شناسهٔ خبر: 41905738 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

«تولد یک تراژدی» صدای مظلومیت کشمیر را به گوش مردم جهان می‌رساند

کارگردان مستند «تولد یک تراژدی» به دانشجو گفت: این مستند بزودی به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه شده و در کنار پخش از رسانه ملی در کشورهای مختلف نمایش داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت الله عدالت پناه کارگردان مستند «تولد یک تراژدی» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: سال گذشته برای ساخت مستندی به همرا دوستان سفری به هندوستان و کشمیر داشتیم که فضای بسیار امنیتی و نظامی حاکم بر کشمیر را از نزدیک مشاهده کردیم. از آنجایی هم که مطالعاتی درمورد تاریخ کشور کشمیر داشتیم، این وقایعی که در این کشور مسلمان اتفاق افتاد ما را بر آن داشت تا مستندی را پیرامون کشمیر بسازیم.

وی افزود: در کنار این مسائل، دلیل دیگری که انگیزه ما برای تولید این مستند شد لغو خودمختاری کشمیر توسط «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان و حوادثی که به دنبال آن اتفاق افتاد بود که ما را بر آن داشت تا برای اینکه صدای مردم مظلوم کشمیر را به گوش جهانیان برسانیم مستند «تولد یک تراژدی» را تولید کنیم.

«تولد یک تراژدی» صدای مظلومیت کشمیر را به گوش مردم جهان می‌رساند

این مستندساز ادامه داد: طرح اولیه ساخت مستند 60 دقیقه‌ای «تولد یک تراژدی» از مهرماه سال 1398 نوشته و کار تولید این مستند آغاز شد و برای اینکه هرچه بهتر با تاریخچه کشور کشمیر آشنا شویم تحقیقات مفصلی را به مدت 2 ماه انجام دادیم.

عدالت پناه خاطرنشان کرد: برای تولید هرچه بهتر این مستند تصاویر فراوانی را از داخل کشمیر گرفتیم، ضمن اینکه برای کامل‌تر شدن آن از تصاویر آرشیوی خوبی هم که در اختیار داشتیم استفاده کردیم.

وی اضافه کرد: فرآیند کامل ساخت مستند «تولد یک تراژدی» چیزی در حدود 6 ماه طول کشید و هدف ما هم این بود که تا آنجایی که می‌توانیم صدای مظلومیت مردم کشمیر را به گوش مردم جهان برسانیم و به وظیفه خودمان در این زمینه عمل کنیم.

«تولد یک تراژدی» صدای مظلومیت کشمیر را به گوش مردم جهان می‌رساند

این کارگردان عنوان کرد: مستند «تولد یک تراژدی» با همراهی و همدلی بچه‌های روایت فتح که دغدغه‌هایی این چنینی دارند ساخته شده است. ضمن اینکه این مستند حدود یک ماه قبل با حضور شخصیت های هندی و پاکستانی به همراه برخی از دیپلمات های ایرانی در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شده است.

عدالت پناه در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: در صحبت‌هایی که با آقای روح الله رفیعی به عنوان تهیه کننده این مستند داشتم بنا داریم تا این مستند را به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه کنیم تا در کشورهای مختلف نمایش داده شود. ضمن اینکه درنظر داریم تا بزودی این مستند را از شبکه‌های تلویزیونی داخلی هم پخش کنیم.

وی توضیح داد: ساخت مستند «تولد یک تراژدی» کاری تاریخی است و در آن چگونگی مسلمان شدن مردم کشمیر، تاریخچه شکل گیری کشور کشمیر، سرنوشت آن پس از استقلال هند و پاکستان از هم و مشکلات امروز آنها را به تصویر کشیده شده است.

این مستند ساز در پایان تصریح کرد: این ایام همزمان با سالگرد تصویب قانون خودمختاری کشمیر است. این قانون در اصل 370 قانون اساسی کشور هندوستان است که در سال 1950 میلادی که قانون اساسی را در محل جواهر نعل نهرو نوشتند، تصویب شده است.

نظر شما