شناسهٔ خبر: 41904570 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر گالری والی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ورودی گالری برای هنرمندان نداریم/ کرونا بیش از اقتصاد بر تعداد مخاطبان تاثیر گذاشته است

فرین بنکدار گفت:کرونا بیشتر نوع رفتار اجتماعی را تغییر داده و تاثیر آن بر طیف بیننده و روش‌های برگزاری نمایشگاه ها، پررنگ‌تر از اقتصاد است.

صاحب‌خبر -

فرین بنکدار مدیر گالری والی درباره وضعیت این مجموعه در این ایام به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گالری والی فعالیت خود را از ۱۳ اردیبهشت ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده است. از تیرماه هم برنامه‌های نمایشگاهی مان را دایر کردیم. البته زمانی که ببینیم شرایط بیماری در جامعه بدتر میشود با تعیین وقت قبلی پذیرای مخاطبان هستیم.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون میزبان دو نمایشگاه بودیم. یک نمایشگاه مجموعه آثار ویدئو و چیدمان‌های درسا بسیج بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و با اینکه قالب آثار ویدئو بود، فروش هم داشتیم. نمایشگاه دوم هم که به دلیل کرونا سه هفته‌ای برگزار می‌شود، یک نمایشگاه گروهی طراحی است که خیلی طراحی گونه است وخیلی مفهومی نیست. در این نمایشگاه ۴۲ اثر اثر از ۵ آرتیست که یکی از آن‌ها خانم و بقیه آقا هستند روی دیوار رفته است.

بنکدار درخصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد هنر اظهار کرد: کرونا بیش از اینکه اقتصاد هنر را تحت تاثیر قرار دهد، روی بیننده‌ها تاثیر گذاشته است. در حال حاضر نوع برخورد با گالری متفاوت و تعداد بیننده‌ها کم شده است. به نظر من، بیشتر نوع خرید تغییر کرده، یعنی خرید به صورت آنلاین و یا توافق‌های تلفنی صورت می‌گیرد. البته قطعا نمی‌توان منکر وضعیت اقتصادی نابسامان شد که تاثیر آن در کار ما هم حس می‌شود، اما می‌توان گفت که کرونا بیشتر نوع رفتار اجتماعی را تغییر داده و تاثیر آن بر طیف بیننده و روش‌های برگزاری نمایشگاه ها، پررنگ‌تر از اقتصاد است.

وی در پاسخ به اینکه آیا خود هنرمندان راضی به برگزاری نمایشگاه در چنین ایامی هستند یا خیر گفت: درروز‌های اول کرونا همه ما غافلگیر شده بودیم و گمان میکردیم که باید یک برهه زمانی بگذرد تا این بیماری تمام شود و کار‌ها به روال عادی برگردند. اما شواهد نشان می‌دهد که باید با این موضوع کنار بیاییم و با آن زندگی کنیم. البته من دست آرتیست را در این موضوع باز می‌گذارم. با توجه به وضعیت موجود، تابستان را بهانه کردیم و البته مثل هرسال، با نمایشگاه گروهی پیش رفتیم. نمایشگاه درسا بسیج را هم با رضایت خودش برگزار کردیم و، چون با شرایط جامعه امروز و این بیماری سازگار بود و یک نوع انزوا و روزمرگی تکراری را نشان میداد مورد استقبال قرار گرفت.

ورودی گالری برای هنرمندان نداریم/ کرونا بیش از اقتصاد بر تعداد مخاطبان تاثیر گذاشته است

بنکدار افزود: در حال حاضر میزبان نمایشگاه گروهی هستیم و تا نیمه شهریور با این برنامه ریزی پیش خواهیم رفت و بعد از آن سعی می‌کنیم که طبق روال گذشته برنامه‌های نمایشگاهی را زمان بندی کنیم. البته در صورتی که یک آرتیست راضی به برگزاری نمایشگاهش نباشد ما هم آثار او را به نمایش نمی‌گذاریم.

مدیر گالری والی درباره دریافت هزینه‌های سنگین از هنرمندان و اعمال نظر در روند تولید اثر توسط برخی از گالری‌ها عنوان کرد: ما هزینه سنگین برای هنرمند در نظر نمی‌گیریم. یعنی ورودی و هزینه غیر عرف از هیچ هنرمندی دریافت نمی‌کنیم. در رابطه با انتخاب کار‌ها هم باید بگویم که دو نوع آرتیست داریم. دسته اول آرتیست‌های واقعا بکری هستند که من مدیر گالری به هیچ وجه برای آن‌ها جهت تعیین نمیکنم. بلکه فقط آثارشان را می‌بینم و اگر تم کارهایشان متناسب با سبک گالری والی باشد در قالب نمایشگاه انفرادی و شاید هم گروهی همکاری خود را با آنان ادامه می‌دهیم.

وی افزود: اما بعضی مواقع لازم است گالری دار درباره اثر هنرمندی که به صورت مداوم با یک گالری کار می‌کند، تا حدودی اعمال نظر کند. یعنی به آرتیست می‌گوید که اگر این کارت را به این شکل کمی تغییر دهی بهتر میتوان آن را پرزنت کرد. از طرفی خود هنرمندان هم وقتی که نمایشگاه‌های گالری‌ها را دنبال می‌کنند، متوجه می‌شوند که چه اثری به درد کدام گالری میخورد.

بنکدار درباره حضور گالری والی در سومین آرت فر تیر تهران که به صورت مجازی برگزار شد اظهار کرد: ما در این رویداد حضور داشتیم و مدت آرت فر ۳ روز دیگر تمدید شد. نتیجه اقتصادی آن را نمیدانم چه بود، اما من همیشه با جریان به ویژه آرت فر تیر که یک اتفاق و جریان سازنده است و هنر را در معرض دید عموم می‌گذارد موافق هستم. سال گذشته فضایی که به آرت فر اختصاص داده بودند و دیگر آیتم‌ها بسیار خوب و حرفه‌ای بود.

وی افزود: ممکن است کلکتور‌ها و بازدیدکننده‌های خاص بین گالری‌ها مشترک باشند، اما اتفاق جالب آرت فر این است که فضا را برای عموم باز گذاشته و یک طیف جدیدی را وارد بازار هنر و همچنین بیننده‌های گالری‌ها کرده است. خوشبختانه این ورود ادامه دار شد یعنی الان هم کسانی به گالری ما می‌آیند که والی را از آرت فر تیر شناخته اند و این دستاورد بسیار خوبی است.

مدیر گالری والی در پاسخ به اینکه با توجه به این رضایت مندی پس در بخش فیزیکی آن هم شرکت خواهید کرد گفت: این موضوع به شرایط بستگی دارد. یعنی شرایط امروز به گونه‌ای است که باید هفته به هفته و حتی روز به روز تصمیم بگیریم. اما من شخصا با نمایشگاه فیزیکی آن موافق‌تر هستم. زیرا در فضای واقعی ما بازخورد‌ها را بهتر می‌بینیم و در نتیجه متوجه می‌شویم که برای ماه و سال بعد باید چه کار کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما