلاین، مهر، خبرآنلاین، میزان، روزنامه خراسان، روزنامه جوان و رسانه‌های دیگر رادیویی و... به عنوان عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا مصاحبه کرده است که اظهارنظرهای او به عنوان یک فرد مسئول! در این مورد باعث شد روزنامه جهان صنعت روز گذشته (20 مردادماه) توقیف شود.

بلافاصله پس از اعلام خبر توقیف این روزنامه، محمدرضا محبوب فر که سخنانش باعث توقیف روزنامه جهان صنعت شده بود، اعلام کرد این روزنامه منصب وی را اشتباه درج کرده بود. محمدرضا محبوب فر به پایگاه خبری «صبح شد» گفته است که روزنامه جهان صنعت به اشتباه عنوان بنده را عضو ستاد ملی کرونا زده بود درحالیکه بنده عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران و یک کارشناس مستقل بهداشت هستم. مدرک بهداشت محیط دارم و بخش اعظم کار و فعالیت بنده بهداشت محیط و بهداشت فردی است.

این اظهارات محبوب فر درحالیست که چندین ماه است او با رسانه‌های مختلف که نام آنها را بالاتر ذکر کردیم به عنوان عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و اپیدمیولوژیست مصاحبه کرده است بنابراین از دوجهت قابل تعجب و حیرت آور است که چرا این شخص در طول این ماه‌ها به خبرنگارانی که با او مصاحبه کرده‌اند نگفته است منصب او را اشتباه نوشته‌اند و اصلاح کنند از طرفی دیگر چرا روابط عمومی ها نسبت به این افراد واکنش نشان نمی دهند و بگویند این فرد عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست و با عنوان جعلی مصاحبه می‌کند؟!

همانطور که یک فرد در برنامه زنده تلویزیونی حاضر می‌شود و می‌گوید نیش زنبور درمان کروناست و هیچکسی پس از این اظهارات بی پایه و اساس کار خاصی نمی‌کند، می‌توان دریافت چقدر رسانه‌ها و مخاطبان آن بی اهمیت انگاشته می‌شوند، چقدر به خبرنگاران بی توجهی می‌شود که حتی به خود زحمت نمی‌دهند اعلام کنند که محمدرضا محبوب فر عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست و این فرد هم بدون هیچ توضیحی با این عنوان جعلی به انجام مصاحبه ادامه می‌دهد.

این تمام ماجرا نیست. این کارشناس که الان ادعا می‌کند فقط عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران است به عنوان عضو انجمن آمایش سرزمین ایران درمورد حاشیه نشینی و تعداد افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند اظهارنظر کرده است و در مصاحبه خود آمار و اعدادی نجومی و خیالی ارائه داده که در اختیار داشتن این آمار توسط این فرد که می‌گوید یک تخصص بیشتر ندارم، قابل تامل است.

باز هم داستان به اینجا ختم نمی‌شود و این کارشناس حتی درمورد نحوه صحیح شستشوی سبزی و میوه هم صحبت کرده است و بالاخره معلوم نیست تخصص اصلی او چیست و چگونه یک فرد می‌تواند در همه حوزه ها و امور تخصص داشته باشد آن هم با آمار و اعداد دقیق.

برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و شفاف سازی خبرنگاران و رسانه‌ها ضروریست لیست افرادی که می توانند در حوزه کرونا تحت عنوان ستاد صحبت کنند را شفاف اعلام و  به رسانه ها پروتکل های مشخص ارائه شود. اپیدمیولوژیست، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، جامعه شناس،  کارشناس محیط زیست، کارشناس اپیدمیولوژی بیماری های واگیر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران و متخصص بیماریهای واگیر دار ، آسیب شناس ، کارشناس بهداشت محیط، جغرافیا و... از جمله عناوینی است که او با رسانه های مختلف مصاحبه داشته است!!

وزارت بهداشت: تنها وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی عوض ستاد هستند/ نمی‌توانیم سوابق همه استعلام بگیریم

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به شفافیت اسامی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا متشکل از وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی مربوطه هستند و اسامی آنها کاملا شفاف است به همین دلیل مصاحبه کننده باید عاقل باشد و بداند فرد منتخب، عضو ستاد هست یا خیر.

او افزود: حتی آقای مردانی و خانم محرز عضو ستاد نیستند و در برخی از کمیته‌های علمی، بهداشتی و... حضور دارند به همین دلیل برخی از اساتید ممکن است عضو این کمیته‌ها باشند و در جلسات حضور پیدا کنند اما این به معنی عضو بودن در ستاد ملی کرونا نیست.

جهانپور با اشاره به مصاحبه‌های مستمر این فرد به عنوان عضو ستاد، تصریح کرد: مصاحبه کننده باید با اطلاعات کافی مصاحبه کند اما مشکل این است که رسانه‌های ما حرفه‌ای عمل نمی‌کنند و پیشینه مصاحبه شونده خود را مورد مطالعه قرار نمی‌دهند برای مثال نمی‌توان با کسی که ادعای امام زمان (عج) بودن می‌کند مصاحبه کرد و در تیتر هم نوشت مصاحبه با امام زمان (عج) بنابراین باید عاقلانه شخص مورد نظر را تعیین کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: بنده که 4 ماه سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در زمان کرونا بودم، عضو این ستاد نیستم، نمی‌دانم رسانه‌ها چگونه به این فرد اعتماد کردند و به عنوان عضوی از ستاد با او مصاحبه انجام دادند؟

جهانپور درمورد عدم اطلاع رسانی این وزارتخانه درمورد این فرد گفت: کسی که ادعای امام زمان بودن را می‌کند، نمی‌توان یقه سازمان تبلیغات را گرفت و گفت چرا اطلاع رسانی نکرده و نگفته است که او امام زمان (عج) نیست، پس خبرنگاران و رسانه‌ها باید عاقلانه مصاحبه شونده خود را انتخاب کنند و این ربطی به وزارت بهداشت و درمان ندارد چون ممکن است هرکسی در انواع و اقسام خبرگزاری ها، سایت‌ها، صفحه‌های اینستاگرامی و... ادعای خاصی مطرح کند.

او تصریح کرد: ما برای رد یا اثبات هر حرفی نیاز به مستندات علمی داریم بنابراین اینکه در رسانه ملی داروهای خاصی به عنوان درمان کرونا معرفی می‌شوند اصلا قابل اعتماد نیست و ما برای رد آن هم نیاز به مستندات علمی داریم اما درعین حال برنامه سازان به این موضوع توجهی نمی‌کنند و باعث گمراهی مردم می‌شوند.

جهانپور با اشاره به دیگر ادعاها در زمینه کرونا افزود: فقط داروهایی که در لیست دارویی کشور قرار دارند مورد اعتماد هستند و هرکسی که ادعای تولید دارو دارد باید از سازمان غذا و دارو مجوز لازم را دریافت کند درغیراین صورت قابل اعتماد نیست.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: ما هم نمی‌توانیم جلوی همه را بگیریم و سوابق همه را مورد استعلا قرار دهیم برای مثال اگر ماموری به فردی بگوید گواهینامه دارد یا خیر، نشان دادن گواهینامه کافیست و دیگر نیازی به استعلام از اداره راهنمایی و رانندگی وجود ندارد پس ما هم نمی‌توانیم سوابق همه را مورد استعلام قرار دهیم بنابراین مردم و رسانه‌ها باید عاقل باشند.

/انتهای پیام: 3

بیشتر بخوانید:

نظر شما